[Dutch PR Awards 2024] Nationale Opera & Ballet: Kostuumverkoop - Van podium naar kledingkast

[Dutch PR Awards 2024] Nationale Opera & Ballet: Kostuumverkoop - Van podium naar kledingkast

Naam Case: Kostuumverkoop - Van podium naar kledingkast | Inzender: Nationale Opera & Ballet | Categorie: Non-Profit

Kun jij Nationale Opera & Ballet introduceren?

Nationale Opera & Ballet is het grootste opera- en balletgezelschap van Nederland, verenigd in één van de grootste theaters van ons land.

Wat we doen overstijgt het alledaagse. Onze voorstellingen zijn van het hoogste niveau. Met ons vakmanschap en expertise streven we naar excellentie, met onze passie en liefde creëren we ervaringen die mensen diep raken.
We willen het leven van zoveel mogelijk mensen verrijken met de verwondering, schoonheid en betekenis van opera en ballet. Daarom bieden we, naast onze voorstellingen op het toneel, ook een divers aanbod aan programma’s. Van optredens, workshops, educatieve programma’s tot speciale programma’s in lokale gemeenschappen. We streven ernaar om ons publiek vanaf jonge leeftijd te betrekken, of dit nu is via projecten waarbij kinderen zelf op het podium schitteren, of met onze voorstellingen speciaal voor families. Beweging en klank zitten van nature in ons, en zijn een belangrijke manier voor kinderen om zich te uiten en te ontwikkelen.

Opera en Ballet zijn de expressies van menselijke emoties en ervaringen. Het zijn talen van de ziel. Talen waarin we ons verbonden voelen en onderdeel worden van iets groters dan onszelf.

Deze ervaring wensen we iedereen toe.

Wie was de opdrachtgever?

Nationale Opera & Ballet

De briefing en de doelstellingen

Nationale Opera & Ballet produceert jaarlijks soms wel meer dan 60 voorstellingen. Als grootste theaterproductiehuis van Nederland creëren we voorstellingen van het hoogste internationale niveau. Elke dag beoefenen honderden medewerkers hun eigen ambacht: van lichttechniek tot het maken van pruiken en van verven in de ververij tot het bouwen van decors. De Kostuumafdeling zit helemaal bovenin het theater, op de vierde verdieping. Alles wat de artiesten dragen, is hier door de vakbekwame handen gemaakt. Van jasjes tot hoeden, van jurken tot maskers en van sokken tot schoenen. Voor elk onderdeel is er een apart atelier.

Nationale Opera & Ballet produceert haar voorstellingen sinds een pilot dit seizoen middels de ‘Green Deal’. Een duurzame richtlijn die van de creatieve teams vraagt dat ze ontwerpen bedenken met zo ‘groen’ mogelijke materialen die zo optimaal mogelijk worden ingezet. Hergebruik van decors en kostuums, speelt daarin een belangrijke rol.

De vraag was om na te denken over een oplossing voor het overschot aan kostuums in de opslag. Hoe geven we deze kostuums een tweede leven na het toneel? Daarnaast zocht men naar een manier om een digitaliseringssysteem te financieren voor de afdeling Kostuum, Kap & Grime die het hergerbuik van materialen makkelijker moet maken.

Inzichten en strategie

Duurzaamheid staat bij Nationale Opera & Ballet hoog in het vaandel. Om onze opera's duurzamer te kunnen produceren is hergebruik van kostuums essentieel. Eerdere (kleinere) edities van de kostuumverkoop werden al goed ontvangen bij bestaand publiek. Er is altijd enorme belangstelling voor de verkoop, met name voor theater geïnteresseerden want de opslag is een ware schatkamer.

In de reis naar een duurzamer beleid leerden we al eerder dat duurzaam goed gedrag beloond moet worden en een duurzame optie moet klinken als een kans voor het publiek. De link werd dan ook al snel gelegd om ons publiek te betrekken in het kunnen realiseren van een duurzaam barcode systeem.

Al snel kwam het idee van de kostuumverkoop XL. Bezoekers krijgen de unieke kans bijzondere handgemaakte producten voor een goede prijs te shoppen en Nationale Opera & Ballet kan met de opbrengst een barcode systeem realiseren.

Daarnaast legden we dit keer de link met een ambassadeur wiens doelgroep hoog geïnteresseerd is in mode, styling en vintage. Zo bouwden we een brug van de theater naar de modewereld en genereerden we een zeer grote interesse voor het event.

