[Dutch PR Awards 2024] Jos Govaart (Coopr): Van online PR-bureau tot all-round PR-bureau

[Dutch PR Awards 2024] Jos Govaart (Coopr): Van online PR-bureau tot all-round PR-bureau

Jos Govaart is Co-Founder & Managing Director bij Coopr. Hij is genomineerd voor PR Persoon van het Jaar 2024. Wij spreken hem.

Kun jij Coopr introduceren?

Coopr is bijna 15 jaar geleden opgericht als niche-agency gefocust op destijds online PR. Coopr staat vanuit origine dan ook voor Club Offering Online Public Relations. Het is in deze tijd uiteraard gekkig om van specifiek online PR te spreken, dus al gauw evolueerde dat tot all-round pr-bureau. Jody Koehler en ik begonnen ons bureau vanuit een simpele new business strategie die bestond uit: geven-delen-ontvangen. Concreet betekende dat dat we elke dag een blog schreven en eens per jaar een evenement organiseerden voor de industrie waar we een internationale specialist naar Nederland haalden. In die tijd waren dat bijvoorbeeld Deirdre Breakenridge en Brian Solis.

Doordat we de deuren voor de industrie openden kregen we ook steeds grotere klanten waar we veel aan te danken hebben. Sommige van deze klanten, bijvoorbeeld Coolblue en LinkedIn, zijn nog altijd klant bij Coopr. Inmiddels mogen we naast deze eerdergenoemde mooie merken ook werken voor klanten als adidas, Coca-Cola, Eurostar, Lenovo, Pathé en Volvo Cars. Bloggen doen we nog steeds, we zijn inmiddels ruim over de 2000 blogs heen en ook hebben we ruim 40 podcasts opgenomen. Waar ik heel fier op ben is Coopr Academy. Dat is een samenwerkingsverband met de Erasmus Universiteit en steeds een andere klant van Coopr. Studenten van de universiteit gaan een aantal weken aan de slag met een case van een echte opdrachtgever, geflankeerd door colleges van de Coopr collega’s. Dat leert ons bijzonder veel over hoe opkomende generaties naar ons vakgebied kijken en het is tegelijkertijd een mooie recruitmenttool voor ons.

Wat zijn jouw werkzaamheden bij Coopr?

Bij Coopr ben ik verantwoordelijk voor New Business, strategie voor Coopr en klanten en ik schrijf wekelijks mee met onze blogs en nieuwsbrief. Daarnaast ben ik sparringspartner voor de zelfstandig werkende klantenteams die we bij Coopr hebben. Binnen Brand Potential (het merkcluster van Candid) zorgen we sinds kort ook voor kennisuitwisseling met onze Britse partner Houston en werken we aan nieuwe proposities voor de toekomst. Naast Coopr doe ik nog meer voor het vak. Ik ben sinds ruim 1,5 jaar voorzitter van de beroepsvereniging van communicatieprofessionals: Logeion.

Hoe zie jij het PR-vak de komende jaren zich ontwikkelen?

Toen we ons bureau in 2009 begonnen was de opkomst van social media een grote verandering voor het PR-vak. Een aantal jaren geleden waren dat veel meer inhoudelijke en maatschappelijke onderwerpen zoals duurzaamheid en een veel meer stakeholdergerichte benadering. Nu staan we op de rand van weer een volgende grote ontwikkeling: de impact van AI in PR.

Hoe belangrijk gaat AI worden in PR?

In 2017 was ik samen met een collega bij Content Marketing World in Cleveland en daar volgde ik alle sessies over AI die ik kon vinden. Ik ben toen ook gaan spelen met Watson van IBM. Ik snapte toen wat AI ging doen, maar de toepassingsmogelijkheden waren toen nog allesbehalve gedemocratiseerd en gebruiksvriendelijk. De vaststelling die ik toen wel kon doen is dat de impact groot zou worden, maar ik wist niet hoe snel. Daarna verloor ik het in alle eerlijkheid weer een klein beetje uit het oog door alle lopende zaken. En toen kwam ChatGPT en werden we weer met de neus op de feiten gedrukt. AI gaat onmiskenbaar een grote rol spelen in ons vakgebied en dit biedt zowel bedreigingen als kansen. De hoeveelheid content die voor de recente AI-piek was, was al enorm, die groeit nu nog verder waarbij steeds lastige te herkennen is wat nep en artificieel is. De impact op ons vak is voor mij even helder als wazig. Het is helder, dat de onderste 20-30 procent van ons werk straks prima door een AI-bot gedaan kan worden. Dat betekent dus dat je beter vrienden met deze technologie kunt worden dan dat je er weg van rent of wegkijkt. Tegelijkertijd vind ik de menselijke factor in communicatie superbelangrijk. En dus dienen we ons nog veel beter te bekwamen in de gedragswetenschappelijke kant van het vakgebied en zullen we nog betere adviseurs moeten worden. Kortom: altijd nadenken en verbeteren van onze toegevoegde waarde.

