[Grow by DPG Media] De hartslag van Nederland: Ons uitgavenpatroon als gevolg van de inflatie

[Grow by DPG Media] De hartslag van Nederland: Ons uitgavenpatroon als gevolg van de inflatie

Afgelopen jaar steeg de inflatie met 3,8 procent. Veel lager dan het recordjaar in 2022, maar nog steeds bovengemiddeld hoog. Nu het leven nog duurder wordt en de koopkracht blijft dalen, wat betekent dit dan voor het uitgavenpatroon van Nederlanders? Hoe bewust zijn zij van hun aankopen? En hoe zit het met financiële onzekerheid? Om daarachter te komen deden wij samen met Panel Inzicht een grootschalig doelgroeponderzoek De hartslag van Nederland. Benieuwd naar de resultaten? Je leest het in dit artikel van Grow van DPG Media.

Bezuinigingen op uitgaan, kleding en douchen

De stijgende inflatie heeft Nederlanders aangespoord om hun uitgavenpatroon flink onder de loep te nemen. Zo let maar liefst 76 procent van de Nederlanders erg op de uitgaven die zij doen. Waar we als gevolg van de inflatie het meest op bezuinigen ten opzichte van een jaar geleden zijn met name uitgaan en uiteten (40%), het kopen van kleding (40%) en de tijd die we onder de douche staan (34%). Ook kiest men andere manieren van reizen. Zo pakt bijna één op de drie Nederlanders minder vaak de auto dan een jaar geleden. Fietsen en wandelen doen we juist vaker (33%). Over het algemeen bezuinigen ouderen flink, waar jongeren, 20- tot 30-jarigen, dat het minst doen.

Geen impulsaankopen, maar bewuste keuzes

Nederlanders blijken zich erg bewust van hun aankopen. Zo overweegt de meerderheid (65%) hun aankopen uitgebreid, slechts 16 procent doet impulsieve aankopen. Vooral jongeren lijken makkelijker geld uit te geven dan ouderen en datzelfde geldt voor stedelingen: in de stad geeft men makkelijker geld uit dan mensen die in een dorp wonen. Goedkoop is duurkoop lijkt daarnaast niet vaak van toepassing. Zo gaan de meeste Nederlanders liever voor de beste kwaliteit (42%) dan voor de laagste prijs (32%). 

Financiële zorgen onder jongeren

Met de toenemende inflatie komt ook financiële onzekerheid. Ruim één op de drie Nederlanders (38%) heeft financiële zorgen. Vooral onder 20- tot 30-jarigen zijn deze zorgen groot. Zo maakt maar liefst de helft van deze groep zich zorgen over zijn of haar financiële situatie. 

Dennis Hoogervorst, onderzoeksexpert bij DPG Media: "De jongere doelgroep, vooral 20- tot 30-jarigen, blijken het minst kostenbewust. Naast dat deze groep vaak minder verdient dan de oudere leeftijdsgroepen, valt er nog een hoop voor hen te winnen."

www.dpgmediagroup.com/grow

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 
Lees ook:

[Grow by DPG Media] Oktober woonmaand in aantocht: wat zijn de interesses van de Nederlandse consument?

06-09-2024 | 08:00:00
Er zijn veel ontwikkelingen te zien in de Nederlandse huizenmarkt. Het aantal verkochte huizen neemt sterker toe dan eerder gedacht

[Grow by DPG Media] Bouw in 4 stappen je eigen communitystrategie

04-09-2024 | 10:59:00
In dit tweede artikel van Grow van DPG Media gaan we dieper in op de praktische stappen die nodig zijn om je eigen community te starten

[Grow by DPG Media] Hilmar Mulder en Marieke Wolthers over het MMA Magazine Media Factbook 2024

30-08-2024 | 08:00:00
Naar aanleiding van deze publicatie gaat de redactie van Grow van DPG Media in gesprek met Hilmar Mulder en Flair en Marieke Wolthers,

[Case] DPG Media: the sky is the limit, dát blijkt uit de Samsung Galaxy-campagne op Tweakers

28-08-2024 | 12:10:00
The sky is the limit! En dat is bewezen met de campagne van Samsung rondom de lancering van hun nieuwste S-lijn Galaxy toestellen

[Grow by DPG Media] Bestaat er een verband tussen aandacht en impact?

16-08-2024 | 08:00:00
In dit artikel kijkt hij naar het verband tussen aandacht en waar het bij de meeste adverteerders uiteindelijk om draait: hoe aandacht merkbekendheid en aankoopintentie beïnvloedt

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.