[Dutch PR Awards 2024] Food Cabinet: Kvarøy – de revolutionaire kweekzalm

[Dutch PR Awards 2024] Food Cabinet: Kvarøy – de revolutionaire kweekzalm

Naam Case: Kvarøy – de revolutionaire kweekzalm | Inzender: Food Cabinet | Categorie: FMCG

Kun jij Food Cabinet introduceren?

Als Creative Agency helpt Food Cabinet merken en organisaties impact te maken. Dit doen we voor startups, multinationals, pioniers en achterblijvers – voor iedereen die vindt dat het beter kan. Met onze PR- en communicatiecampagnes maken we de keuze voor good food onweerstaanbaar.

Alles wat we doen begint met onze liefde voor goed eten. Wij zijn specialist in food marketing en hebben een unieke combinatie van kennis en creativiteit. We weten als geen ander wat erbij komt kijken als je het eetgedrag van mensen wilt veranderen. Eten is zo sterk verbonden aan de omgeving, bestaande routines en identiteit. Als specialistisch bureau zijn we al meer dan 10 jaar actief in food en hebben zo een sterk netwerk opgebouwd van journalisten, influencers en chefs. We weten wat er speelt op het gebied van nieuws en trends, en kunnen daarom snel schakelen met het juiste verhaal, bij de juiste contactpersoon. Zo brengen we jouw verhaal onder de aandacht bij de juiste mensen, met de best passende invalshoek zodat zij erover gaan berichten.

Wie was de opdrachtgever?

Fish Tales. De ontwikkeling van het evenement en de strategie was echt een samenwerking met Fish Tales. Food Cabinet pakte het PR stuk op.

De briefing en de doelstellingen

Na jaren van onderzoek en ontwikkeling is het gelukt. Alf Knutsen, een zalmkweker van het kleine eiland ‘Indre Kvarøy’, in Noord-Noorwegen, heeft dé oplossing gevonden voor het duurzaam kweken van zalm. Voor het eerst in de geschiedenis is er een “vis-in vis-uit” ratio van minder dan 0,5. Met andere woorden, er komt twee keer zoveel vis uit dan dat erin gaat. Zonder dat het ook maar enigszins ten koste gaat van de kwaliteit en smaak. Dé kweekvis voor de toekomst! Alf Knutsen en duurzame vis-expert Bart van Olphen van Fish Tales hebben de handen ineengeslagen om deze zalm zo breed mogelijk beschikbaar te maken voor de Nederlandse consument.

Briefing
Ontwikkel een opvallende pr-campagne om deze kweekzalm onder de aandacht te brengen.

Doelstelling
Fish Tales staat ervoor om te zorgen dat iedereen oneindig kan genieten van de lekkerste vis. Nu én in de toekomst. Met deze campagne maken we consumenten bewust van wat er speelt in de wereld van zalm, en laten we zien dat Fish Tales niet alleen de allerlekkerste eerlijke en duurzame vis biedt, maar ook de vinger aan de pols houdt op het gebied van duurzame innovaties. Zo brengen we het product onder de aandacht, om de verkoop te stimuleren.

Inzichten en strategie

Inzicht
Kweekzalm heeft absoluut niet het imago van lekker of duurzaam en komt over het algemeen ook niet positief in het nieuws. Om de bijzondere kweekzalm van Fish Tales onder de aandacht te brengen, moeten we dit doorbreken.

Strategie
Om het commerciële verhaal van een productlancering te ontstijgen, leggen we de nadruk niet op het merk Fish Tales en het feit dat de vis in de winkel ligt, maar juist op de revolutionaire doorbraak in het kweken van zalm. Smaak is hierin doorslaggevend, vandaar dat er gekozen is voor een perslunch.

