[Dutch PR Awards 2024] Matthijs Rutten over Hibou

[Dutch PR Awards 2024] Matthijs Rutten over Hibou

Hibou doet mee aan de Dutch PR Awards 2024 en zendt in voor PR Bureau van het Jaar 2024. Aan het woord is Matthijs Rutten, Directeur bij Hibou.

Kun jij Hibou introduceren?

HIBOU is een in 2018 opgericht datagedreven PR bureau dat zich als doel heeft gesteld de PR- en communicatiesector te veranderen. Ik werk al ruim twintig jaar in de PR en voelde me steeds minder comfortabel met de manier waarop campagnes werden bedacht en vooral hoe de waarde van publiciteit werd aangetoond. De bewijslast is altijd dun geweest en meestal is na het arbitrair optellen van bereikcijfers het belangrijkste getal waarmee gerekend wordt de advertentiewaarde, iets dat haaks staat op wat PR is. Daar had ik genoeg van en samen met Aniek Schmal die een methode voor social insights heeft ontwikkeld, zijn we HIBOU gestart.

De naam is een verwijzing naar de uil, een dier met 360 graden zicht en op zijn best in het donker. HIBOU ziet wat anderen niet zien en wij doen dat doordat we communicatiestrategieën op basis van data-analyse maken. We willen eerst de informatiebehoefte van doelgroepen begrijpen, dat combineren met het verhaal dat organisaties willen vertellen en pas dan communiceren.

HIBOU heeft aan het begin van 2024 Contenture overgenomen, dat vanuit dezelfde visie organisaties ondersteunt met communicatie en content. Samen ondersteunen we onze opdrachtgevers met PR, crisis- en issuemanagement, corporate communicatie en digital (social, influencer marketing, advertising) en dat doen we voor een diverse groep vaste opdrachtgevers waaronder Indeed, PFZW, iDEAL, MUNT, Saxo, AFAS, Drs Leenarts, ARAG en ING. Samen met onze opdrachtgevers willen we het voor elkaar krijgen dat de sector een nieuwe norm adopteert: datagedreven communicatie.

Wat is jouw visie op de ontwikkeling van het PR-vak?

Door de toename van content is er sprake van een contentoverload, doelgroepen worden bestookt met informatie en boodschappen. Het effect daarvan is dat organisaties onzeker zijn geworden over hoe ze hun verhaal kwijt kunnen, en als resultaat zie je veel stuntjes (eenmalige campagnes) en organisaties die vrijwel lukraak berichten de wereld in pompen. Niemand is verbaasd dat redacties selectiever worden om die reden. Daarnaast zien wij dat nieuwe platformen en kanalen aan invloed winnen, niet meer is de traditionele media per definitie het meest invloedrijke, zeker niet op niche-thema’s. Wij stellen daar een alternatief tegenover. Geen bluf, maar eerlijk, transparant en met waanzinnig goede dienstverlening maar het belangrijkste is: communicatie op basis van feitelijke onderbouwing. Hierdoor geven we opdrachtgevers de middelen om boodschappen effectief te communiceren op basis van wat hun publiek wil horen

Welke nieuwe klanten hebben jullie gewonnen in 2023 en 2024?

iDEAL (Currence), PFZW, iwell, Solarix, ING, ASR

Kun je een PR-campagne uit 2023 of 2024 beschrijven waar je trots op bent?

De begeleiding van de acquisitie van iDEAL door het European Payments Initiative, gecombineerd met de lancering van de doorontwikkeling van iDEAL voor de Nederlandse markt. iDEAL heeft in Nederland ruim 70 procent marktaandeel. Twee op zichzelf complexe PR-cases vanwege de vele stakeholders en als combinatie nog uitdagender. Het doel was en is om langdurig en bij diverse platformen de belangrijkste boodschappen te blijven herhalen om het merk iDEAL goed te blijven positioneren en tegelijkertijd kennis te geven van het feit dat iDEAL op termijn door Wero vervangen wordt. De strategie is opgesteld na analyse van belangwekkende thema’s zoals het b2b-gebruik van iDEAL, Buy No Pay Later en het verdwijnen van cashgeld gecombineerd met inzichten op basis van (periodieke) analyse van diverse fora en social media. De opdracht heeft geleid tot brede media-aandacht van zowel landelijke als vak- en b2bmedia in Nederland. Ik ben er trots op omdat we niet alleen rondom de deal aandacht hebben gerealiseerd en alles daaromtrent hebben geregeld voor team Currence en EPI, maar vooral omdat we in staat zijn de aandacht rondom iDEAL langdurig vast te houden.

Een greep uit de redactionele aandacht over 2023-2024:

www.nos.nl

www.nrc.nl

www.telegraaf.nl

www.hibou.nl

www.contenture.nl

www.dutchpr-awards.nl

Lees hier alles over de Dutch PR Awards en hoe in te zenden

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Dutch PR Awards 2024] Maarten Hagg (Ecologische Autoriteit): Ik kan ervan genieten dat ik binnen een organisatie een license to know heb

23-05-2024 | 09:37:00
Maarten Hagg is senior communicatie- en PR-adviseur bij onder andere de Ecologische Autoriteit. Hij is genomineerd voor de Woordvoerder van het Jaar 2024

[Dutch PR Awards 2024] Menno van der Vlist (Heineken): Keep it stupid simple en maak het menselijk

22-05-2024 | 16:28:00
Menno van der Vlist is senior manager externe communicatie en woordvoerder van HEINEKEN. Hij is genomineerd voor de Woordvoerder van het Jaar 2024

[Dutch PR Awards 2024] HvdM over De Duurzame Kieswijzer van ASN Bank

22-05-2024 | 12:43:00
Doordacht, helder en resultaatgericht. Dat is HvdM. We zijn sterk in het ontwikkelen én uitvoeren van PR-campagnes met maatschappelijke impact

[Dutch PR Awards 2024] Mèlanie Bosveld: Bij Kult&Ace draait alles om vernieuwing in marketing

22-05-2024 | 09:33:00
[Dutch PR Awards 2024] Mèlanie Bosveld: Bij Kult&Ace draait alles om vernieuwing in marketing

[Dutch PR Awards 2024] Gerd de Smyter: KPN is geen gebouw of een glasvezelnetwerk, het zijn verbonden collega’s

21-05-2024 | 14:30:00
Gerd de Smyter is woordvoerder van KPN en werkte voor onder meer het FD, BNR Nieuwsradio en De Wereld  Draait Door. Hij is genomineerd voor de Woordvoerder van het Jaar 2024. Wij spreken hem
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.