Frank Volmer over reclameverboden: Verbied het product, niet alleen de reclame

Frank Volmer over reclameverboden: Verbied het product, niet alleen de reclame

Frank Volmer, algemeen directeur van de Ster heeft zich in de laatste DutchMedia Podcast scherp uitgelaten over de plannen omtrent reclameverboden bij sommige politieke partijen en hoe deze zijn omgegaan met het liberaliseren van de online-gokmarkt.

Frank Volmer: "De online gokreclame vond ik een gotspe. Waarom hebben ze die markt geliberaliseerd? Spelers jullie mogen allemaal deze markt in, is gezegd. Trouwens, jullie mogen je niet bekendmaken aan het Nederlandse volk. Had het dan gewoon niet geliberaliseerd! De markt is nu een stuk groter geworden en er is een stuk grotere verslavingsproblematiek.

Er zijn echt een heleboel redenen om dit niet te doen. Er is echt niet zo vreselijk veel voor online gokken. Ga dat niet liberaliseren. En dat heb ik met heel veel van dit soort reflexen. In Haarlem mag via buitenreclame geen vlees meer. Er is een tendens dat we geen benzineauto's meer mogen doen. Wat daar gebeurt, is dat als je nu kijkt naar welke autoreclames uitgezonden worden, dan zal je zien dat bij 9 van de 10 ze ofwel hybride of elektrisch zijn.

Die markt is echt wel bezig met ervoor te zorgen dat ze elektrificeren. Al is het maar omdat ze vanaf 2035 geen benzineauto's mogen verkopen. En dan gaat de politiek zich bezighouden met reclameverboden. Dat is gewoon symboolpolitiek! Om nu reclames voor benzineauto's te verbieden: die worden helemaal niet aangeboden via reclame.

Ik heb zoiets als de regelgeving verandert, dan schikken we ons netjes naar die regelgeving. Ik vind er van alles van, maar dat is niet zozeer vanuit mijn verantwoordelijkheid bij de Ster, maar gewoon bij mezelf denk: Alsjeblieft, snap ook heel even dat het aanjagen van vernieuwing voor een belangrijk deel komt ook door dingen bekend te maken via reclame.

De voedselindustrie en alle andere industrieën die hebben echt wel een eigen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat er bepaalde dingen wel of niet gebeuren. En als je echt vindt dat reclame op een bepaald gebied wil verbieden, verbied dan gewoon het product of de dienst. Ik vind bijvoorbeeld dat je sigaretten moet verbieden. Daar is van aangetoond dat je er kanker van krijgt en dood van gaat. Dat is een goede reden om het te verbieden, net als er drugs verboden is. Natuurlijk zal er nog steeds gerookt worden, net zoals er drugs worden gebruikt, maar dan is het duidelijk dat er geen reclame voor gemaakt mag worden omdat gewoon heel erg slecht voor mensen is. En zo moet je er in mijn beleving naar kijken. Je moet niet zeggen dit product mag er wel zijn, maar vervolgens mogen de bedrijven die dat op de markt brengen zich niet aan de wereld bekend maken. Dat vind ik persoonlijk bezopen."

Reclameloze NPO?

Frank Volmer: "Sinds de oprichting van de Ster, en we bestaan nu iets meer dan 50 jaar en deze discussie komt steeds terug. Op mijn bureau ligt een onderzoeksrapport van TNO naar de consequenties van een reclame vrije publieke omroep uit 2010 toen er ook blijkbaar hele uitgebreide analyses van gemaakt zijn.

Ik moet heel eerlijk zeggen, ik laat die discussie aan de politiek. Het lijkt me buitengewoon onverstandig. Ik vind het ook heel naïef. Ik hoorde gister op een door Broadcast Magazine en NCP georganiseerde bijeenkomst Sven Sauvé (CEO van RTL Nederland) ook iets roepen dat de publieke omroep reclamevrij zou moeten zijn. Het is namelijk heel erg dom en naïef van Sven.
 
Een reclamevrije publieke omroep zorgt ervoor dat het kijktijdaandeel van de NPO nog veel verder omhooggaat. Het zorgt ervoor dat het geld wat niet besteed kan worden aan Ster echt niet bij RTL Nederland in de zakken gaat verdwijnen, maar het gaat gewoon naar buitenland. Het is heel naïef en het is heel dom.

Politiek kun je denken dat een reclamevrije publieke omroep een mooi ideaal is. Ik denk het ook een maatschappelijke betekenis heeft om ervoor te zorgen dat er een plek is voor het bedrijfsleven en voor andere organisaties om je boodschap kwijt te kunnen. D66 is de grootste adverteerder bij ons en die blijkt ook nog afgelopen week gebruik te maken van cookies, waar we allemaal afscheid van hebben genomen en bij de NPO een veilige omgeving willen hebben. Dus ik denk ook dat er echt heel veel boter op hun hoofd zit bij D66."

Deze en andere uitspraken van Frank Volmer zijn te horen in de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. I

De gehele podcast is hier te beluisteren:

www.ster.nl

www.dutchmedia.nl

Lees ook:

Joe Public drie keer genomineerd bij Ster Gouden Loeki voor goede doelen

22-07-2024 | 17:36:00
De eerste genomineerden voor de Ster Gouden Loeki voor goede doelen zijn bekend. Opvallend is dat Joe Public drie van de zes nominaties binnen heeft in deze categorie

Ster lanceert podcast over starten met reclame met Splinter Chabot

16-07-2024 | 15:17:00
Ster lanceert haar eerste podcastserie 'Starten met reclame' voor ondernemers die de stap naar landelijke reclame willen zetten.

Talpa Media Solutions overweegt naast Ster ook spots van 20 seconden; geen Ster-prijsverhogingen

25-06-2024 | 14:26:00
Talpa Media Solutions overweegt in navolging van de Ster ook de invoering van een standaard spotlengte van de tv-commercials naar 20 seconden te verkorten. Die is thans 30 seconden

Ster: 217,7 miljoen euro omzet in 2023; tv-omzet daalt en radio stijgt

30-04-2024 | 16:28:00
De Ster heeft in 2023 in totaal 217,7 miljoen euro omzet geboekt. Dat is 13,8 miljoen minder dan 2022. Het (netto) resultaat van de Ster bedroeg 201 miljoen euro

Dit zijn de kwartaalwinnaars van Q1 voor de Ster Gouden Loeki 2024

29-04-2024 | 10:01:00
Een onafhankelijk publiekspanel van GfK heeft weer veel tv-commercials gezien en beoordeeld. Deze 10 commercials maken kans op de prijs. 
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.