Marketing Report
[Grow by DPG Media] Een blik op wat Nederlanders echt blij maakt nieuws

[Grow by DPG Media] Een blik op wat Nederlanders echt blij maakt

Er zijn verschillende factoren die ons geluk brengen, maar er zijn ook dingen waar we minder blij van worden of die juist de druk op het moeten hebben van een live, laugh, love-leven opvoeren. De meeste Nederlanders worden gelukkig van zaken als eten, familie en vrienden, maar de meningen over het geluk dat social media hen brengen zijn verdeeld. Dit blijkt uit het grootschalige doelgroeponderzoek De hartslag van Nederland van DPG Media, uitgevoerd door Panel Inzicht en gepubliceerd op Grow van DPG Media. Het onderzoek biedt inzicht in wat Nederlanders het meeste geluk in hun leven brengt.

De geluksdriehoek: eten, familie en vrienden

Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders het meeste geluk halen uit drie eenvoudige, maar essentiële aspecten: met stip op één staat lekker eten en dineren, gevolgd door familie en op de derde plek vrienden. Voor velen van ons zijn deze elementen de drijvende kracht achter ons geluk. Vooral 60- tot 70-jarigen voelen zich gelukkig bij een goede maaltijd, waarbij vrouwen dit nog meer waarderen dan mannen (82% vs. 76%), en ook dorpsbewoners behoren meer dan stadsbewoners tot het bourgondische ras.

Wat maakt Nederlanders ongelukkig

Aan de andere kant van het spectrum staan zaken die ons aantoonbaar minder gelukkig maken. Hier zien we sigaretten, alcohol en social media als de minst gelukbrengende elementen, waarbij het noemenswaardig is hoe de verschillende leeftijdsgroepen en geslachten hierover denken. Terwijl 30- tot 40-jarigen zich relatief gelukkig voelen bij sigaretten, hebben 60- tot 70-jarigen hier veel minder mee. Mannen lijken vaker gelukkig te worden van sigaretten dan vrouwen, en stedelingen meer dan dorpsbewoners. Alcohol is een ander controversieel element in dit onderzoek, daarover zijn de meningen het vaakst verdeeld. 50-plussers zijn het minst geneigd om geluk te ontlenen aan alcohol.

Een verdeeld gevoel over social media

Een bijzondere bevinding uit het onderzoek, is de verdeeldheid met betrekking tot social media. Hoewel ze tot de bottom 3 van geluksfactoren behoren, behoren ze ook tot de top 3 van factoren waarover men het meest neutraal oordeelt. 27 procent van de respondenten wordt wel gelukkig van social media, terwijl 36 procent dat niet wordt en 32 procent neutraal blijft. Social media zijn niet altijd een bron van geluk, maar kunnen ons ook niet per definitie ongelukkig maken.

www.dpgmediagroup.com/grow

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 
Lees ook:

[Grow by DPG Media] Hoe Intertoys een sterker imago bouwde met de inzet van Ouders van Nu en Reclamefolder.nl

19-04-2024 | 10:48:00
Van het bouwen van blokken tot aan het bouwen van een sterk merk: Intertoys kan het allebei

DPG lanceert mediamerk voor het bedrijfsleven: BusinessWise

18-04-2024 | 10:39:00
BusinessWise het mediamerk voor het bedrijfsleven combineert actualiteit met persoonlijke ontwikkeling

[Grow by DPG Media] Verbeterd merkimago voor Lenovo door branded content strategie onder drie doelgroepen

11-04-2024 | 09:18:19
In dit artikel, gepubliceerd op Grow van DPG Media, vertelt Johannes van Manen over de wisselwerking tussen data en inzichten die daarbij komen kijken

[Grow by DPG Media] Sportzomer 2024: Hoe maak je het verschil met jouw campagne?

09-04-2024 | 08:57:00
Uit onderzoek van Panel Inzicht in opdracht van DPG Media blijkt dat ruim een derde van de sportliefhebbers (online) nieuwsmerken gebruiken

[Grow by DPG Media] De rol van data bij inzicht-gedreven campagnestrategieën

03-04-2024 | 09:18:00
In dit artikel, gepubliceerd op Grow van DPG Media, vertelt Johannes van Manen over de wisselwerking tussen data en inzichten die daarbij komen kijken

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief