[Dutch PR Awards 2024] Maud van de Elsen PR Talent van het Jaar

[Dutch PR Awards 2024] Maud van de Elsen PR Talent van het Jaar

Maud van der Elsen is Senior Campaign Executive bij TEAM LEWIS. Zij is uitgeroepen tot PR Talent van het Jaar 2024.

De jury:

De jury is blij om te zien dat er zoveel aanstormend talent binnen het vak is, gedreven professionals die de toekomst van ons vak willen vormgeven. Voor de jury sprong Maud er uit. Ze kijkt met een kritische blik naar haar werk en omgeving en blijft bovenal nieuwsgierig, wat zo ontzettend belangrijk is. In deze tijd van veel desinformatie pleit Maud ervoor om datagedreven te werken, ze heeft daarbij een duidelijk doel voor ogen. We denken dat Maud met haar drive en aanpak het vak verder kan brengen en dat moedigen wij van harte aan.

Hier lees je het winnende interview:

Kun jij TEAM LEWIS introduceren?

Absoluut! TEAM LEWIS is een internationaal PR- en marketingbureau dat al bijna 30 jaar bestaat. PR is altijd onze kern geweest, maar we zijn inmiddels veel meer dan dat. TEAM LEWIS is een veelzijdig bureau, waar naast PR-professionals ook designers, copywriters, digital experts, influencer marketeers, strategen, videografen en podcastmakers werken. In onze eigen studio in Eindhoven produceren we veel van ons werk voor klanten.

TEAM LEWIS vormt een wereldwijd team met 25 kantoren, en we blijven groeien. Ons kantoor in Eindhoven, waar ik zelf werk, was het eerste kantoor in Nederland en heeft een sterke focus op B2B. We werken hier voor allerlei klanten; van start-ups tot grote multinationals in sectoren zoals IT, tech, finance, automotive en HR. Zelf werk ik bijvoorbeeld voor Boels (het grote verhuurbedrijf van machines), Cyclomedia (geodataverzamelaar) en het buurtplatform Nextdoor. In hartje Amsterdam hebben we nog een tweede kantoor dat zich richt op consumentenmerken, zoals Dyson, Gazelle en Sunweb.

Naast de commerciële drive om mooie resultaten te behalen voor klanten, zetten we ons ook maatschappelijk in via de TEAM LEWIS Foundation. Elk jaar krijgen mijn collega’s en ik de kans om 1000 euro te doneren aan een goed doel naar keuze en vrijwilligerswerk te doen. Ook bieden we stichtingen pro bono-support op het gebied van PR en marketing.

Bovendien zijn er bij TEAM LEWIS volop kansen om jezelf te ontwikkelen. Bijvoorbeeld via 'LEWIversity', waar je verschillende cursussen kunt volgen gegeven door collega's van over de hele wereld om je vaardigheden te verbeteren. Ook kun je andere vestigingen op locatie bezoeken en met het team meelopen om de markt daar te verkennen en trainingen te volgen. Dat is erg leerzaam. Zelf geen ik training aan collega’s over het uitvoeren van Share of Voice-analyses. Dit is een analyse om de merkbekendheid van organisaties te meten in het nieuws, iets wat ik graag doe.

Wat kan TEAM LEWIS wat andere bureaus niet kunnen?

Wat mij aanspreekt is onze lokale expertise, B2B in Eindhoven en B2C in Amsterdam, gecombineerd met een breed aanbod aan geïntegreerde inhouse diensten. Maar de parel is zonder twijfel ons wereldwijde netwerk van kantoren. Daardoor hebben we een grote internationale impact met gevoel voor en kennis van lokale markten, waardoor we wereldwijde campagnes kunnen uitvoeren die zijn afgestemd op de lokale markt, taal en cultuur. Voor klanten die gevestigd zijn in meerdere landen is dit ideaal: zijn kunnen bij één bureau terecht voor hun PR en marketing.

Het is ontzettend leuk en leerzaam om bij een internationaal bureau te werken. Je werkt samen met collega's uit allerlei verschillende culturen, wat nieuwe perspectieven en ideeën oplevert. Zo wordt er elke dag een internationale brainstorm georganiseerd, waarbij seniors van over de hele wereld aansluiten om advies te geven over specifieke klantvragen. We hebben regelmatig contact, niet alleen over campagnes en kansen of het uitwisselen van ideeën, maar ook gewoon voor de gezelligheid. Ondanks dat we verspreid zijn over de hele wereld, voelt TEAM LEWIS niet als een grote corporate door de korte communicatielijntjes. Dit komt zowel de samenwerking tussen collega’s als de klantrelaties ten goede. Ik kan niet wachten tot juni, want dan ga ik naar London om mijn collega’s in levenden lijve te ontmoeten en van elkaar te leren tijdens trainingssessies.  

Wat zijn jouw werkzaamheden bij TEAM LEWIS?

