![[Dutch PR Awards 2024] Mastercard winnaar PR Introductie van het Jaar](images/2024/Q1/Mastercard_ING_Touch Card_MarketingReport.jpg)
[Dutch PR Awards 2024] Mastercard winnaar PR Introductie van het Jaar
Naam Introductie: Introductie van Touch Card | Opdrachtgever: Mastercard Nederland
Deze inzending heeft gewonnen in de categorie PR Introductie van het Jaar tijdens de Dutch PR Awards. Lees meer over de winnaars van de Dutch PR Awards en ontdek wie er allemaal nog meer in de race waren voor de felbegeerde titel(s).
De jury:
Hoe financiële inclusie dankzij uitmuntend productontwerp een best practice krijgt in de Universiteit van Public Relations. Topintroductie!
Hier lees je het winnende interview:
De briefing en de doelstellingen
De briefing was om een PR-waardige introductie te creëren die het innovatieve Mastercard betaalproduct Touch Card in Nederland introduceert. Uitgangspunten: de campagne moest aantrekkelijk zijn voor visueel beperkte mensen, die voornamelijk via het gehoor kunnen worden bereikt. Tegelijkertijd moest de opzet relevant en aansprekend zijn voor een brede doelgroep. Een belangrijke pijler voor Mastercard is immers dat iedereen veilig en onafhankelijk kan betalen. In Nederland is ING de eerste partner met wie Mastercard deze oplossing introduceert.
Doelstellingen waren het het creëren van grote bekendheid voor Touch Card van Mastercard en het op een unieke manier lanceren van een nieuw product, zodat de introductie op zou vallen bij zowel consumenten als potentiële nieuwe partners
Inzichten en strategie
Inzichten
Naarmate de levensverwachting toeneemt en mensen meer tijd besteden aan het kijken naar schermen, zal het aantal gevallen van visuele beperking wereldwijd naar verwachting in de komende 30 jaar met 55% toenemen. In Nederland zijn er op dit moment in Nederland circa 300.000 mensen met een visuele beperking.
Touch Card van Mastercard is ontworpen om de onafhankelijkheid van mensen met een visuele beperking tijdens het betalen te vergroten. Door een gestandaardiseerd ontwerp, een unieke inkeping voor de credit, debit en prepaid betaalkaart, wordt het makkelijker de verschillende betaalkaarten van elkaar te onderscheiden. Deze oplossing is uitgebreid getest met relevante doelgroepen, goedgekeurd door VISIONS in de VS, het Royal National Institute of Blind People in het VK, de Nederlandse Oogvereniging en geaccepteerd door wereldwijde geldautomaatfabrikanten. Mastercard streeft ernaar om van Touch Card de wereldwijde standaard te maken.
Strategie
Bij de campagne ontwikkeling stonden twee inzichten centraal:
- De belangrijkste doelgroep - visueel beperkte personen - kan voornamelijk worden bereikt via het gehoor. Dit moest dus een belangrijk onderdeel van de campagne worden.
- De campagne moest passen bij het innovatieve karakter van Mastercard.
Belangrijk onderdeel van de campagne ontwikkeling is dat alle uitingen (schriftelijk persbericht, spoken word persbericht, video, visuals) tot stand zijn gekomen in samenwerking met Oogvereniging Nederland. Zo werd gewaarborgd dat in alle communicatie de juiste bewoording is gebruikt - en het juiste gevoel bij mensen met een visuele beperking werd overgebracht.
De introductie
Om het nieuws op maat en aansprekend te maken voor personen met een visuele beperking, op een manier die verder gaat dan het voorlezen van een tekst door bijvoorbeeld een computerstem, hebben we spoken word performer Elten Kiene gevraagd een doorvertaling te maken door de kunst van zijn stem te gebruiken. Spoken word is een bijzondere manier van het overbrengen van informatie: door de dichtvorm, het gebruik van verschillende intonaties en een beat, brengt het een gevoel over.
De combinatie met Mastercard ’s sonic branding zorgde voor audio herkenning van het merk. Deze creatieve introductie met een spoken word-audiopersbericht – de eerste in zijn soort - geeft voorrang aan auditieve toegankelijkheid, terwijl deze door het innovatieve karakter ook interessant en opvallend was voor een groter publiek
Dit is een inzending voor de Dutch PR Awards 2024.
Uitreiking & Kaarten
De Dutch PR Awards 2024 worden uitgereikt tijdens M100 Summer Edition op woensdag 26 juni. Bestel hier kaarten voor de Dutch PR Awards
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
![](/assets/images/banner-CMTA.png)
Lees ook: