[Dutch PR Awards 2024] Issuemakers winnaar goud in B2B

[Dutch PR Awards 2024] Issuemakers winnaar goud in B2B

Naam Case: Introductie Nederlands influencerregister | Inzender: Issuemakers | Categorie: B2B

Deze inzending is op woensdag 26 juni uitgeroepen tot gouden winnaar in de categorie B2B. 

De jury: 

Niet te missen en complete PR campagne geweest. Knap stakeholder management en agendasetting. Met rake resultaten in online en offline earned media. Maar bovendien ook met mooie resultaten terug te zien in het aantal aanmeldingen.  Momentum voor dit belangrijke onderwerp was goed en knap hoe alles bij elkaar opgeteld heeft 

Hier lees je de winnende case:

Kun jij Issuemakers introduceren?

Wij zijn Issuemakers: strategische communicatieadviseurs, met kennis van de issues die spelen in de samenleving en met oog voor maatschappelijke impact. Wij zijn gevestigd in Amstelveen, en bestaan al meer dan 15 jaar.

Wij adviseren en ondersteunen organisaties bij het duiden en aanscherpen van hun
maatschappelijke ambities om deze vervolgens om te zetten in positieve impact voor de organisatie en de samenleving. Daarbij werken we op het snijvlak van beleid en communicatie.

Wij willen samen met onze opdrachtgevers maatschappelijke issues op de kaart zetten. Daarbij denken we voorbij de voorpagina of de viral: aandacht is belangrijk, maar is niet genoeg. Mensen en organisaties moeten aan de slag met het onderwerp dat geagendeerd wordt, zodat beleid en gedrag daadwerkelijk verandert.

Dat kan op talloze manieren, wij adviseren en ondersteunen met name met betrekking tot maatschappelijke positionering van de organisatie, agendering van issues, opzetten en begeleiden van issue-allianties en coalities, stakeholderanalyse en -management, pr- en mediastrategie en -uitvoering, of bijvoorbeeld een public-affairs strategie.

Wie was de opdrachtgever?

DDMA, bvA en SRC zijn - als initiatiefnemers - gezamenlijk opdrachtgever.

De briefing en de doelstellingen

Influencermarketing groeit: in budget, maar ook in verantwoordelijkheid. Reclame door influencers moet als reclame herkenbaar zijn. Niet voor ieder product mag reclame gemaakt worden. Daarom is hiervoor de afgelopen jaren veel wetgeving ontwikkeld. Maar wie legt je uit wat wel en niet is toegestaan, als je nét influencer bent en je je eerste commerciële klussen krijgt?

De sector wil graag verder professionaliseren en de huidige regels beter begrijpbaar maken. Daarom ontwikkelden DDMA, bvA en SRC het openbaar influencerregister certified by influencerregels.com. Een certificeringstraject bestaande uit een e-learningmodule en een examen, waarmee influencers kunnen bewijzen dat ze op de hoogte zijn van de regels. Een AI-monitoringstool houdt een oogje in het zeil en helpt influencers die onverhoopt toch een regel overtreden. Grote adverteerders als Coca-Cola, L’Oréal, Unilever en Heineken zijn bij de start betrokken geweest.

Issuemakers is gevraagd om DDMA te helpen in het creëren van zoveel mogelijk relevante aandacht voor het register. Doelgroepen waren adverteerders, influencers en hun managementbureaus, beleidsmakers en de burger. Dat betekent dat landelijke media, social media en vakmedia erg belangrijk waren.

Ook heeft Issuemakers in de weken voorafgaand aan de lancering een regierol ingenomen. Zo zorgden we ervoor dat initiatiefnemers en launching partners van elkaars activiteiten op de hoogte waren, heel belangrijk vanwege de vele verschillende belangen die er bij de lancering waren.

De doelstellingen waren m.n. gericht op het project:

- 100 deelnemende influencers in een jaar;

- 5 adverteerders die binnen een jaar hun influencers hebben gecertificeerd.

