![[Dutch PR Awards 2024] Dutch Design Week 2023 (Dutch Design Foundation)](images/2024/Q2/dutch-design-week-marketingreport.jpg)
[Dutch PR Awards 2024] Dutch Design Week 2023 (Dutch Design Foundation)
Naam Case: Dutch Design Week 2023 | Inzender: Dutch Design Foundation (Max Meissner) | Categorie: Non-Profit
Kun je jouw organisatie introduceren?
Dutch Design Foundation is optimistisch en gelooft in het probleemoplossende vermogen van ontwerpers om de wereld een betere plek te maken. Dutch Design Foundation biedt ontwerpers daarom kansen, ondersteuning, publiciteit en een platform.
De stichting faciliteert verschillende podia, zoals Dutch Design Week en Dutch Design Awards. En organiseert daarnaast verschillende jaarronde programma’s: World Design Embassies, What if Lab, Driving Dutch Design en Eindhoven Design District. Dutch Design Foundation stimuleert en inspireert, met een bereik tot ver buiten Nederland.
Wat waren de doelstellingen?
Alle pr-activiteiten van DDW hebben één primair doel: zorgen voor media-aandacht voor zoveel mogelijk deelnemende ontwerpers, studio's en organisaties.
Secundaire doelen zijn het neerzetten van Dutch Design Week als toonaangevend designevenement met een sterke focus op het ontwerp van de toekomst, verschillende doelgroepen toegang geven tot het brede scala aan designpraktijken die oplossingen bieden voor actuele uitdagingen, Eindhoven neerzetten als design- en tech-hub van Nederland en Dutch Design Week op de kaart zetten als must-visit evenement voor nationale en internationale ontwerpers, industrie-experts en liefhebbers.
Wat waren de inzichten en strategie?
1. pr-netwerk
Een van onze belangrijkste aandachtspunten is de gestage en duurzame groei van ons netwerk. Het is belangrijk om contacten warm te houden en nieuwe leads te genereren met relevante mediatitels. Inspanningsgebieden zijn gelijkmatig verdeeld over de vier ontwerpkwadranten (creatief, artistiek, innovatief, speculatief) en typen media (print (maandelijks|weekelijks|dagelijks), online, RTV, podcast, social). De uitdaging hierbij was om naast designmedia en vakpers aandacht te genereren in publicaties die ook gaan over bv. wetenschap of die een breed publiek aanspreken.
- Strategisch bezoek evenementen
Mensen ontmoeten op belangrijke evenementen in Europa en daarbuiten is een zeer effectieve manier om contacten op te warmen en goodwill te creëren. Denk naast Milaan Design Week aan IFA in Berlijn en Venice Biennale.
- Jaarrond contactmomenten
Slechts één keer per jaar contact opnemen met leden van de pers en dan alleen over Dutch Design Week is niet genoeg om top of mind te blijven. Als we Dutch design het hele jaar door willen promoten, hebben we een bredere aanpak van onze PR-activiteiten nodig. Contactmomenten met leden van de pers moeten bestaan uit, maar niet beperkt zijn tot:
- één-op-één ontmoetingen
- persmomenten organiseren op internationale evenementen
- regelmatige check-ins met pers
- regelmatige updates en nieuws designprojecten verspreiden
- Bezoekende pers
De customer journey voor persleden kent vele facetten, maar richt zich vooral op de weken voor en na Dutch Design Week; hun bezoek aan Eindhoven en het ophalen van informatie en beeldmateriaal. Door verschillende touchpoints te creëren die opbouwen naar Dutch Design Week is het gelukt om jaarrond contact te houden met de meest relevante journalisten. Touchpoints zijn o.a.
- strategische persberichten
- jaarrond newsroom in samenwerking met de ontwerp-community
- aanbieden van exclusieve content en toegang
- verbeteren persaccreditatie
- internationale perstours
Kun je de case omschrijven?
Dutch Design Week is een uitermate complex evenement met meer dan honderd locaties en een paar duizend deelnemers, variërend van musea, groepsexpo’s en individuele studio’s en ontwerpers. Daarnaast zijn er vele stakeholders, partners en sponsors die aandacht vragen. Een groot deel van de uitdaging zit er dan ook in om bij hen informatie op te halen en deze door te spelen naar de juiste persleden. Dit moet gebeuren op een manier waarop iedereen zich gehoord en gezien voelt.
Een tweede uitdaging zit er in om de grote stromen aan bezoekende pers te begeleiden en te informeren. We mogen jaarlijks tussen de 300 en 500 persleden verwelkomen tijdens DDW. Het stroomlijnen van de aanmeldprocedure, het inrichten van het perscentrum, het organiseren van perstours en andere evenementen is daarom een belangrijk onderdeel om de bezoek voor deze groep zo effectief en informatief mogelijk te maken.
Een derde uitdaging ligt er in om, naast het behandelen van alle aanvragen, actief op zoek te gaan naar media die de complexiteit van ontwerp en deelnemende projecten vanuit verschillende kanten belichten en zo een holisitisch beeld geven van de kracht van ontwerp. Zo kunnen we het optimisme en geloof in het probleemoplossende vermogen van ontwerpers om de wereld een betere plek te maken onder de aandacht brengen bij een breed publiek.
Dit is een inzending voor de Dutch PR Awards 2024.
Lees alles over de Dutch PR Awards 2024 hier
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
![](/assets/images/banner-CMTA.png)
Lees ook: