[Dutch PR Awards 2024] Team Lewis: Tibber Grid Rewards

[Dutch PR Awards 2024] Team Lewis: Tibber Grid Rewards

Naam Case: Tibber Grid Rewards | Inzender: Team Lewis | Categorie: PR Driven Campaign

Kun jij Team Lewis introduceren?

TEAM LEWIS is een internationaal PR- en marketingbureau dat in iets meer dan twee decennia is uitgegroeid van een start-up tot een multinational. Het succes van ons bureau is te danken aan een combinatie van factoren: getalenteerde mensen die bekroonde campagnes maken en het uitbreiden van klantrelaties naar nieuwe markten of diensten. Sinds de oprichting in 1995 hebben we ons ontwikkeld tot een organisatie met 25 kantoren verspreid over Azië, EMEA en Noord-Amerika, met twee locaties in Nederland. Ons succes wordt gedreven door kwaliteit, creativiteit en een sterk teamgevoel binnen een internationale omgeving. Van het eerste concept tot het uiteindelijke product, creëren we indrukwekkende PR- en marketingcampagnes vanuit onze vestigingen in Eindhoven en Amsterdam. Wat ons uniek maakt? Een mix van Amsterdamse bravoure in Eindhoven en een flinke dosis Brabantse nuchterheid in Amsterdam.

Wie was de opdrachtgever?

Tibber, aanbieder van dynamische energiecontracten, levert groene stroom tegen het actuele uurtarfief. Schijnt de zon volop en is er dus veel zonne-energie beschikbaar? Dan daalt de prijs. Zo helpt Tibber mensen om efficiënt stroom te verbruiken tegen de beste prijs en groene energie maximaal te benutten.

De briefing en de doelstellingen

Tibber, de dynamische, internationale energieleverancier, introduceerde Grid Rewards: een nieuw en innovatief systeem waarmee Tibber-klanten geld kunnen verdienen door hun stroomverbruik aan te passen naar momenten waarop het stroomnet overbelast is óf juist extra capaciteit nodig heeft. Tibber is daarmee de eerste energieleverancier die hun klanten uitbetaalt voor het slim gebruiken van energie.

Een uniek concept, maar wél complex. Nederland kreeg de primeur en mocht van alle markten het spits afbijten en de Grid Rewards lanceren. Aan TEAM LEWIS, vaste PR-partner van Tibber in Nederland, de taak om dit complexe onderwerp (met een commercieel tintje) helder uitleggen aan het grote publiek en de media. Het doel was om dit complexe concept behapbaar en begrijpelijk te presenteren aan de media, en daarmee zoveel mogelijk journalisten (en Nederlandse consumeten) het concept en de voordelen Grid Rewards te laten begrijpen. Met het uiteindelijke doelom zoveel mogelijk Nederlanders te overtuigen dat dit dé manier is om bij te dragen aan een snellere energietransitie, meer groene energie en een meer gebalanceerd stroomnet.

Inzichten en strategie

Onze PR-missie was: Genereer zoveel mogelijk aandacht in dag-, business- en vakmedia om op de radar te komen bij consumenten, politici en opinieleiders, over waarom we oplossingen als Grid Rewards nodig hebben om het stroomnet te ontlasten én mensen daarvoor te belonen.TEAM LEWIS bedacht een strategie voor de lancering van Grid Rewards opgebouwd uit drie delen vanwege de complexiteit en nieuwheid van het onderwerp.

1) Contact leggen en teasen: TEAM LEWIS begon ruim voor de officiele aankondiging van Grid Rewards al met het teasen van journalisten. Dit gebeurde tijdens andere mediacontacten over Tibber, zoals eerdere pitches, waarbij hints werden gegeven om interesse te peilen en nieuwsgierigheid op te wekken.

2) Newsjacking: In de tweede fase verzamelde TEAM LEWIS alle relevante nieuwsartikelen rondom de problematiek met het stroomnet, energiecontracten, energieprijzen en wetgeving. We identificeerden relevante wetsvoorstellen en ontwikkelingen, en brachten de visie van Tibber hierop onder de aandacht van journalisten. Zo positioneerden we Tibber als een bedrijf dat serieus betrokken is bij maatschappelijke vraagstukken en wet- en regelgeving, en graag wil meewerken aan het creëren van een eerlijker, slimmer en groener energiesysteem in Nederland. Zo haakten we in op de actualiteiten door Grid Rewards te presenteren als effectief middel voor een beter energiesysteem. Tegelijkertijd bouwden we de perskit op om snel en adequaat te reageren op alle mogelijke inhoudelijke en kritische persvragen.

