[Dutch PR Awards 2024] Team Lewis winnaar in Travel

[Dutch PR Awards 2024] Team Lewis winnaar in Travel

Naam Case: Sunweb Group Vroegboekcampagne | Inzender: Team Lewis | Categorie: Travel

Deze inzending is op woensdag 26 juni uitgeroepen tot winnaar in de categorie Travel. 

De jury: 

Door de inzet van PR is het Sunweb gelukt het merk dat eerder bekend stond vanwege scherpe prijzen op te schuiven naar een merk dat draait om het concept Liefde voor Vakantie, waarbij Sunweb bestemmingen op een vernieuwende manier belicht. De jury vond de PR-aanpak niet direct vernieuwend, maar dat hoeft ook niet altijd. Want het is goed uitgevoerd en het werkt. En daar gaat het om.

Hier lees je de winnende case:

Kun jij Team Lewis introduceren?

TEAM LEWIS is een internationaal PR- en marketingbureau dat in iets meer dan twee decennia is uitgegroeid van een start-up tot een multinational. Het succes van ons bureau is te danken aan een combinatie van factoren: getalenteerde mensen die bekroonde campagnes maken en het uitbreiden van klantrelaties naar nieuwe markten of diensten. Sinds de oprichting in 1995 hebben we ons ontwikkeld tot een organisatie met 25 kantoren verspreid over Azië, EMEA en Noord-Amerika, met twee locaties in Nederland. Ons succes wordt gedreven door kwaliteit, creativiteit en een sterk teamgevoel binnen een internationale omgeving. Van het eerste concept tot het uiteindelijke product, creëren we indrukwekkende PR- en marketingcampagnes vanuit onze vestigingen in Eindhoven en Amsterdam. Wat ons uniek maakt? Een mix van Amsterdamse bravoure in Eindhoven en een flinke dosis Brabantse nuchterheid in Amsterdam.

Wie was de opdrachtgever?

Sunweb Group, een internationale reisorganisatie met Nederlandse roots, bekend van merken als Sunweb, Eliza was here en GOGO. Bij Sunweb Group stellen klanten hun pakketreis naar wens samen – dat kan door de digitale manier van werken in combinatie met persoonlijke advies en de beste vakantie-expertise.

De briefing en de doelstellingen

Sinds 2023 vaart Sunweb een nieuwe koers in het marketinglandschap. De nieuwe marketingstrategie van het merk draait om het concept "Liefde voor Vakantie", waarbij Sunweb bestemmingen op een vernieuwende manier belicht. Te midden van een zee van lage prijzen en schreeuwerige advertenties, brengt Sunweb een ode aan de liefde voor vakantie. Het merk verschuift de focus van enkel de beste deals naar waar het werkelijk om draait: de emoties en herinneringen die vakanties oproepen. Harde verkooppraatjes maken plaats voor het aanwakkeren en koesteren van die vakantievibes.

Om dit te realiseren, concentreert Sunweb zich op het versterken van de merken, het verbeteren van onze communicatie en campagnes met krachtige storytelling en door de liefde voor vakanties aan te wakkeren. En dat pakken ze anders aan dan anderen. In plaats van vast te houden aan de gebruikelijke boodschap, 'bestemming X tegen prijs X', willen ze een nieuwe koers varen.

Vanuit deze brand- en marketingstrategie is het PR-team, bestaande uit Head of Corporate Comms Martine Langerak en het team van PR-bureau TEAM LEWIS, gevraagd om hierbij aan te sluiten om ook via media de liefde voor vakantie met zoveel mogelijk mensen te delen. De doelstellingen die hieraan hangen zijn het versterken van de merkbekendheid en merkvoorkeur en het ondersteunen van de groei van het aantal boekingen. De periode waar het om gaat is van november 2023 tot en met februari 2024, de belangrijkste en drukste periode van het jaar: de vroegboekperiode. In deze periode komt het overgrote deel van de boekingen en dus omzet binnen bij de reisorganisatie.

Inzichten en strategie

Bij Sunweb houden ze van vakantie. Ze houden van alles wat ermee te maken heeft. Ze houden zoveel van vakantie dat ze er hun beroep van hebben gemaakt. Alles wat ze doen bij Sunweb komt voort uit hun liefde voor vakanties, en Sunweb gelooft dat iedereen een welverdiende vakantie moet kunnen ervaren.

TEAM LEWIS bedacht voor deze PR-campagne een strategie om deze liefde voor vakantie met zoveel mogelijk mensen te delen en daarmee het aantal boekingen een boost te geven. Dat deden we in een always-on campagne, met een combinatie van proactieve en reactieve PR.

Proactieve PR: Sunweb deelde proactief trends, inzichten en nieuws over vakanties, inspelend op actualiteit in de media. Dit omvatte newsjacking, met bijvoorbeeld de geslaagde inhaker met tips voor budgetvriendelijke winterzonbestemmingen in de koude wintermaanden. Maar ook het creëren van eigen invalshoeken met een marktonderzoek onder consumenten met focus op "cost of living", "value for money", reisinspiratie en praktische informatie. Neem bijvoorbeeld het persbericht “Lekker luieren: 1 op 5 Nederlanders ligt het liefst de hele dag op het strand”, waarbij de onderzoeksresultaten over wat Nederlanders het liefst doen op vakantie werden gecombineerd met eigen data van Sunweb over vroegboekingen voor de zomervakantie.