Qua media streefden we naar: minimaal 1x radio, 1x tv, een artikel in een kwaliteitskrant, 3 influencers met een post over het register en een artikel op een van de grote nieuwssites geplaatst krijgen.

Inzichten en strategie

De strategie richtte zich op invloedrijke en grote voorlopers en de voordelen van certificeren. Doel was om zo snel mogelijk, zo groot mogelijke namen aan het project te binden, waardoor er een aanzuigende werking zou ontstaan.

Het register kon enkel succesvol gelanceerd worden wanneer grote adverteerders enthousiast zijn én aan zouden geven dat ze voortaan alleen met gecertificeerde influencers wilden werken. Hét signaal aan influencers en agencies dat er consequenties zijn voor het níet behalen van het certificaat.

Vervolgens moest het initiatief ook goed bekend staan bij talentmanagementbureaus. Middels verschillende briefings werden zij op de hoogte gebracht van de voordelen van de influencercertificering. Zo konden zij de eerste talenten inlichten zodat deze zich al konden certificeren voor de lancering. Hiermee lieten deze influencers weer zien dat zij voorlopers zijn, die op een verantwoordelijke manier influencermarketing bedrijven.

De case

Influencermarketing is in korte tijd een volwassen en volwaardig kanaal geworden binnen de reclame- en marketingwereld. Naast de immense mogelijkheden die het biedt voor merken en influencers, brengt het ook extra verantwoordelijkheden met zich mee.

Reclame moet als reclame herkenbaar zijn, en een influencer moet rekening houden met speciale regels die zijn opgesteld voor bijvoorbeeld kindermarketing. Maar wie vertelt je dat, als je als influencer spullen krijgt opgestuurd van merken en er opeens strenger op je wordt gelet als je hierover iets post?

Daarom ontwikkelden verschillende organisaties uit de marketingsector - DDMA, bvA en SRC - certified by influencerregels.com. Een certificering waarmee influencers, online creators en talenten kunnen laten zien dat ze op een juiste en verantwoorde manier reclame maken. Sinds de lancering hebben meer dan 900 influencers het certificaat behaald.

Issuemakers was verantwoordelijk voor de communicatie richting pers en stakeholders. Want voordat het verhaal met de media kon worden gedeeld, was het van groot belang dat grote adverteerders en managementbureaus op de hoogte waren van het initiatief en input konden geven op het certificeringsproces.

Benieuwd waar dat toe leidde? Binnen een week meldden meer dan 900 influencers zich aan voor de e-learning en was het initiatief overal te zien. Van NOS tot het AD tot de podcast 'Bankzitters’, tot trotse posts op TikTok en Instagram van individuele influencers.

www.issuemakers.nl

www.dutchpr-awards.nl

Dit is een inzending voor de Dutch PR Awards 2024.

Lees alles over de Dutch PR Awards 2024 en hoe in te sturen hier

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Dutch PR Awards 2024] The Romans winnaar brons in PR Driven Campaign

02-07-2024 | 15:45:00
The Romans was founded in the UK in 2015 and came to the Netherlands in 2023

[Dutch PR Awards 2024] Food Cabinet winnaar zilver in FMCG

02-07-2024 | 15:36:00
Als Creative Agency helpt Food Cabinet merken en organisaties impact te maken

[Dutch PR Awards 2024] HvdM Public Relations wint ZILVER in Finance

01-07-2024 | 16:41:44
Doordacht, helder en resultaatgericht. Dat is HvdM. We zijn sterk in het ontwikkelen én uitvoeren van PR-campagnes met maatschappelijke impact

[Dutch PR Awards 2024] HvdM Public Relations winnaar ZILVER in B2B

01-07-2024 | 16:33:58
Zorg ervoor dat binnen een half jaar 40 gemeenten interesse hebben in de betaalbare woningen uit de woningfabriek van Van Wijnen.

[Dutch PR Awards 2024] Coopr winnaar in Automotive

01-07-2024 | 16:28:36
Coopr is hét Benelux PR & communicatiebureau voor organisaties en merken die zich bevinden in een storm van verandering
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.