Elmar Heggen (RTL Group): Tot overname geen bezuinigingen bij RTL Nederland
Elmar Heggen, COO en Deputy CEO van RTL Group, is niet verrast door het besluit uit mei van de ACM dat een volledige review (vergunningsaanvraag, red.) nodig is voor de overname van RTL Nederland door DPG Media. Dat meldt hij aan Marketing Report naar aanleiding van de halfjaarresultaten.
'Overname wordt toegestaan'
RTL Group gaat ervan uit dat een overname toe wordt gestaan en denkt dat deze eind 2024 (met enkele weken, maximaal een maand speling) realiteit zal worden. Elmar Heggen wijst er op dat het aan DPG Media is om met de ACM eventuele remedies te bespreken. RTL Group blijft geloven in de benodigde consolidatieslag in de media-industrie.
Elmar Heggen stelt ook dat het de ACM is geweest die de tv-reclamemarkt als markt definieerde als basis om de overname van Talpa Network (door RTL Group) niet toe te staan, terwijl DPG Media weliswaar wel in België, maar in Nederland niet actief is in de tv-markt, waarmee het een complementaire partij is.
Geen bezuinigingen bij RTL Nederland
Elmar Heggen stelt verder dat de business van RTL Nederland in het waarschijnlijk laatste jaar onder RTL Group gewoon doorloopt zonder dat er bezuinigingen zijn op het vlak van lineaire tv. Het langdurig (van 15 juni tot minstens 6 oktober) niet uitzenden van een dagelijkse talkshow is een beslissing van het management van RTL Nederland (Sven Sauvé en Peter van der Vorst met hun teams, red.) aldus de COO en Deputy CEO van RTL Group. We zouden onverstandig zijn om te weinig te investeren in lineaire tv en zo de erosie van lineaire tv te versnellen, aldus Elmar Heggen.
Videoland
Over Videoland is Elmar Heggen heel tevreden, nu het winstgevende punt is bereikt. Wel benoemt de RTL Group-directeur de uitdagingen aangezien je een punt bereikt waarop het met 1,449 miljoen abonnees lastiger zal zijn met dezelfde aantallen nieuwe abonnees te blijven binnenhalen. Daarbij merkt Elmar Heggen op dat Videoland en zelfstandig product is dat niet wordt gebundeld met andere pakketten (zoals concurrenten soms doen met telecompartijen, red.).
Gokreclames
De lagere prestaties in de tv-reclamemarkt verklaart RTL Group door het per 1 juli 2023 wegvallen van gokreclames. De impact daarvan dreunt als het ware nog na in de eerste helft van 2024, aangezien vergeleken wordt met de situatie in 2023 toen dat nog wel was toegestaan. In de tweede helt van 2024 hoopt RTL Group dat de Nederlandse tv-reclamemarkt iets beter zal presteren al is het maar omdat zowel in de tweede helft van 2023 als 2024 ongerichte reclame voor online gokken verboden is.
Fremantle
Over de resultaten van Fremantle meldt Elmar Heggen dat een belangrijke oorzaak de auteursstaking is in de Verenigde Staten die impact heeft op de business. Daarbij wijst hij ook op concurrenten als ITV Studios en Banijay die met dezelfde consequenties te maken hebben. Broadcasters en stramingdiensten bestelden echter extra seizoenen en meer entertainment, waardoor RTL Group verwacht dat in de tweede helft van 2024 er betere resultaten voor Fremantle zullen zijn.
Overigens steunt Elmar Heggen het door Georgette Schlick (CEO van Fremantle Noord-Europa) geuitte betoog dat producenten zich opnieuw moeten uitvinden door lagere volumes en lagere budgetten, waardoor een transformatie noodzakelijk is.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
RTL Group: stijgende omzet en winsten in eerste half jaar 2024
RTL Nederland verhoogt omzet met 4,5 procent; Videoland winstgevend
RTL Nieuws en Entertainment op digitale schermen Clear Channel
DPG Media vraagt vergunning aan bij ACM voor overname RTL Nederland
Ton Rozestraten (Ad Alliance) maakt gehakt van NMO in Cannes - inmiddels weer full commitment
Gepubliceerd door: David de Jong