[Dutch PR Awards 2024] Jennifer Delano (PRGoeroes): Verandering, dat is wat er nodig is als we de wereld nog willen redden

[Dutch PR Awards 2024] Jennifer Delano (PRGoeroes): Verandering, dat is wat er nodig is als we de wereld nog willen redden

Jennifer Delano is oprichter van PRGoeroes. Zij is genomineerd voor PR Persoon van het Jaar 2024. Wij spreken haar.

Een overzicht van alle nominaties voor Dutch PR Awards 2024 staat hier

Kun jij PRGoeroes introduceren?

https://youtu.be/snlZ_yn0AuU

Verandering, dat is wat er nodig is als we de wereld nog willen redden. Het is belangrijker dan ooit dat we zo snel mogelijk wakker worden en meer gaan geven om de plek waar we leven. Wat wij in de komende dertig jaar doen, zal het lot bepalen van de wereld. PRGoeroes wil een bijdrage leveren aan deze verandering. Dit doen wij door zakelijke dienstverleners die bezig zijn met duurzaamheid, innovatie, diversiteit en technologie in de media zichtbaar te maken met goede PR.

Ondernemers zijn dé mensen die deze verandering kunnen maken. Zij zijn degenen die in een hoog tempo grote stappen kunnen zetten en daarmee snel verandering kunnen doorvoeren. Deze grote stappen komen niet zonder moeite. Als we sterker dan ooit willen worden, moeten we onze ideeën en krachten combineren. Als bureau hebben we commitment om bedrijven die zich hier ook voor inzetten te helpen. We hebben als doel gesteld in de komende drie jaar 1 miljard euro aan media-aandacht aan te trekken voor innovatieve zakelijke dienstverleners.

Wat zijn jouw werkzaamheden bij PRGoeroes?

https://youtu.be/8s5SDrJWxJA

Mijn talent is het ontdekken van nieuwswaardige verhalen en die succesvol te vertalen naar een passende mediapitch die raakt. Van PRGoeroes ben ik de founder en als accountmanager help ik bedrijven die de media in willen met hun innovatie. De ene keer hebben zij geen idee met welke nieuwswaardigheid ze de media in kunnen, de andere keer hebben ze er een heel duidelijk beeld bij. Dat levert publiciteit op waarmee klanten hun branding opbouwen.

De werkzaamheden die ik graag uitbesteed aan mijn team zijn het interview-, schrijf-, administratie-, marketing-, design-, film- en fotografiewerk. Anderen zijn hier veel beter in en het geeft mij de kans om te doen waar ik goed in ben: PR-campagnes bedenken en uitvoeren.

Aan mij heb je een bevlogen partner die vol passie elk project induikt en vastberaden is om er een succes van te maken. Dat succes bestaat voor mij uit goede publiciteit; voor mijn klanten kunnen dat hele andere dingen zijn. De ene klant wil graag zijn verhaal kwijt aan de media. De andere wil zijn verhaal door middel van free publicity op social media kunnen delen. Klanten zijn blij met het bereik, de ondersteuning in de SEO of de expertisestatus die publiciteit oplevert. Sommige klanten maakten hun bedrijf meer waard en konden zo hun aandeel veel duurder verkopen. Ook vonden klanten mede dankzij de publiciteit hun nieuwe investeerder, nominatie of titel. Hoe dan ook: na een campagne is het stukken leuker om je bedrijfsnaam te googelen.

Hoe zie jij het PR-vak de komende jaren zich ontwikkelen?

https://youtu.be/AmwWX9I_q9o

Toen ik ooit begon met PR-werk, in 2004, waren er veel meer lokale media. Veel lokale kranten, veel meer radiostations, en nog geen podcasts en zo goed als geen social media. Het is ongelofelijk hoe de media de laatste jaren zijn veranderd. Dat gaat natuurlijk niet ophouden.