De revolutionaire zalm uit Noorwegen verdient een podium. Kvarøy is het voorbeeld voor de toekomst in het écht duurzaam en verantwoord kweken van zalm, zonder de natuur te schaden. Het allerbelangrijkste bij deze zalm is: proeven is geloven. Hiervoor is wat uitleg nodig. Want wie heeft er ooit eerder over de vis-in-vis-uit ratio nagedacht?

Met een aanpak die enerzijds de vis voor zichzelf laat spreken, en anderzijds het revolutionaire karakter benadrukt én inhoudelijk input levert voor de media die gericht is op het achtergrondverhaal van het product, zorgen we voor een stroom aan aandacht.

De case

Op 10 mei organiseerden we de officiële Europese lancering van de Kvarøy zalm. En wie kan er beter over het smaak-aspect oordelen dan chefs? We gingen de samenwerking aan met rasechte fijnproever Alain Caron en chef-kok Tomas Demuth. Namens Alain, Thomas en Bart nodigden we een breed scala aan pers uit voor een unieke lunch om de vis te komen proeven bij restaurant de Gouden Reael in Amsterdam. De Franse keuken leent zich perfect om de zalm op het bord in vol ornaat te presenteren.

We nodigden niet alleen culinaire pers uit, maar juist ook journalisten die zich focussen op lifestyle, duurzaamheid en business. In de persuitnodiging namen we bewust de ruimte om uitleg te geven over waarom deze zalm zo bijzonder is. De pitch naar journalisten pasten we aan per interessegebied: van culinaire doorbraak tot bijzonder familieverhaal uit Noorwegen. We schromen hierbij niet om de vooroordelen over kweekzalm ook actief te benoemen door aan te geven dat duurzame visexpert Bart van Olphen zelf eerst ook zeer sceptisch was op het gebied van kweekvis, maar dat deze zalm zijn kijk daarop heeft veranderd.

Op de warme middag in mei schoven in totaal 25 journalisten aan op de intieme setting van de bovenverdieping van De Gouden Reael om het verhaal over Kvarøy zelf te ervaren. In de verschillende gangen kwam waarbij de zalm op manieren culinair tot zijn recht: zowel gerookt als gebakken moot. Naast culinair had het evenement ook een inhoudelijk aspect: special guest Alf Knutsen, de pionier op het gebied van zalm kweken, vertelde met een live verbinding vanuit Kvarøy, Noorwegen, persoonlijk het bijzondere verhaal over zijn zalm. Zo gaven we journalisten alle input om een inhoudelijk sterk verhaal op papier te zetten. Zodat consumenten uiteindelijk geïnspireerd werden om de zalm van Fish Tales in hun boodschappenmandje te gooien.

www.foodcabinet.nl

www.dutchpr-awards.nl

Dit is een inzending voor de Dutch PR Awards 2024.

Lees alles over de Dutch PR Awards 2024 en hoe in te sturen hier

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Dutch PR Awards 2024] The Romans winnaar brons in PR Driven Campaign

02-07-2024 | 15:45:00
The Romans was founded in the UK in 2015 and came to the Netherlands in 2023

[Dutch PR Awards 2024] Food Cabinet winnaar zilver in FMCG

02-07-2024 | 15:36:00
Als Creative Agency helpt Food Cabinet merken en organisaties impact te maken

[Dutch PR Awards 2024] HvdM Public Relations wint ZILVER in Finance

01-07-2024 | 16:41:44
Doordacht, helder en resultaatgericht. Dat is HvdM. We zijn sterk in het ontwikkelen én uitvoeren van PR-campagnes met maatschappelijke impact

[Dutch PR Awards 2024] HvdM Public Relations winnaar ZILVER in B2B

01-07-2024 | 16:33:58
Zorg ervoor dat binnen een half jaar 40 gemeenten interesse hebben in de betaalbare woningen uit de woningfabriek van Van Wijnen.

[Dutch PR Awards 2024] Coopr winnaar in Automotive

01-07-2024 | 16:28:36
Coopr is hét Benelux PR & communicatiebureau voor organisaties en merken die zich bevinden in een storm van verandering
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.