Op welke Coopr-case uit 2023 ben je trots?

Heel persoonlijk vind ik het tof dat we de introductie van Feyenoord One hebben mogen begeleiden. Dat hebben collega’s Judith en Maxine echt fantastisch gedaan voor mijn cluppie. Maar ook op ons constant relevante werk voor LinkedIn ben ik trots. Dat is wellicht niet in één case te gieten, maar daar werken we al zo lang en constructief samen met de klant aan heel consequent goede resultaten met relevante verhalen in media dat ik daar ook heel trots op ben. Een wat meer creatievere case waar ik warm van werd is die van de Volvo EX30 die we ook voor deze awardshow hebben ingezet. Dat heeft niet in de laatste plaats te maken met het lef van onze klant Volvo Cars. De auto-industrie kent toch vaak een wat conservatief en traditioneel karakter met een zaken als testritten, vergelijkende tests, luxe lunches en ritjes in de bergen. Ik vind het heel stoer dat Volvo ons toestond om met wat creatievers te komen. Voor Volvo is duurzaamheid heel belangrijk. Met het restmateriaal van airbags maakten we tassen en bouwden we een influencercampagne.

Wat zie jij als jouw belangrijkste PR-wapenfeit uit 2023?

Het is misschien een beetje een antwoord van een voetbalspeler. Maar geen enkele pr-prestatie die ik geleverd heb zie ik als een individuele prestatie omdat we klussen altijd met teams doen. Ik kan dan wel een geinige strategie verzinnen, maar als deze niet creatief doorvertaald wordt of goed wordt weggezet bij media of influencers, dan hebben we ook geen succes. Als ik dan toch iets moet noemen is het de winst van het Lenovo-account. Op voorhand waren wij op basis van de geshortliste agencies niet de meest voor de hand liggende keuze. Er waren echt bureaus met een groter track record in tech PR. We hebben daar laten zien dat we het vraagstuk van de klant echt begrepen en hebben doorgrond. En dat dat denkwerk, samen met de kwaliteit die de rest van het team bracht, echt het verschil maakte. Ik geloof wel dat ik daar zelf ook een goede rol in heb gespeeld.

Wat is het laatste nieuws?

We zijn een hele toffe pilot gestart op het gebied van AI. Een pilot waar we een heleboel technologieën met elkaar combineren en echt heel toffe dingen kunnen doen. Het is nog iets te vroeg om daar al iets van te laten zien, maar het komt er spoedig aan.

www.coopr.nl

Uitreiking en kaarten

De Dutch PR Awards 2024 worden uitgereikt tijdens M100 Summer Edition op woensdag 26 juni. Bestel hier kaarten voor de Dutch PR Awards.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Dutch PR Awards 2024] 2twintig PR: Stedin - De Zonnerette

06-06-2024 | 12:03:00
2twintig PR is een full-service PR-bureau voor opdrachtgevers als Stedin, Koninklijke Verkade, Jacobs Douwe Egberts en Hoppenbrouwers

[Dutch PR Awards 2024] Claire Slootheer (Iconic Studios): Het is key om onderwerpen aan te snijden die er toe doen

30-05-2024 | 12:27:00
In de voortdurend veranderde wereld van creatieve PR en marketing, is Iconic Studios uitgegroeid van een traditioneel PR-bureau tot een full-service agency

Dutch PR Awards 2024 | Koop nu kaarten!

30-05-2024 | 06:44:00
De Dutch PR Awards 2024 worden uitgereikt tijdens M100 Summer Edition op woensdag 26 juni in Corendon Schiphol Hotel

[Dutch PR Awards 2024] Free Heri Heri for All 2023

28-05-2024 | 08:05:00
Op 1 juli 2023 vond voor het 21ste jaar de Nationale Herdenking en Viering van de afschaffing van de trans-Atlantische slavernij plaats

[Dutch PR Awards 2024] Dutch Design Week 2023 (Dutch Design Foundation)

28-05-2024 | 08:05:00
Dutch Design Foundation is optimistisch en gelooft in het probleemoplossende vermogen van ontwerpers om de wereld een betere plek te maken. Dutch Design Foundation biedt ontwerpers daarom kansen, ondersteuning, publiciteit en een platform

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.