Reactieve PR: Sunweb was altijd bereikbaar voor media, bood snelle en deskundige reacties en creëerde zo positieve media-aandacht. Daarnaast ondersteunde TEAM LEWIS met het bouwen van sterke mediarelaties, waardoor we woordvoerder Martine Langerak sterk in de media konden positioneren als het gezicht van Sunweb en vakantie-expert. Bijvoorbeeld door inzichten en data te delen met journalisten over boekingen voor de kerst- en voorjaarsvakantie. Toen Parool en Algemeen Dagblad werkten aan een artikel over de zomervakantie en of Nederlanders nog wel plan waren om dit jaar naar Griekenland terug te keren na de branden en hitte van vorig jaar, wisten wij door onze relatie met deze media ervoor te zorgen dat data en inzichten van Sunweb meegenomen werden. Conclusie? Nederlanders houden zoveel van vakantie dat ze de hitte voor lief nemen en dat er zelfs meer vroegboekingen zijn dan eerdere jaren.

De case

Sunweb deelt liefde voor vakantie in succesvolle PR-campagne

Ze willen die liefde delen met de wereld via een warme en uitnodigende PR-strategie, ondersteund door vaste partner TEAM LEWIS. Hun doel? Hun brede doelgroep bekend maken met Sunweb en hen overtuigen om vroeg te boeken voor een vakantie met Sunweb. 

Proactief de spotlight pakken:

TEAM LEWIS en Sunweb namen het heft in eigen hand door proactief trends, inzichten en nieuws over vakanties en de mooiste bestemmingen te delen. Zo deden we onderzoek naar de bereidheid van Nederlanders om dingen te laten. Maar ook met newsjacking speelden we handig in op actuele thema's zoals de schoolvakanties en weersomstandigheden. Maar Sunweb ging verder. We creëerden eigen momenten met focus op belangrijke thema’s als "high cost of living" en laten zien hoe klanten zoveel mogelijk “vakantie voor hun geld” kunnen krijgen, en deelde inspiratie en praktische informatie via persberichten en media alerts. Zo werden ze gepositioneerd als dé expert op het gebied van vakanties, met een sterke nadruk op de liefde voor reizen.

Voorbeeld

We deden onderzoek naar de bereidheid van Nederlanders bereid Bijvoorbeeld met het persbericht “Helft Nederlanders laat iets om toch op wintersportvakantie te kunnen gaan” met een top vijf van dingen die Nederlanders laten schieten voor hun geliefde wintersportvakantie, dat resulteerde in coverage op Telegraaf.

Altijd klaar voor een goed gesprek:

Media werden met open armen ontvangen door Sunweb en TEAM LEWIS. Snelle en inhoudelijke reacties, met zowel data als duiding, waardoor journalisten terugkwamen voor meer. Zo bouwden we een trouwe kring aan mediacontacten op die ook de liefde voor vakanties deelden.

Resultaten:

De inspanningen van TEAM LEWIS en Sunweb bleven niet onopgemerkt. De vroegboekcampagne resulteerde in Nederland in een indrukwekkend bereik van maar liefst 70.572.688 impressies en105 artikelen. En het mooiste? De boekingen voor de zomervakantie stegen met 30 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.

Conclusie: liefde voor vakantie en liefde voor PR

De PR-campagne van TEAM LEWIS voor Sunweb is een inspirerend voorbeeld van hoe PR kan worden ingezet om merkbekendheid, merkvoorkeur en boekingen te stimuleren op een manier die aansluit bij bredere brand- en reclamecampagnes. Door de focus te leggen op relatie, relevantie, creativiteit, snelheid en consistentie, hebben TEAM LEWIS en Sunweb bewezen dat hun liefde voor vakantie ook resoneert bij de media.

www.teamlewis.com

www.sunweb.nl

www.dutchpr-awards.nl

Dit is een inzending voor de Dutch PR Awards 2024.

Lees alles over de Dutch PR Awards 2024 en hoe in te sturen hier

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Dutch PR Awards 2024] The Romans winnaar brons in PR Driven Campaign

02-07-2024 | 15:45:00
The Romans was founded in the UK in 2015 and came to the Netherlands in 2023

[Dutch PR Awards 2024] Food Cabinet winnaar zilver in FMCG

02-07-2024 | 15:36:00
Als Creative Agency helpt Food Cabinet merken en organisaties impact te maken

[Dutch PR Awards 2024] HvdM Public Relations wint ZILVER in Finance

01-07-2024 | 16:41:44
Doordacht, helder en resultaatgericht. Dat is HvdM. We zijn sterk in het ontwikkelen én uitvoeren van PR-campagnes met maatschappelijke impact

[Dutch PR Awards 2024] HvdM Public Relations winnaar ZILVER in B2B

01-07-2024 | 16:33:58
Zorg ervoor dat binnen een half jaar 40 gemeenten interesse hebben in de betaalbare woningen uit de woningfabriek van Van Wijnen.

[Dutch PR Awards 2024] Coopr winnaar in Automotive

01-07-2024 | 16:28:36
Coopr is hét Benelux PR & communicatiebureau voor organisaties en merken die zich bevinden in een storm van verandering
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.