Veel redacties verdwijnen en worden vervangen door een commercieel contentteam. De podcastwereld zal bijvoorbeeld nog een flink stuk doorgroeien en daarna volwassener worden. Als er een goed moment is om jezelf te promoten richting podcastredacties, dan is het nu (tip!).

Ik voorspel een groei aan digitale contentplatforms. Over elk onderwerp zullen er platforms bijkomen. Vooral in de tech komen er veel nieuwe onderwerpen bij. De medialijst kun je blijven updaten als PR-agent. Maar dit levert natuurlijk ook heel veel kansen op.

Vorig jaar onderzochten wij hoe marketing- en communicatieprofessionals kijken naar PR als vak. Dat was best wel schrikken. Heel veel marketeers denken dat zij ook PR doen. Ik zie het echt als missie om uit te leggen wat het verschil is. Er zijn schitterende marketingcampagnes die allerlei PR-kansen missen, omdat PR simpelweg een vak is en PR-agenten daarmee echt een heel andere discipline vormen. Het is een specialisme. Door marketing en PR te combineren, haal je het maximale uit elke marketingcampagne en brandingdoelstelling.

PR is een vak waarover tientallen vragen bestaan. Ik geniet elke keer weer als ik met iemand over free publicity begin en diegene mij vraagt of het over social media gaat. Wat ligt er nog een onontgonnen gebied voor het PR-vak. Afgelopen maand was ik bij een event en sprak ik een ervaren en geschoolde marketeer. Ik vroeg hem hoe zij de free publicity regelden voor hun klanten. Hij vroeg: “Free publicity, wie is daarbij het product?” Ik heb de vraag genoteerd en als onderwerp voor de Free Publicity Podcast gebruikt

Het is mijn missie om mensen te blijven uitleggen dat ze zonder PR niet het maximale uit hun bedrijf halen. Alleen al het feit dat bedrijven die investeren in PR – en daarmee in zichtbaarheid – groeien tijdens economisch zware periodes, zou elk bedrijf ervan moeten overtuigen dat ze de media in moeten.  

Hoe belangrijk gaat AI worden in PR?

https://youtu.be/7c8bG9Ll98M

AI zal een cruciale rol spelen in de toekomst van PR. Maar voorlopig kun je er nog niet een fatsoenlijk persbericht mee maken. Ik kom weleens bij klanten die op de proppen kwamen met een persbericht dat ze met Chat-GPT gemaakt hadden. Dat was meer een slecht geschreven lange advertentie met een verre van nieuwswaardige boodschap. Dat is natuurlijk het risico van AI. Die herproduceert kennis die er al is. Als bedrijf weet jij natuurlijk meer over jouw branche, over wat er speelt. Dat krijg je alleen maar op papier door met een mens te werken. Alleen zo kun je anno 2024 jouw boodschap (die uit verschillende lagen bestaat) goed over het voetlicht en richting de media krijgen. Daar heb je echte creatie voor nodig.

Je ziet in het buitenland dat AI artikelen herschrijft en automatisch op allerlei plekken doorpubliceert. Daarom is het zo hard nodig om een goede pr-aanpak te hebben. Je kunt niet het risico lopen dat je even niet oplet en er vervolgens onjuiste informatie automatisch wordt rondgepompt.Voor pr-agenten is het natuurlijk wel goed nieuws: één goede nieuwshaak en potentieel kun je je bereik dankzij AI veel verder vergroten.

Monitoring is hierbij cruciaal. Ik kijk elke ochtend even wat er is gepubliceerd over de bedrijfsnamen en persoonsnamen van mijn klanten. Daar hebben we tooling voor. Die zet AI in om alles te vinden en het bereik en de mediawaarde van de gevonden publiciteit in te schatten. Daarbij is het natuurlijk wel zaak dat een mens dat bekijkt en er waar nodig actie op onderneemt.