3) Embargo pitches: We benaderden journalisten persoonlijk waarbij we in twee fases hebben gepitcht: eerst boden we het nieuwsbericht onder embargo aan, en vervolgens deelden we het bericht daadwerkelijk en zetten we interviews op. Zo waren we verzekerd van coverage op het moment van de lancering en konden we eventuele vragen vooraf afhandelen om misverstanden te voorkomen. Daarmee voorkwamen we dat dit gloednieuwe concept verkeerd begrepen werd. Daarna hebben we het persbericht breed verspreid onder energie-, tech- en duurzaamheid, en automotive media

De case

Tibber heeft Nederland op zijn kop gezet door als eerste energieleverancier consumenten te belonen voor flexibel energieverbruik. Met Grid Rewards verdienen Tibber-klanten geld wanneer ze toestemming geven om hun energieverbruik te laten meebewegen met het stroomnet, en zo te helpen het stroomnet te balanceren.

Om het stroomnet in balans te houden, moeten vraag en aanbod zo goed mogelijk op elkaar afgestemd zijn. Tibber biedt klanten de mogelijkheid om elektrische auto’s en andere slimme apparaten te verbinden aan de Tibber- app, zodat ze hun apparaten kunnen afstemmen op de drukte op het stroomnet, ofwel de vraag naar energie. Is er bijvoorbeeld te veel vraag naar stroom? Dan kunnen laadsessies van auto’s tijdelijk worden uitgesteld. Is er te veel aanbod, bijvoorbeeld door veel zon- en windenergie? Dat is een goed moment om laadsessies van elektrische auto’s juist te starten. En dat is nog maar het begin. Later dit jaar kunnen ook andere grote elektrische apparaten, zoals omvormers van de zonnepanelen, warmtepompen of thuisbatterijen worden ingezet om Grid Rewards te verdienen.

De primeur van de lancering vond plaats in Nederland en was te lezen in de grote dagmedia, radio, TV en vakmedia.  Het bijzondere aan dit verhaal?

1. We hadden de wereldwijde primeur en daar hebben we met deze PR-campagne slim op ingespeeld door dit telkens te herhalen en daarmee de nieuwsgierigheid aan te jagen naar deze nieuwe manier van energie. De buzz

2. We zaten bovenop het nieuws en wisten zo in te haken op relevante topics als groene energie, energieprijzen, en energiecontracten om zo een relevant verhaal te maken voor media met een commercieel tintje – want we willen ten slotte zichtbaarheid genereren voor deze productlancering van Grid Rewards.

3. Het totaalplaatje biedt veel meer dan alleen een product: we creëerden via een productlancering aandacht voor het belang van een snellere energietransitie, kaartten maatschappelijke issues aan en zorgen voor aandacht voor het feit dat we een eerlijker, schoner en transparanter energiesysteem nodig hebben. Voor nu, maar vooral voor de generaties die nog na ons komen.

www.teamlewis.com

www.tibber.com

www.dutchpr-awards.nl

Dit is een inzending voor de Dutch PR Awards 2024.

Lees alles over de Dutch PR Awards 2024 en hoe in te sturen hier

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Dutch PR Awards 2024] The Romans winnaar brons in PR Driven Campaign

02-07-2024 | 15:45:00
The Romans was founded in the UK in 2015 and came to the Netherlands in 2023

[Dutch PR Awards 2024] Food Cabinet winnaar zilver in FMCG

02-07-2024 | 15:36:00
Als Creative Agency helpt Food Cabinet merken en organisaties impact te maken

[Dutch PR Awards 2024] HvdM Public Relations wint ZILVER in Finance

01-07-2024 | 16:41:44
Doordacht, helder en resultaatgericht. Dat is HvdM. We zijn sterk in het ontwikkelen én uitvoeren van PR-campagnes met maatschappelijke impact

[Dutch PR Awards 2024] HvdM Public Relations winnaar ZILVER in B2B

01-07-2024 | 16:33:58
Zorg ervoor dat binnen een half jaar 40 gemeenten interesse hebben in de betaalbare woningen uit de woningfabriek van Van Wijnen.

[Dutch PR Awards 2024] Coopr winnaar in Automotive

01-07-2024 | 16:28:36
Coopr is hét Benelux PR & communicatiebureau voor organisaties en merken die zich bevinden in een storm van verandering
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.