De case

Nationale Opera & Ballet organiseerde in het weekend van 25 en 26 november de grootste kostuumverkoop ooit. 5000 bezoekers uit binnen- en buitenland kwamen bij Decoratelier in Zuidoost om kostuums uit verschillende opera’s en één ballet te bemachtigen. Exclusieve kostuum- en kledingstukken, verfijnd handwerk uit de ateliers gedragen door beroemde artiesten en accessoires en stoffen waren beschikbaar.

Een kaartje voor de kostuumverkoop kostte € 7,50 en gaf toegang tot één van de vijf verkoopsessies. Op de dag van de kaartverkoop klapt door grote drukte de website er uit, en binnen een paar uur is het event uitverkocht. Eén dag voor aanvang waren er nog steeds honderden mensen die zochten naar een toegangskaartje op Ticketswap.

Naast de eigen kanalen is de kostuumverkoop qua persaandacht een feest. Door een content samenwerking met stylist Nicole Huisman, is er grote belangstelling in de glossy’s. JAN, Vogue NL, Linda, Marie-Claire, Grazia, Winq en Libelle doen allemaal aankondigingen. Nicole komt vooraf in de kostuumopslag langs om vast wat outfits uit te zoeken. Dit proces wordt vastgelegd en gedeeld met haar volgers. En met haar gevoel voor kleur, vintage en creatieve combinaties laat zij zien dat kostuums ook goed te vertalen zijn naar straatmode. Een balletstrik wordt gebruikt als rokje, een mooie leren jas uit een oude productie past zo weer in het straatbeeld. Ook Nicole Huismans' volgers zijn laaiend enthousiast. De persafdeling wordt gebeld door artiesten als Merol, S10, en redacteurs bij de modemagazines of ze ook bij de verkoop aanwezig kunnen zijn.In editorial magazine Currant verschijnt vooraf een uitgebreid interview met hoofd kostuumatelier Robby Duiveman. Ook worden de beelden, geschoten met Currant en de dansers van het ballet, gebruikt als campagnefotografie.

Op de dag zelf wordt uitgebreid verslag gedaan en de Algemeen Directeur wordt door verschillende nieuwsoutlets geïnterviewd. NOS-radio, NOS TV (6 & 8 uurjournaal), NOS digital, AT5, ANP en Parool zijn gedurende de dag aanwezig.

Ook voor de amateur- en carnavalliefhebbers is er veel te halen. Een dame komt speciaal uit belgie voor cupcakes kinderballetpakjes en de dierenambulance haalt een levensgrote duif op. Van de 10.000 items hebben er 9.500 een tweede bestemming gekregen. De resterende kostuums werden opgehaald door geselecteerde theatergezelschappen, wat uiteindelijk overbleef wordt verwerkt door een textiel recyclingbedrijf.

De reacties op het aanbod waren lovend: volgens bezoekers deden de handgemaakte kostuums niet onder aan haute couture

www.operaballet.nl

www.dutchpr-awards.nl

Dit is een inzending voor de Dutch PR Awards 2024.

Lees alles over de Dutch PR Awards 2024 en hoe in te sturen hier

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Dutch PR Awards 2024] The Romans winnaar brons in PR Driven Campaign

02-07-2024 | 15:45:00
The Romans was founded in the UK in 2015 and came to the Netherlands in 2023

[Dutch PR Awards 2024] Food Cabinet winnaar zilver in FMCG

02-07-2024 | 15:36:00
Als Creative Agency helpt Food Cabinet merken en organisaties impact te maken

[Dutch PR Awards 2024] HvdM Public Relations wint ZILVER in Finance

01-07-2024 | 16:41:44
Doordacht, helder en resultaatgericht. Dat is HvdM. We zijn sterk in het ontwikkelen én uitvoeren van PR-campagnes met maatschappelijke impact

[Dutch PR Awards 2024] HvdM Public Relations winnaar ZILVER in B2B

01-07-2024 | 16:33:58
Zorg ervoor dat binnen een half jaar 40 gemeenten interesse hebben in de betaalbare woningen uit de woningfabriek van Van Wijnen.

[Dutch PR Awards 2024] Coopr winnaar in Automotive

01-07-2024 | 16:28:36
Coopr is hét Benelux PR & communicatiebureau voor organisaties en merken die zich bevinden in een storm van verandering
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.