[Grow by DPG Media] De kracht van een crossmediale aanpak

[Grow by DPG Media] De kracht van een crossmediale aanpak

Als marketeer kun je kiezen uit tal van kanalen om jouw bedrijf of boodschap onder de aandacht te brengen. Met een crossmediale aanpak gebruik je verschillende mediakanalen en -platforms, zoals televisie, radio, internet, sociale media en printmedia, om een consistente boodschap over te brengen bij je doelgroep. Daardoor ontstaat er synenergie tussen verschillende media, waarbij uitingen en kanalen zo op elkaar zijn afgestemd dat ze elkaar aanvullen en versterken. In dit artikel kijken we naar de kracht van crossmediale campagnes en waarom een succesvolle crossmediale strategie de winnaar is als het gaat je doelgroep te bereiken en ze te raken. Lees snel verder of bekijk het artikel op Grow van DPG Media.

Maximale zichtbaarheid met de juiste marketingmix

Een van de grootste voordelen van een crossmediale aanpak in adverteren, is de mogelijkheid om een relatief grote doelgroep op een effectieve manier te bereiken. Door verschillende media zoals televisie, radio, sociale media, print en online advertenties te integreren, vergroot je de zichtbaarheid en versterken de merken en kanalen elkaar. Mensen kijken niet meer uitsluitend tv om hun favoriete programma te bekijken, of lezen niet meer enkel hun favoriete tijdschrift. In plaats daarvan kijken ze bijvoorbeeld ‘s ochtends het journaal op tv, leest men op weg naar werk de krant en zien op het station een abri. Gebruiken ze hun smartphone voor social media en zien gesponsorde berichten of komen advertenties tegen tijdens het online zoeken naar een nieuwe jas. 's Avonds bij thuiskomen streamen ze een film. Al deze touchpoints in de customer journey zijn interessant om in kaart te brengen, zodat je jouw marketingplannen hierop kunt afstemmen.

Het is overigens niet noodzakelijk om alle mediatypen te betrekken in je campagne. Voeg niet zomaar kanalen toe, enkel ‘om het toevoegen’. Benader nieuwe kanalen door inzichten te verzamelen over het mediagedrag van je doelgroep, waarbij het gaat om de sweetspot van de juiste mix. Campagnes A/B testen op verschillende doelgroepen helpt om je keuzes te valideren. Analyseer na elke campagne de prestaties van je crossmediale campagnes. Met deze data kun je optimaliseren en je budget effectief verspreiden over de kanalen die het beste presteren. Het gaat erom dat de middelen elkaar versterken en in samenhang zijn gebracht om het doel te bereiken, ieder kanaal heeft daarin zijn eigen bijdrage.

Een consistente boodschap blijft beter hangen

Consumenten hebben vaak interactie met meerdere mediaplatformen voordat ze tot een actie overgaan. Door een consistente boodschap over te brengen via verschillende kanalen, en deze dus op meerdere plaatsen te herhalen, vergroot je de kans dat deze blijft hangen en herkend wordt door het publiek. Consistentie zorgt voor een versterking van je merkimago en vertrouwen bij je doelgroep, dit blijkt uit het bekende  Customer Based Brand Equity model van Kevin Lane Keller. Maar een goede crossmediale aanpak gaat verder dan dezelfde campagnecontent herhalen op verschillende kanalen. Dat is meer een multimediale campagne. De kracht van een crossmediale aanpak is de totaalbeleving, waarbij media elkaar versterken door voor elk mediumtype unieke content te maken. Zorg ervoor dat je content aansluit bij de context en kracht van elk kanaal. Zo kun je een online video inzetten om een verhaal of een beleving over te brengen met een sterke merkvideo.

Branded content leent zich bij uitstek goed om een verhaal te vertellen om associaties te versterken en te werken aan voorkeur en overweging. Audio helpt bij het snel opbouwen van bereik en is zeer actiegericht.

Crossmediale campagnes inzetten voor hogere engagement en merkherkenning

Crossmediale campagnes versterken de merkherkenning. Door herhaalde blootstelling aan een zelfde boodschap via verschillende kanalen, wordt je merk verankerd in het (onder)bewustzijn van het publiek. Dit blijkt een studie van DVJ Insights. Deze studie toont aan dat blootstelling aan een campagne via meerdere kanalen het vermogen van consumenten om het geadverteerde merk nadien te herinneren aanzienlijk kan bevorderen. Een herhaalde blootstelling aan een boodschap verhoogt zo niet alleen de kans op conversies, maar zorgt er ook voor dat je merk in de gedachten van consumenten blijft hangen, zelfs tot na de campagneperiode. Daarnaast stimuleren crossmediale campagnes vaker de interactie en betrokkenheid van je doelgroep.

Door kanalen slim met elkaar te integreren, zal het publiek zelf van het ene platform naar het andere (willen) bewegen. Bijvoorbeeld door online advertenties of een radiocommercial te combineren met (win)acties op sociale media of een live event. Of door een printadvertentie te combineren met een online voucher die men kan inwisselen op de website. Om vervolgens op de website een link te promoten naar een (member)app waarmee ze toegang krijgen tot exclusieve content en andere voordelen. Deze voorbeelden moedigen het publiek aan om actief deel te nemen en betrokken te raken bij je merk op verschillende niveaus. Als je als merk interactie, exclusiviteit, online feedback en onderlinge discussies kunt genereren, vergroot je ook het communitygevoel rondom je merk.

Succesvolle crossmediale strategie

Een voorbeeld van een succesvolle crossmediale strategie is de samenwerking tussen Mentos, Wavemaker, StudioM en Brandstudio van DPG Media. Met de slogan Yes to Fresh besloot Mentos zich te verbinden aan muziek en de Grote Prijs van Nederland te sponsoren.Met een crossmediale campagne en uni.ekendheid van van Mentos én Mentos Grote Prijs van Nederland. NU.nl werd ingezet voor branded content en Qmusic maakte cromo’s en in-program-items. Ook social media en live evenementen waren onderdeel van de strategie:

  • Branded content op NU.nl: Artikelen en video's geïntegreerd met de Mentos-merkboodschap.
  • Qmusic: Radio fragmenten menten en in-progrem items tijdens populaire programma's.
  • Social Media: Interactieve posts en wedstrijden op platforms zoals Instagram en Facebook.
  • Live Evenementen: Mentos-stands en activiteiten bij muziekevenementen van de Grote Prijs.

Resultaten toonden een significante stijging in merkvoorkeur, merkherkenning, engagement en positieve reacties.De sponsoring van Mentos met de Mentos Grote Prijs van Nederland wordt positief beoordeeld. Het wordt gezien als geloofwaardig, origineel en leuk, wat de relevantie van Mentos verhoogt. Bekijk de hele case hier.

www.dpggrow.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

[Grow by DPG Media] Wat je moet weten over het meten van aandacht

18-07-2024 | 11:40:02
Of je nu aan klant- of bureauzijde zit, waarschijnlijk heb je de laatste tijd op branche-evenementen of in de vakpers veel gehoord over de Attention Economy en het meten van aandacht.

[Grow by DPG Media] Hoe steunt Nederland goede doelen?

02-07-2024 | 12:13:14
38 procent van de Nederlanders is in 2024 of 2025 van plan om misschien een nieuwe auto te kopen en/of leasen.

[Grow by DPG Media] Zo kiezen Nederlanders een nieuwe auto

18-06-2024 | 08:58:00
38 procent van de Nederlanders is in 2024 of 2025 van plan om misschien een nieuwe auto te kopen en/of leasen.

[Grow by DPG Media] Hier houden Nederlandse ondernemers zich mee bezig

05-06-2024 | 12:34:00
Anno 2024 spelen duurzaamheid, klimaat en energie een steeds grotere rol in onze maatschappij én in het bedrijfsleven

[Grow by DPG Media] A.Vogel overstijgt de benchmarks van AutoWeek

30-05-2024 | 10:28:00
Taboes doorbreken is één ding, dit ook nog eens effectief doen is een tweede. Het zelfzorgmerk A.Vogel maakte het waar

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.