Op welke PRGoeroes-case uit 2023 ben je trots?

https://youtu.be/-4ODvb2WsqU

Ik ben trots op veel van mijn werk, maar als ik moet kiezen uit de meer dan veertig klanten die we vorig jaar geholpen hebben, ga ik voor misschien wel de meest gedownloade app van Nederlandse bodem: Fectar. Fectar is een platform waarmee je zelf virtual- en augmentedreality-belevingen kunt bouwen. Die belevingen kun je bekijken op verschillende soorten apparaten. Dat kan met een VR-bril, maar ook met je smartphone. Fectar stelt hiervoor een gratis app beschikbaar. In de afgelopen zes jaar is die al meer dan zeven miljoen keer via verschillende platforms wereldwijd gedownload. Ze lopen een jaar voor op Facebooks Metaverse.

Eind 2022 is de samenwerking gestart. Publicitair ging het enorm voor de wind. Fectar heeft een augmentedreality-les ontworpen waarmee kinderen op een veilige en interactieve manier leren om niet-ontplofte munitie te herkennen. Het is voor het eerst in de wereld dat er een les is ontwikkeld om kinderen bewust te maken van de gevaren van verschillende soorten mijnen. We bereikten honderden publicaties hiervoor in binnen- en buitenland. De samenwerking heeft tot veel free publicity voor Fectar geleid. Het bedrijf kreeg honderden publicaties. Dankzij al deze verhalen werden binnen twaalf maanden maar liefst 1,8 miljard mensen bereikt. Let op: allemaal free publicity, hè?

Nog geen twee maanden na de start werd het techbedrijf door dataplatform Dealroom.co opgenomen in zijn lijst van honderd meest veelbelovende start-ups. Dit zijn start-ups uit de Benelux waarvan het dataplatform hoge verwachtingen heeft. Fectar trok vervolgens 2,25 miljoen euro aan investeringen aan. Ook werden ze opgenomen in de lijst van KPN’s onces-to-watchlist met meest veelbelovende start-ups.

Onlangs werd bekend dat The Next Web ze heeft opgenomen in de ‘Shining Stars’-lijst. TNW schreef over Fectar: “Deze hottest start-ups komen uit verschillende branches, maar al deze scale-ups hebben het volgende met elkaar gemeen: ze hebben unicorn potential.’’
Wij hebben alle vertrouwen in het Fectarteam en kijken uit naar de winst. ☺

Wat zie jij als jouw belangrijkste PR-wapenfeit uit 2023?

https://youtu.be/6aHsRSem7k0

2023 was een jaar waarin voor mij echt een droom tot leven kwam. Met de kennis van twintig jaar als ondernemer schreef ik Nee zeggen loont. Het boek is een oproep tot professionaliteit, directere open communicatie en kiezen voor klanten waar je gelukkig van wordt. Het is heerlijk om kennis te delen en mensen te laten profiteren van alle (beginners)fouten die ik als ondernemer heb gemaakt.

Nadat ik diverse boeken van andere zakelijke dienstverleners publicitair aan de man had gebracht – in 2023 promootte ik onder andere ‘Financieel Vrij’ van Janneke van den Brink, ‘Wat wil je écht?’ van Sandra Klijn etc. –, was het heel leuk om dit ook eens voor mezelf te doen. Ik heb in diverse magazines gestaan, ben bij diverse podcasts op bezoek geweest om hierover te praten en er was de offlinelancering in boekhandel Stevens in Hoofddorp, die een halve pagina groot in de HC Nieuws-krant kreeg. Het was nog een heel werk om in korte tijd veel boeken te verkopen. Even wat mensen bellen om te vragen of ze een boek willen kopen ..., het lag niet in mijn comfortzone, maar de droom was groter dan de angst om de comfortzone uit te stappen. Het resulteerde in een Management #1-boek dat wekenlang de lijst aanvoerde.

Dit najaar wordt het boek gepubliceerd in Duitsland en ik bezin mij nu al op een lanceringsspeech in het Duits.