Als Senior Campaign Executive bij TEAM LEWIS heb ik een veelzijdige rol. Terwijl sommige teamleden zich meer richten op specifieke domeinen zoals duurzaamheid, IT of technologie, beheer ik een breed portfolio, dat varieert van bouw en mobiliteit tot HR. Dat maakt mijn werk ontzettend boeiend; elke sector heeft zijn eigen ontwikkelingen, uitdagingen en vraagstukken, die ik met veel enthousiasme aanpak. Onlangs werd mijn aandacht getrokken door kritische berichten over de arbeidsomstandigheden op bouwplaatsen, een thema dat relevant is voor mijn klant Boels Rental. Dit jaar hebben we een grootschalig onderzoek uitgevoerd onder mensen in de bouwsector, gericht op veiligheid en arbeidsomstandigheden. Met de verzamelde data leveren we een bijdrage aan het maatschappelijke debat en bieden we meer duidelijkheid over deze belangrijke kwesties.

Elke dag brengt iets nieuws, en dat maakt mijn werk zo leuk en uitdagend. Ik beweeg flexibel mee met de klantbehoeften en wat er speelt in het nieuws en de markt. Mijn focus ligt op PR: het speuren naar kansen in het nieuws, mediarelaties onderhouden en content schrijven. Soms spot je ’s ochtends een nieuwtje in de krant waar een klant perfect op kan inspelen, en voor je het weet staat je agenda op zijn kop. Die momenten geven me energie. Ik vind het geweldig om klanten te betrekken bij maatschappelijke gesprekken en te bepalen wat de nieuwswaardige bijdrage vanuit hen is en hoe we dit op een frisse manier kunnen delen met de media, bijvoorbeeld met een opiniestuk.

Daarnaast heb ik een voorliefde voor alles wat met data te maken heeft. Van het opzetten van onderzoeken voor klanten tot het uitvoeren van datagedreven PR-campagnes. Ik werk van A tot Z aan deze projecten. Dit begint bij het formuleren van de onderzoeksvragen, het analyseren van data, het schrijven van nieuwswaardige content tot het pitchen van de bevindingen bij journalisten. Zo werk ik voor het tweede jaar op rij aan de Urban Road Safety Index van Cyclomedia, een onderzoek naar verkeersveiligheid in grote Europese steden. Voor deze campagne werk ik samen met meerdere internationale TEAM LEWIS kantoren om de onderzoeksresultaten breed in de media te verspreiden. Een opmerkelijke uitkomst van de vorige editie was dat Amsterdammers zich onveilig voelen op de fiets door de toename van e-bikes. Dit was een schot in de PR-roos, mede dankzij de groeiende aandacht voor elektrische mobiliteit. Het nieuws werd massaal opgepikt door bijna alle nationale dagbladen, radio- en tv-zenders, waaronder NOS Journaal, RTL Nieuws en Hart van Nederland. Dit resulteerde in een enorme naamsbekendheid voor Cyclomedia en we positioneerden hen op deze manier als expert in verkeersveiligheid.

Wat vind jij de belangrijkste trends in PR?

Desinformatie tiert onze informatiemaatschappij en de impact ervan is duidelijk zichtbaar in de wereld van PR en marketing. Incorrecte claims kunnen reputaties schaden en de publieke opinie en besluitvorming beïnvloeden. Een recent voorbeeld is dat diverse influencers onterecht beweren dat anticonceptie onvruchtbaarheid en een laag libido veroorzaakt. Dit kan volgens onderzoekers leiden tot meer onbedoelde zwangerschappen. Deze misleidende informatie, vaak verspreid via platformen zoals TikTok en Instagram, kan schadelijk zijn voor mensen die betrouwbare informatie zoeken, maar ook voor bedrijven in de farmacie en gezondheidsinstellingen.  

In een tijd waarin het moeilijk is om onderscheid te maken tussen correcte en foutieve bronnen, is het cruciaal dat zowel journalisten als consumenten toegang hebben tot betrouwbare informatie. Als PR-consultant is het mijn taak om ervoor te zorgen dat de informatie die we verspreiden betrouwbaar is. Dat doen we door campagnes te creëren die ondersteund zijn met (eigen) data en onderzoek. Zo bouwen we vertrouwen op en vergroten we de geloofwaardigheid bij verschillende doelgroepen. Daarnaast maken we gebruik van tools voor (social) media monitoring en sentimentanalyse om de grote hoeveelheid berichtgeving bij te houden. Zo begrijpen we de tendens in het nieuws beter en kunnen we proactief reputatieschade voorkomen of beperken.

Wat snapt de gevestigde orde in PR niet wat jonge mensen wél snappen?

Voor mij draait het samenwerken met verschillende generaties niet zozeer om wat de ene wel snapt en de andere niet, maar om het samenbrengen van verschillende perspectieven en skills. Het is een kans om van elkaar te leren. Jongere teamleden brengen bijvoorbeeld kennis van de laatste trends en nieuwe technologieën met zich mee, terwijl doorgewinterde professionals waardevolle inzichten toevoegen dankzij hun jarenlange ervaring. Het is cruciaal om jonge vernieuwers en ervaren experts samen te brengen om effectieve campagnes te creëren.

