[Dutch PR Awards 2024] Food Cabinet winnaar zilver in FMCG

[Dutch PR Awards 2024] Food Cabinet winnaar zilver in FMCG

Naam Case: Aardappelverkiezing | Inzender: Food Cabinet | Categorie: FMCG

Deze inzending kreeg op woensdag 26 juni zilver in de categorie FMCG. 

De jury: 

Nederland had nog een aardappeltje te schillen met onze iconische volksheld. Massaal stemden mensen op kruimig of vastkokend en zetten hiermee de aardappel weer op de menukaart.

Hier lees je de winnende case:

Kun jij Food Cabinet introduceren?

Als Creative Agency helpt Food Cabinet merken en organisaties impact te maken. Dit doen we voor startups, multinationals, pioniers en achterblijvers – voor iedereen die vindt dat het beter kan. Met onze PR- en communicatiecampagnes maken we de keuze voor good food onweerstaanbaar.

Alles wat we doen begint met onze liefde voor goed eten. Wij zijn specialist in food marketing en hebben een unieke combinatie van kennis en creativiteit. We weten als geen ander wat erbij komt kijken als je het eetgedrag van mensen wilt veranderen. Eten is zo sterk verbonden aan de omgeving, bestaande routines en identiteit. Als specialistisch bureau zijn we al meer dan 10 jaar actief in food en hebben zo een sterk netwerk opgebouwd van journalisten, influencers en chefs. We weten wat er speelt op het gebied van nieuws en trends, en kunnen daarom snel schakelen met het juiste verhaal, bij de juiste contactpersoon. Zo brengen we jouw verhaal onder de aandacht bij de juiste mensen, met de best passende invalshoek zodat zij erover gaan berichten.

Wie was de opdrachtgever?

Nederlandse Aardappel Organisatie

De briefing en de doelstellingen

Maak de aardappel weer top of mind!

Doelstellingen

  • Creëer nieuws rondom de aardappel.
  • Versterk de positieve associatie met de aardappel.
  • Verleid Nederland tot frequenter gebruik van aardappelen.

Inzichten en strategie

Verkiezingstijd staat normaal gesproken in het teken van verdeeldheid. De aardappel verbindt! Iedereen houdt van de aardappel. Voor elke leeftijd, portemonnee, culturele achtergrond en politieke voorkeur is wel een aardappelgerecht te vinden.

Uit dat inzicht ontstond de strategie. In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezing was Nederland verdeeld. Tijd voor wat luchtigheid tussen alle serieuze praat over de toekomst van ons land. Laten we de kracht van de aardappel gebruiken om Nederland samen te brengen.

De case

De Aardappelverkiezing was de verbindende tegenhanger van de Tweede Kamerverkiezing. Tijdens deze verkiezing gingen we op zoek naar het favoriete aardappelgerecht van Nederland. De opbouw van de campagne was vergelijkbaar met die van een politieke partij. We lieten ons inspireren door de manier van campagnevoeren en gebruikten herkenbare middelen (flyers, posters) en tone of voice (Elke smaak telt) om stemmers te mobiliseren.

Voorverkiezing
De campagne startte met een online voorverkiezing. Op social media vroegen we Nederland naar hun favoriete aardappelgerecht. De oproep leverde bijna 1000 reacties op waarbij aardappel liefhebbers hun favoriete aardappelgerecht aandroegen. Hieruit kwamen stamppot, aardappelschotel en friet als grootste kanshebbers uit de bus.

Elke smaak telt
Nederland houdt van aardappelen, maar van welk aardappelgerecht houden we net iets meer? Tijd om stemmers te werven. We trapten de campagne af op de markt. Daar deelden vrijwilligers flyers uit. Ook gebruikten we sociale media om mensen op te roepen naar de stembus te komen. De campagne bouwde op naar het evenement.

Op 15 november, 7 dagen voor de Tweede Kamerverkiezing, openden we ons proef- en stemlokaal in de Posthoornkerk op de Haarlemmerstraat in Amsterdam. Deze locatie was niet zomaar gekozen: een week later zou dit ook een stemlokaal zijn voor de Tweede Kamerverkiezing. Ook in aankleding zochten we de vergelijking op met echte verkiezingen. We hadden stemhokjes, stembiljetten, potloden en een stembus. Chef Samuel Levie creëerde speciaal voor de Aardappelverkiezing drie ultieme varianten voor de kanshebbende gerechten: friet met dragonmayo en gepekelde eierdooiers, gegratineerde ovenschotel met pompoen en waterkers, en andijviestamppot met koningsboleet en sjalottenjus.

Iedereen kreeg de kans om kosteloos de drie gerechten te proeven en hun stem uit te brengen op het aardappel-stembiljet. In het stemhokje uiteraard. Om 16:00 uur werden de stemmen geteld en kwam de stamppot met afstand als winnaar uit de bus. (44% van de stemmen, daarna ovenschotel 34% en friet 22%). Dit deelden we gelijk in een persbericht met de media, inclusief foto en videomateriaal van de verkiezing om het voor journalisten zo makkelijk mogelijk te maken.

www.foodcabinet.nl

www.dutchpr-awards.nl

Dit is een inzending voor de Dutch PR Awards 2024.

Lees alles over de Dutch PR Awards 2024 en hoe in te sturen hier

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Dutch PR Awards 2024] The Romans winnaar brons in PR Driven Campaign

02-07-2024 | 15:45:00
The Romans was founded in the UK in 2015 and came to the Netherlands in 2023

[Dutch PR Awards 2024] HvdM Public Relations wint ZILVER in Finance

01-07-2024 | 16:41:44
Doordacht, helder en resultaatgericht. Dat is HvdM. We zijn sterk in het ontwikkelen én uitvoeren van PR-campagnes met maatschappelijke impact

[Dutch PR Awards 2024] HvdM Public Relations winnaar ZILVER in B2B

01-07-2024 | 16:33:58
Zorg ervoor dat binnen een half jaar 40 gemeenten interesse hebben in de betaalbare woningen uit de woningfabriek van Van Wijnen.

[Dutch PR Awards 2024] Coopr winnaar in Automotive

01-07-2024 | 16:28:36
Coopr is hét Benelux PR & communicatiebureau voor organisaties en merken die zich bevinden in een storm van verandering

[Dutch PR Awards 2024] Smith Communicatie winnaar in Mode

01-07-2024 | 16:23:46
Smith Communicatie creëert al meer dan 20 jaar zichtbaarheid voor bedrijven, overheden en non-profit organisaties in Den Haag en heel Nederland
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.