[Dutch PR Awards 2024] NewsLab: Staatsloterij Winbeleving Oudejaarsloterij

[Dutch PR Awards 2024] NewsLab: Staatsloterij Winbeleving Oudejaarsloterij

Naam Case: Staatsloterij Winbeleving Oudejaarsloterij | Inzender: NewsLab | Categorie: FMCG

Kun jij NewsLab introduceren?

NewsLab is een full service PR bureau: van planning tot aan executie. Ons team bestaat uit ervaren (senior) adviseurs en jong PR-talent, een mooie mix van mensen met uiteenlopende interesses en vaardigheden in strategie, creatie, copy, paid PR, mediarelaties en events. Wat ons bindt, is de nieuwsgierigheid naar onze klanten, hun markt, ons vakgebied en nieuws. Onze professionals hebben een ruime ervaring in de sectoren food & drinks, fintech, lifestyle, retail, FMCG, travel, (consumer) tech, fashion, beauty, interieur en entertainment. Binnen deze werelden vertellen we de verhalen van klanten via verschillende kanalen, zoals via onze mediacontacten, via samenwerkingsvormen met influencers, via videoproducties, activaties of (branded) content marketing

Wie was de opdrachtgever?

Staatsloterij

De briefing en de doelstellingen

Elk jaar proberen we aan de vooravond van de jaarlijkse Oudejaarstrekking van Staatsloterij het gevoel van ‘winbeleving’ maximaal op te roepen bij kopers van een Oudejaarslot. Bij Staatsloterij zijn spelers anoniem. Dat is een groot goed, maar het beperkt ook de PR-mogelijkheden. Als je ‘echte mensen’ in beeld kan brengen, spreken de verhalen over het winnen van zo’n grote geldprijs immers pas echt tot de verbeelding. Om in de laatste maanden van het jaar toch op een sympathieke manier aandacht te vragen voor de grootste eventtrekking van Nederland- en om de Staatsloterij Oudejaarstrekking onlosmakelijk aan Oud & Nieuw te verbinden - zetten we jaarlijks in op een zoektocht naar prijswinnaars van de vorige Oudejaarstrekking die hun lot nog niet hebben verzilverd. Uiteraard maken we hierbij dankbaar gebruik van de traditie rondom Oud en Nieuw: een Oudejaarslot staat bij vele Nederlanders op het verlanglijstje tijdens Oud en Nieuw en wordt in één adem genoemd met oliebollen, champagne en vuurwerk.

Inzichten en strategie

Jaarlijks komt het voor dat spelers hun winnende Oudejaarslot niet verzilveren. Daarbij gaat het altijd om loten die in de winkel zijn gekocht, want loten die online zijn gekocht of via een abonnement worden automatisch aan de winnaar overgemaakt. Om een prijs op te halen, moet de winnaar zich met het Oudejaarslot melden bij een verkooppunt van Nederlandse Loterij, waar Staatsloterij onderdeel van is. Het lot is één jaar geldig. Dat betekent dat winnaars tot uiterlijk 31 december 23.59 uur de tijd hebben om hun prijs te innen. De tijd begint elk jaar opnieuw weer te dringen. Wanneer winnende loten niet worden geclaimd, gaat het niet opgehaalde prijzengeld naar de afdracht aan achttien goede doelen, NOC*NSF en de Nederlandse Staat. Dus, ondanks dat dit prijzengeld goed terecht komt, doet Staatsloterij elk jaar een ultieme poging om deze onbekende prijswinnaars te vinden en ze aan het einde van dit jaar een leuke verrassing bezorgen. Doel van de PR-campagne was maximale media-aandacht te genereren voor de Oudejaarstrekking van Staatsloterij en de winnaars van de geldprijzen. De inzet was om het menselijke verhaal over het winnen van een grote geldprijs tot leven te brengen en heel Nederland door een nieuwe en opvallende twist aan deze jaarlijkse campagne te laten meeleven met de zoektocht naar de prijswinnaars en natuurlijk ook de jaarlijkse winnaar van de hoofdprijs.

De case

Dit jaar hebben we de zoektocht gedaan via de lucht. Zo deed Staatsloterij in november 2023 een uiterste poging om winnaars van de Oudejaarstrekking 2022 die zich nog niet hebben gemeld te vinden. Hierbij hebben we nadrukkelijk de kracht van het getal laten spreken: bij elkaar ging het om 478.885 winnende lotnummers, met een totaalbedrag van bijna 3,95 miljoen Euro belastingvrij, die nog niet waren geclaimd door de prijswinnaars. Zij hadden tot 31 december 2023 23.59 uur de tijd om dat alsnog te doen. In een laatste oproep om alle winnaars alsnog te bewegen hun winnende loten in te leveren trok Staatsloterij twee dagen lang met vliegtuigjes over heel Nederland met de tekst: ‘478.885 loten zoeken winnaar!’

Los van deze zoektocht, die resulteerde in veel landelijke en lokale publiciteit, hebben we ook het aantal nieuwe miljonairs door het winnen bij de Staatsloterij in 2023 en de gewonnen prijzen én de niet geclaimde hoofdprijs van 30 miljoen van de Oudejaarstrekking actief onder de aandacht gebracht bij media. Zo hebben we media actief benaderd en ook om hulp gevraagd toen de winnaar van de 30 miljoen zich nog niet had gemeld. Dit resulteerde wederom in landelijke publiciteit via alle kanalen.

www.newslab.nl

 

www.dutchpr-awards.nl

Dit is een inzending voor de Dutch PR Awards 2024.

Lees alles over de Dutch PR Awards 2024 en hoe in te sturen hier

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Dutch PR Awards 2024] The Romans winnaar brons in PR Driven Campaign

02-07-2024 | 15:45:00
The Romans was founded in the UK in 2015 and came to the Netherlands in 2023

[Dutch PR Awards 2024] Food Cabinet winnaar zilver in FMCG

02-07-2024 | 15:36:00
Als Creative Agency helpt Food Cabinet merken en organisaties impact te maken

[Dutch PR Awards 2024] HvdM Public Relations wint ZILVER in Finance

01-07-2024 | 16:41:44
Doordacht, helder en resultaatgericht. Dat is HvdM. We zijn sterk in het ontwikkelen én uitvoeren van PR-campagnes met maatschappelijke impact

[Dutch PR Awards 2024] HvdM Public Relations winnaar ZILVER in B2B

01-07-2024 | 16:33:58
Zorg ervoor dat binnen een half jaar 40 gemeenten interesse hebben in de betaalbare woningen uit de woningfabriek van Van Wijnen.

[Dutch PR Awards 2024] Coopr winnaar in Automotive

01-07-2024 | 16:28:36
Coopr is hét Benelux PR & communicatiebureau voor organisaties en merken die zich bevinden in een storm van verandering
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.