[Dutch PR Awards 2024] Denise van Ooijen over Marcommit

[Dutch PR Awards 2024] Denise van Ooijen over Marcommit

Marcommit doet mee aan de Dutch PR Awards 2024 en zendt in voor PR Bureau van het Jaar 2024. Aan het woord is Denise van Ooijen, Managing Director bij Marcommit.

Kun jij Marcommit introduceren?

Marcommit is hét B2B PR- en contentmarketingbureau in Nederland en sinds kort onderdeel van Only Creative Entrepreneurs. Onze oprichtster, en tot voor kort CEO, was werkzaam bij een groot IT-bedrijf en vond dat de PR inhoudelijker, slimmer en proactiever kon. Uit dat gedachtegoed is Marcommit in 2000 opgericht. Onze wortels liggen dus in de IT, maar onze expertise is de afgelopen jaren gegroeid naar B2B in de breedste zin van het woord. Al bijna 25 jaar werken we met een getalenteerd team om impact te maken op de maatschappij, op klanten en op de omgeving. Dat doen we voor en met toekomstgerichte en vooruitstrevende organisaties, zoals Thales, Lightspeed, TOPdesk, Mollie, Wuunder en diverse labels binnen Conclusion, Visma en de Salta Group (voormalig NCOI). Wat ons naast de doordachte strategieën voor klanten en het bedenken van scherpe campagnes en verrassende invalshoeken, echt onderscheidt is onze proactiviteit. Wij zetten alles op alles om naamsbekendheid uit te bouwen, een expertpositie te claimen, een product of dienst te introduceren, content te creëren, leads te genereren, nieuw talent aan te trekken of een nieuwe doelgroep aan te spreken

Wat is jouw visie op de ontwikkeling van het PR-vak?

Wij geloven er heilig in dat earned first campagnes ook bij B2B de meeste impact maken. Er wordt vaak gedacht dat zakelijke beslissers op een andere manier kopen dan consumenten. Het grote verschil zit hem hooguit in de doorlooptijd, maar ook zakelijke beslissers doen veel op gevoel. Ze willen bewonderen, verwonderen en erbij horen. Hierin spelen opvallende PR-campagnes een zeer belangrijke rol. We zien dat deze creatieve campagnevoorstellen vaak goed worden ontvangen bij klanten en prospects, maar uiteindelijk niet worden uitgevoerd. Daarin mogen B2B-bedrijven wat mij betreft wel wat meer lef tonen.

Ik denk dat we kunnen vaststellen dat de B2B-markt – en daarmee dus ook ons vak – laat cyclisch is. Dat maakt ons werk soms extra uitdagend. Een goed voorbeeld is de adoptie van social media als communicatiemiddel met (eind)klanten. Toen B2C-merken al lang social media hadden omarmd, liep ik echt nog met een LinkedIn-plan onder de arm te leuren bij klanten. Dat zie je nu ook gebeuren met influencers. Langzaam maar zeker staan de eerste B2B-influencers op en zien ook onze klanten in dat dit een mooi middel kan zijn om de boodschap over te brengen bij de doelgroep. Ook AI gaat snel veel impact hebben op onze klanten, die veelal te dealen hebben met complexe materie. De volgende stap is dat we gaan kijken hoe we dit in de B2B-markt effectief kunnen inzetten op PR vlak: dat wordt learning by doing.

Welke nieuwe klanten hebben jullie gewonnen in 2023 en 2024?

We hebben veel mooie namen aan ons portfolio weten toe te voegen, maar misschien zijn we nog wel het meest trots op ons supergoede retentiecijfer. Klanten als OneFit, Mollie en Thales hebben weer bijgetekend. In 2023 hebben we 25 nieuwe klanten opgetekend en in 2024 al maar liefst 8. Zo zijn Deel, Moss, Strict, Aces Direct, Wireless Logic, Visma Connect mooie voorbeelden van klanten die onze positionering als IT/HR en finance-agency verstevigen. Maar met komst van De Nederlandse Kluis, NOBEARS, Husense zijn we een stap verder in onze ambitie om hét B2B PR bureau van Nederland te worden.

Kun je een PR-campagne uit 2023 of 2024 beschrijven waar je trots op bent?

Dat is lastig kiezen, onze campagnes en klanten zijn zó divers. Bij bijvoorbeeld Mollie laten we zien dat we ook echt ons mannetje staan als er een (media)crisis is. Maar het meest trots ben ik op onze campagne voor KlusHeeren, sinds kort ZilverWerkt. Dit is een arbeidsbemiddelaar voor gepensioneerde vakmensen. Niet alleen omdat we hiermee de prestigieuze Grand Prix Content Award hebben gewonnen, maar ook omdat het laat zien dat PR niet alleen bedoeld is voor bedrijven met enorme budgetten. Voor nog geen 2500 euro per maand hebben we KlusHeeren in alle denkbare landelijke en regionale pers gekregen, zowel in print en online, op radio en tv. Het succes zat ‘m vooral in de creatieve aanpak. We hebben namelijk niet het voordehand liggende corporate verhaal verteld, maar hebben juist degenen om wie het gaat aan het woord gelaten: de gepensioneerden zelf. Dit leverde mooie, kwetsbare en soms ook vertederende verhalen op die heel goed werden opgepikt door de pers. Ik denk ook dat ik er extra trots op ben omdat het laat zien dat campagnes niet per se wild creatief hoeven te zijn, maar dat een net andere aanpak soms juist al genoeg is om grootse successen te boeken.

NB. In 2024 heeft KlusHeeren een nieuwe naam gekregen: ZilverWerkt.

Lees hier alles over de Dutch PR Awards en hoe in te zenden

 

www.marcommit.nl

www.dutchpr-awards.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Dutch PR Awards 2024] The Romans winnaar brons in PR Driven Campaign

02-07-2024 | 15:45:00
The Romans was founded in the UK in 2015 and came to the Netherlands in 2023

[Dutch PR Awards 2024] Food Cabinet winnaar zilver in FMCG

02-07-2024 | 15:36:00
Als Creative Agency helpt Food Cabinet merken en organisaties impact te maken

[Dutch PR Awards 2024] HvdM Public Relations wint ZILVER in Finance

01-07-2024 | 16:41:44
Doordacht, helder en resultaatgericht. Dat is HvdM. We zijn sterk in het ontwikkelen én uitvoeren van PR-campagnes met maatschappelijke impact

[Dutch PR Awards 2024] HvdM Public Relations winnaar ZILVER in B2B

01-07-2024 | 16:33:58
Zorg ervoor dat binnen een half jaar 40 gemeenten interesse hebben in de betaalbare woningen uit de woningfabriek van Van Wijnen.

[Dutch PR Awards 2024] Coopr winnaar in Automotive

01-07-2024 | 16:28:36
Coopr is hét Benelux PR & communicatiebureau voor organisaties en merken die zich bevinden in een storm van verandering
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.