[Embassy Report Cannes] Ambassadeur stelt zich voor: Stichting Jonge Honden

[Embassy Report Cannes] Ambassadeur stelt zich voor: Stichting Jonge Honden

Tot en met 23 juni treffen vele vakgenoten elkaar aan de Franse zuidkust. Ook de Embassy of Dutch Creativity is dan weer te vinden tijdens het internationale reclamefestival in Cannes. Dit jaar betrekt de gezamenlijke handelsmissie een villa direct aan de Boulevard de la Croisette, op een aantal minuten lopen van het Palais des Festivals.

Een groep die al sinds begin jaren ‘90 de jongere generatie Nederlandse creatieven vertegenwoordigt in Cannes, zijn de Jonge Honden. We belden even met Tessa Dekeukeleire. Tessa is board member van Jonge Honden en in het dagelijks leven strateeg bij Dawn, maar deze week is ze met 24 andere Jonge Honden in Cannes te vinden. 

Tessa Dekeukeleire, board member van Jonge Honden in T-shirt van dit jaar.

Tessa, Voor diegene die het niet helemaal (meer) weten, leg nog even uit wie of wat de Jonge Honden zijn.

In 1991 is Jonge Honden opgericht door Jacques Vereecken, die vond dat Cannes Lions een exclusief en onbetaalbaar evenement was voor Jonge creatieven. Met een gesponsorde bus en passen voor het festival lieten ze de stem van jonge creatieven horen.

Inmiddels zijn we een community van honderden jonge creatieven. Samen met acht bestuursleden zetten we ons in om deze jonge creatieven op allerlei manieren te ondersteunen. Zo organiseren we het hele jaar door pitches met vette merken die de frisse blik maar al te goed kunnen gebruiken. En de winnaars? Die mogen de boel op stelten zetten tijdens Cannes Lions.

Jullie zijn afgelopen weekend met de trein naar Cannes gereisd. Hoe zat dat?

Dat klopt ja, voor een paar dagen naar Zuid-Frankrijk vliegen is echt niet meer van deze tijd. Daarom hebben we als Jonge Honden samen met RAW, WeFilm, Clear Music, Dentsu Creative en We are Ad Green, de gehele industrie opgeroepen met de trein naar Cannes te reizen. Met het initiatief Stay Grounded was het doel om minimaal één vliegtuig aan de grond te houden.

En? Is dat gelukt?

Zeker! We hebben alle aanmeldingen bijgehouden op onze website Staygrounded.nl en als we die cijfers mogen geloven is dat zeker gelukt. Bezoekers en bureaus konden aangeven of ze dit jaar kozen voor de trein, of ze dit daadwerkelijk gedaan hebben kunnen we niet controleren, maar het feit dat we met dit initiatief al zoveel mensen hebben kunnen bereiken is al een goede eerste stap.

Vroeger gingen de Jonge Honden met een bij elkaar gesponsorde bus naar Cannes. Proberen jullie ook nog steeds op allerlei creatieve manieren dit soort dingen te organiseren?

Absoluut. Creativiteit staat centraal in alles wat we doen. Als stichting zijn de financiële mogelijkheden beperkt. Voor alles wat we doen en bedenken moeten er creatieve oplossingen bedacht worden.

Het hele jaar door zijn we natuurlijk bezig met de pitches, deze proberen we telkens nog beter, interessanter en leuker te maken door onder andere leuke samenwerkingen, bijvoorbeeld de pitch met BUMA en Youtube, waar creatieven voor de pitch werden gekoppeld aan een componist. Of een muziek workshop in samenwerking met AMP. Buiten onze dagelijkse bezigheden om kijken we altijd naar wat er gebeurd in de buitenwereld en hoe wij daar een rol in kunnen spelen. Een goed voorbeeld is het Stay Grounded initiatief waar we onze stem kunnen laten horen door met onze ideeën iets in beweging te zetten. Maar ook ons feest tijdens de Cannes Lions, waar we dit jaar met het Anti-Heroes thema ons perspectief op de wereld delen. Kortom, we proberen op een zo creatief mogelijke manier te zorgen dat de jonge generatie creatief talent een podium krijgt.

Wat zijn de plannen deze week?

We trappen de week af bij de Embassy en doen met de hele groep mee aan de Creative Ladder workshop. Iedereen heeft een Palais-pas gekregen en is daarom vandaag al vroeg opgestaan om talks te bezoeken! Dinsdag zullen we met ons eigen feest Cannes op stelten zetten. We zijn aanwezig op de Oranjeborrel, krijgen een tour door het Palais van Creative Director en oud board-member Sharon de Graaf en zijn te gast bij de Artbox villa voor een Q&A met Vayner media over het thema the Anti-Heroes. Daarbuiten moedigen we iedereen aan zoveel mogelijk talks te bezoeken en inspiratie op te doen.

Iedere ochtend bespreken Jonge Honden en RA*W-ers hun Cannes-belevenissen tijdens een ontbijtje op de Embassy of Dutch Creativity. Bekijk hier de video van maandag 19 juni 2023.

Zien we jullie nog op de Embassy?

Zeker. Iedere ochtend komen we met een afvaardiging langs om de vorige dag te bespreken en vooruit te kijken. We zijn samen met RAW en PlusPlusOne dé weerspiegeling van de nieuwe generatie creatieven in Nederland. En het is belangrijk dat wij gehoord worden en een verschil kunnen maken.

Leuk. We kijken ernaar uit.

Embassy of Dutch Creativity

Tot en met vrijdag 23 juni zal de Embassy of Dutch Creativity weer aanwezig zijn tijdens het internationale reclamefestival aan de Franse zuidkust. De ambassadeurs en partners van de Embassy of Dutch Creativity vertegenwoordigen traditiegetrouw een brede selectie van de Nederlandse creatieve industrie, variërend van reclame tot digitaal, design, film en muziek. De handelsmissie van de gezamenlijke Nederlandse creatieve industrie in Cannes zal dit jaar haar intrek nemen in een villa in het centrum van Cannes: 24 Boulevard de la Croisette, 06400 Cannes, Frankrijk

Jonge Honden / Young Dogs

Jonge Honden is een community van jong, creatief talent uit Nederland. Het hele jaar door verbinden we dit talent aan de coolste merken en mooiste organisaties. Onze missie is om meer kansen te creëren voor jong talent en ervoor te zorgen dat we deze generatie gehoord en gezien wordt binnen de creatieve industrie. Al sinds 1991, toen Jacques Vereecken, oprichter van Jonge Honden, voor het eerst voet zette in Cannes tijdens het Lions Festival, staan we bekend om onze tegendraadsheid en het opschudden van de industrie. Ook dit jaar willen we met het thema 'Anti-Heroes' laten zien dat het tijd is voor verandering. Het tijdperk is aangebroken waar we alle mooie verhalen die verteld worden aan de kaak stellen, de nieuwe generatie prikt overal doorheen en transparantie is belangrijker dan ooit. The Anti-Heroes is een ode aan iedereen die strijdt voor het alternatief.

WE ARE HERE TO CREATE OPPORTUNITIES FOR YOUNG TALENT TO DELIVER THE BEST WORK AND REACH THEIR FULL POTENTIAL WITHIN THE ADVERTISING INDUSTRY.

Tekst: Frank Pynenburg

www.embassyofdutchcreativity.com

www.jongehonden.nl

Marketing Report Radio Cannes 2024 wordt gesponsord door:

Lees ook:

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.