Wat is het laatste nieuws?

https://youtu.be/E2qj80bI8hY

De afgelopen jaren is mijn missie echt scherp geworden. Het doel is om binnen drie jaar meer dan 1 miljard euro aan mediawaarde aan te trekken voor innovatieve zakelijke dienstverleners. Op dit moment zijn we hier één jaar mee bezig en de teller staat inmiddels op 25% van de 1 miljard aan free publicity.

Ik sprak over mijn missie en het PR-vak in media en podcasts in Nederland, de UK en zelfs Australië. Ik wil hier graag mee doorgaan, want bedrijven die willen groeien moeten weten dat pr hun tool is!

Recent ben ik genomineerd voor de PR100 2024. Deze nominatie is voor mij niet alleen een enorme eer, maar ook een bevestiging van al het werk van de afgelopen jaren als PR-agent.

Ook overwegen we om weer een nieuwe PR Monitor uit te laten voeren. In de vorige deden we onderzoek naar hoe marketeers naar het PR-vak keken. We ondervroegen meer dan vierhonderd marcommers die verantwoordelijk waren in hun bedrijf. Een flink percentage herkent het verschil tussen een advertentie en free publicity niet. Een extra drijfveer om PR als vak te blijven uitleggen. Zodra je betaalt voor een publicatie heet het advertisement en heeft het niets meer met PR te maken.

Deze zomer verwachten we de honderdste podcast op Free Publicity Podcast. Ik zie er nu al naar uit om nog honderden vragen te beantwoorden over free publicity als uitkomst van een goede PR-campagne.

Ik vraag mij elke dag af: hoe krijg ik iets gepubliceerd? PR kan gewoon het verschil maken. PR kan de groeiboost zijn die een innovatief bedrijf zoekt. Als je wil groeien, moet je aan gerichte publiciteit doen. Ook nog twintig jaar in het vak, ik ben er nog steeds superenthousiast over. Hoe eerder bedrijven PR overwegen, hoe beter. PR is namelijk geen luxe, maar simpelweg broodnodig als je wil groeien en relevant wil blijven.

www.prgoeroes.nl

Nominaties | Uitreiking | kaarten

Een overzicht van alle nominaties voor Dutch PR Awards 2024 staat hier

De Dutch PR Awards 2024 worden uitgereikt tijdens M100 Summer Edition op woensdag 26 juni. Bestel hier kaarten voor de Dutch PR Awards

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Dutch PR Awards 2024] 2twintig PR: Stedin - De Zonnerette

06-06-2024 | 12:03:00
2twintig PR is een full-service PR-bureau voor opdrachtgevers als Stedin, Koninklijke Verkade, Jacobs Douwe Egberts en Hoppenbrouwers

[Dutch PR Awards 2024] Claire Slootheer (Iconic Studios): Het is key om onderwerpen aan te snijden die er toe doen

30-05-2024 | 12:27:00
In de voortdurend veranderde wereld van creatieve PR en marketing, is Iconic Studios uitgegroeid van een traditioneel PR-bureau tot een full-service agency

Dutch PR Awards 2024 | Koop nu kaarten!

30-05-2024 | 06:44:00
De Dutch PR Awards 2024 worden uitgereikt tijdens M100 Summer Edition op woensdag 26 juni in Corendon Schiphol Hotel

[Dutch PR Awards 2024] Free Heri Heri for All 2023

28-05-2024 | 08:05:00
Op 1 juli 2023 vond voor het 21ste jaar de Nationale Herdenking en Viering van de afschaffing van de trans-Atlantische slavernij plaats

[Dutch PR Awards 2024] Dutch Design Week 2023 (Dutch Design Foundation)

28-05-2024 | 08:05:00
Dutch Design Foundation is optimistisch en gelooft in het probleemoplossende vermogen van ontwerpers om de wereld een betere plek te maken. Dutch Design Foundation biedt ontwerpers daarom kansen, ondersteuning, publiciteit en een platform

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.