[Forum] Thijs Muller: Jumbo te paard
Deze column is onderdeel van het forum: Jumbo vergelijkt in tv-commercials hun prijzen met die van Albert Heijn. Goed idee?
Reputatie komt te voet en gaat te paard. En in deze gaat Jumbo te paard. Jumbo miskent hier haar merk en haar prijs-kwaliteit perceptie. Albert Heijn en Jumbo coveren samen een groot deel van het duurdere segment. Mensen gaan niet per sé voor de prijs naar beide supermarkten, en al zeker niet voor 20 cent verschil. De primaire merkkracht van beide spelers is dat hun kwaliteit hoger is, althans in de perceptie. Dat ondermijn je nu.
Natuurlijk zijn er momenten waarop prijsvechten even heel belangrijk is. Maar dat is niet nu. De inflatie is onder de knie, de rentestanden stabiliseren… zelfs als je dit zou doen dan roept de timing vraagtekens op. En mensen die dieper prijsgericht zijn zullen sowieso al andere supermarkten uitzoeken, dus heel geloofwaardig is deze prijs-focus het niet. Als prijs écht een hot topic zou zijn dan vecht je juist samen met AH om de kwalitatief hogere markt te verdedigen ten opzichte van prijsvechters.
Maar nog belangrijker: door je als prijsvechter van deze twee kemphanen neer te zetten erken je jouw eigen marktsegment niet, en jouw lang en hard bevochten positie daarin.
Mensen zijn gewoonte dieren en er is in dit segment meer nodig om ze structureel te laten verhuizen. Het voelt dus als een momentary lapse of reason.
Als je echt het vuur aan de schenen wilt leggen van Albert Heijn dan zul je moeten concurreren op je producten, je diensten, smart innovations, dat soort dingen. Laat je van jouw creatiefste, sterkste, slimste kant zien. Dat past bij dit marktsegment.
Thijs Muller is CEO van Havas Media en voorzitter van PMA
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Havas Lemz ontwikkelt merkcampagne Bever
Dentsu wint wereldwijde mediapitch eBay
Havas Society Says-rapport: Wereldcrisis wordt persoonlijk voor merk en media
Havas Lemz en Bolletje gaan verder met bakker Daan
Havas: ruim 3 procent meer wereldwijde omzet en 6 procent operationele winstgroei in eerste halfjaar 2024
Gepubliceerd door: Bas Vlugt