Wat zijn jouw ambities in het PR vak?

Als we kijken naar PR en marketing zit ik nu op een toffe plek, ik werk steeds meer aan datagedreven campagnes die tot leven komen door creatieve ideeën. Het snijvlak van creativiteit en data vind ik interessant. Maar wat is de next step? Ik wil graag meer psychologie integreren in mijn werk. Door inzichten uit de sociale en cognitieve psychologie toe te passen kun je gedragspatronen nauwkeurig ontrafelen. Met die inzichten kun je campagnes ontwikkelen die niet alleen de aandacht trekken, maar ook (langdurige) gedragsverandering teweegbrengen. Door de motivaties, waarden, behoeften en keuzes van individuen en groepen te begrijpen, kunnen we gerichter communiceren. Mensen zijn vaak gewoontedieren en we bouwen allerlei barrières op om ons gedrag in stand te houden, of goed te praten. Door deze barrières te identificeren, kunnen we campagnes creëren die zich richten op het op het aanleren van nieuwe gewoonten en het versterken van positieve gedragspatronen.

Stel je voor dat je een campagne ontwikkelt voor een afvalverwerkingsbedrijf om mensen aan te moedigen hun afval beter te scheiden. Uit onderzoek blijkt dat duurzaam gedrag vaak wordt beïnvloed door wat we anderen in onze directe omgeving zien doen. Een manier om deze sociale invloed te benutten is bijvoorbeeld door een wedstrijd te organiseren waarin buurten tegen elkaar strijden. Met een real-time scorebord kunnen buren hun eigen en andermans prestaties volgen. De winnende buurt krijgt bijvoorbeeld een subsidie voor buurtverbetering. Deze aanpak speelt in op de sociale norm waarbij mensen zich niet negatief willen onderscheiden binnen hun gemeenschap. De competitie bevordert een teamgeest en moedigt aan om hun best te doen. Dit is slechts een voorbeeld van hoe je gedragswetenschappen, creativiteit en data kunt combineren voor een onderscheidende campagne.

Wat is het laatste nieuws?

Om zowel voor onszelf als voor onze klanten op de hoogte te blijven, starten we bij TEAM LEWIS elke ochtend om 09.00 uur met het lezen van de landelijke kranten op kantoor. Speelt er iets voor onze klanten? Dan kunnen we daar direct op inspelen. In ons vakgebied is het belangrijk om snel te reageren, want voor je het weet is het laatste nieuws alweer oud nieuws. De ene dag staat bijvoorbeeld Joost Klein in de schijnwerpers omdat hij per privévliegtuig in Nederland is aangekomen na het teleurstellende Eurovisiesongfestival. Terwijl de volgende dag het EU-vlaggenverbod tijdens de songfestivalfinale het gesprek van de dag is. Vanuit crisiscommunicatieperspectief was het Eurovisiefestival dit jaar een interessante casus. Het is namelijk niet alleen een muziekevenement maar ook gebeurtenis met culturele en politieke lading, en dat kan spanningen met zich meebrengen. Dit jaar bewees weer eens dat crisiscommunicatie goed voorbereid moet zijn, waarbij scenario’s nodig zijn om strategisch te reageren.

Het nieuws verandert voortdurend, maar hopelijk is het laatste nieuws dat ik ben uitgeroepen tot PR Talent 2024!

www.teamlewis.com/nl/


De Dutch PR Awards 2024 werden uitgereikt tijdens M100 Summer Edition op woensdag 26 juni.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Dutch PR Awards 2024] The Romans winnaar brons in PR Driven Campaign

02-07-2024 | 15:45:00
The Romans was founded in the UK in 2015 and came to the Netherlands in 2023

[Dutch PR Awards 2024] Food Cabinet winnaar zilver in FMCG

02-07-2024 | 15:36:00
Als Creative Agency helpt Food Cabinet merken en organisaties impact te maken

[Dutch PR Awards 2024] HvdM Public Relations wint ZILVER in Finance

01-07-2024 | 16:41:44
Doordacht, helder en resultaatgericht. Dat is HvdM. We zijn sterk in het ontwikkelen én uitvoeren van PR-campagnes met maatschappelijke impact

[Dutch PR Awards 2024] HvdM Public Relations winnaar ZILVER in B2B

01-07-2024 | 16:33:58
Zorg ervoor dat binnen een half jaar 40 gemeenten interesse hebben in de betaalbare woningen uit de woningfabriek van Van Wijnen.

[Dutch PR Awards 2024] Coopr winnaar in Automotive

01-07-2024 | 16:28:36
Coopr is hét Benelux PR & communicatiebureau voor organisaties en merken die zich bevinden in een storm van verandering
 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.