[Dutch PR Awards 2024] HvdM over De Duurzame Kieswijzer van ASN Bank

[Dutch PR Awards 2024] HvdM over De Duurzame Kieswijzer van ASN Bank

Naam Case: De Duurzame Kieswijzer van ASN Bank: dé keuzehulp voor jouw groene stem | Inzender: HvdM | Categorie: Finance

Kun jij HvdM introduceren?

Doordacht, helder en resultaatgericht. Dat is HvdM. We zijn sterk in het ontwikkelen én uitvoeren van PR-campagnes met maatschappelijke impact. Voor de overheid en het bedrijfsleven. Dat doen we al 70 jaar. Ons doel: de doelstellingen van onze klanten bereiken door mensen in beweging te brengen. En daarmee de wereld een beetje mooier maken.

Wie was de opdrachtgever?

ASN Bank. ASN Bank zet zich al sinds de oprichting in 1960 in voor een duurzame samenleving en streeft ernaar koploper te zijn op het gebied van duurzame verandering.

De briefing en de doelstellingen

Duurzaamheid in de samenleving verder brengen. Dat doet ASN Bank onder andere door mensen te inspireren bij het maken van duurzame keuzes. En duurzaamheid bereikbaar te maken voor iedereen.

De ASN Duurzame Kieswijzer zet de standpunten van politieke partijen over duurzame thema’s op een rij. Aan HvdM de vraag om met de Duurzame Kieswijzer kwalitatieve media-aandacht te realiseren om de doelgroepen van ASN Bank – kosmopolieten en postmaterialisten – aan te spreken. En daarmee de geïntegreerde campagne van social en crm te versterken. Met als doel om 75.000 unieke bezoekers naar de Kieswijzer te trekken.

Inzichten en strategie

In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen is er nieuws. Veel nieuws. En steeds meer kieswijzers. Van StemWijzer tot Kieskompas en van de Politieke Sekswijzer tot de Boerderij Kieswijzer. De ASN Duurzame Kieswijzer is niet nieuw. Hij komt voor de 2e keer uit. We moesten dus nieuws toevoegen om media-aandacht voor de Duurzame Kieswijzer te realiseren.

We kozen ervoor een korte flitspeiling te doen. Daarmee peilden we het belang van duurzaamheid bij de verkiezingen. We bouwden het onderzoek zo op dat de uitkomsten verschillende doelgroepen aanspraken. En gebruikten de onderzoeksresultaten voor een mediabenadering per subdoelgroep om de content zo relevant mogelijk te maken voor media en de doelgroep van ASN Bank.

De case

4 op de 10 kiezers willen duurzaam stemmen, bleek uit ons onderzoek. Tegelijkertijd weten zij niet goed hoe ze duurzaam moeten stemmen omdat ze niet op de hoogte zijn van de standpunten van de verschillende partijen. Juist die mensen kon het bekijken van de ASN Duurzame Kieswijzer helpen bij het maken van hun keuze.

Het nieuws dat zoveel mensen duurzaamheid belangrijk vinden bij het uitbrengen bij hun stem, brachten we persoonlijk onder de aandacht bij relevante media. Om de publiciteit te vergroten, presenteerden we de ASN Duurzame Kieswijzer vóór veel andere bekende stemhulpen. Daarmee vergrootten we de aandacht én gaven we zwevende kiezers inzicht in de duurzame standpunten van politieke partijen.

Op het moment dat ProDemos eindelijk met de StemWijzer naar buiten ging, stonden wij paraat. Mét een persoonlijke pitch en relevant haakje voor media die nog niet gepubliceerd hadden. Want wat bleek? De ASN Duurzame Kieswijzer brengt met 16 stellingen over duurzaamheid 2 keer zo veel duurzaamheidskeuzes in kaart als de StemWijzer. Een prima toevoeging voor bijna de helft van de kiezers voor wie het belangrijk is om met hun stem invloed te hebben om een duurzame wereld.

Natuurlijk was onze content Google friendly, zodat ook mensen die de ASN Duurzame Kieswijzer niet in het nieuws spotten, wisten waar zij moesten zijn voor een overzicht van duurzame standpunten. Op basis van reacties die we kregen, hebben we tot slot steeds meer partijen toegevoegd. Dat maakte de content dynamisch.

Resultaten

Met de ASN Duurzame Kieswijzer realiseerden we 59 publicaties in nieuws- en lifestylemedia als Trouw, NRC, Linda en Vogue. Dit was bijna 50% boven doelstelling en een ruime verdubbeling van de media-aandacht ten opzichte van de eerste editie van de ASN Duurzame Kieswijzer. En ook de PR-waarde voor de Duurzame Kieswijzer was hoog: €183.000, ruim 4,5x meer dan de doelstelling van €40.000.

Met de campagne overtroffen we ook het aantal bezoekers aan de Duurzame Kieswijzer. We realiseerden als campagneteam niet 75.000 unieke bezoekers, maar bijna 90.000. Het PR-deel was verantwoordelijk voor ruim 20% van de bezoekers. Nog eens 15% kwam direct op de website terecht.

www.vanafhier.nl/duurzame-kieswijzer

www.asnbank.nl

www.dutchpr-awards.nl

Nominaties | Uitreiking | kaarten

Een overzicht van alle nominaties voor Dutch PR Awards 2024 staat hier

De Dutch PR Awards 2024 worden uitgereikt tijdens M100 Summer Edition op woensdag 26 juni. Bestel hier kaarten voor de Dutch PR Awards

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Dutch PR Awards 2024] 2twintig PR: Stedin - De Zonnerette

06-06-2024 | 12:03:00
2twintig PR is een full-service PR-bureau voor opdrachtgevers als Stedin, Koninklijke Verkade, Jacobs Douwe Egberts en Hoppenbrouwers

[Dutch PR Awards 2024] Claire Slootheer (Iconic Studios): Het is key om onderwerpen aan te snijden die er toe doen

30-05-2024 | 12:27:00
In de voortdurend veranderde wereld van creatieve PR en marketing, is Iconic Studios uitgegroeid van een traditioneel PR-bureau tot een full-service agency

Dutch PR Awards 2024 | Koop nu kaarten!

30-05-2024 | 06:44:00
De Dutch PR Awards 2024 worden uitgereikt tijdens M100 Summer Edition op woensdag 26 juni in Corendon Schiphol Hotel

[Dutch PR Awards 2024] Free Heri Heri for All 2023

28-05-2024 | 08:05:00
Op 1 juli 2023 vond voor het 21ste jaar de Nationale Herdenking en Viering van de afschaffing van de trans-Atlantische slavernij plaats

[Dutch PR Awards 2024] Dutch Design Week 2023 (Dutch Design Foundation)

28-05-2024 | 08:05:00
Dutch Design Foundation is optimistisch en gelooft in het probleemoplossende vermogen van ontwerpers om de wereld een betere plek te maken. Dutch Design Foundation biedt ontwerpers daarom kansen, ondersteuning, publiciteit en een platform

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.