[Grow by DPG Media] Het oriëntatiegedrag van fietsend Nederland

[Grow by DPG Media] Het oriëntatiegedrag van fietsend Nederland

De dagen worden langer en de temperatuur stijgt. Oftewel: tijd om de fiets te pakken en eropuit te gaan. En dat gebeurt, want bijna driekwart van de Nederlanders vindt fietsen belangrijk. Een derde fietst zelfs dagelijks. Ben jij benieuwd naar meer inzichten over fietsend Nederland? Bekijk het artikel op Grow van DPG Media. Ze zetten de belangrijkste feiten voor je op een rij. Zo hoef jij het wiel niet opnieuw uit te vinden!

Onderzoeksopzet

Dit onderzoek voerden DPG Media uit in samenwerking met Panel Inzicht onder 500 Nederlandse consumenten tussen de 20 en 70 jaar.

Populariteit fietsen neemt toe

Bijna de helft van Nederland (46%) fietst momenteel meer dan vijf jaar geleden. Tweederde (66%) van de fietsbezitters heeft een gewone fiets en 40 procent bezit een elektrische fiets. We zien daarbij dat de interesse in elektrische fietsen (56%) steeds verder toeneemt (2023: 46%). Een kwart van de Nederlanders verwacht namelijk binnen twee jaar een elektrische fiets aan te schaffen.

Fietsenwinkels belangrijke oriëntatiebron

Nederlanders oriënteren zich goed voorafgaand aan het kopen van een fiets. Tweederde (68%) geeft aan veel informatie te verzamelen en 64 procent vergelijkt verschillende prijzen. De meeste mensen oriënteren zich met een bezoek aan een fietsenwinkel. Een deel (41%) bezoekt zelfs meerdere fietsenwinkels.

Aankoop

Ruim de helft van de consumenten (52%) verwacht binnen twee jaar een fiets aan te schaffen. Men heeft vooral voorkeur voor een nieuwe fiets (50%) boven een tweedehands fiets. Vooral als het om de aanschaf van een elektrische fiets gaat (73%). Het grootste deel koopt uiteindelijk een fiets in een fietsenwinkel (73%). Voor 82 procent geldt dan wel de voorwaarde dat ze de fiets eerst willen uitproberen door middel van een proefritje.

www.dpggrow.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

[Grow by DPG Media] Wat je moet weten over het meten van aandacht

18-07-2024 | 11:40:02
Of je nu aan klant- of bureauzijde zit, waarschijnlijk heb je de laatste tijd op branche-evenementen of in de vakpers veel gehoord over de Attention Economy en het meten van aandacht.

[Grow by DPG Media] Hoe steunt Nederland goede doelen?

02-07-2024 | 12:13:14
38 procent van de Nederlanders is in 2024 of 2025 van plan om misschien een nieuwe auto te kopen en/of leasen.

[Grow by DPG Media] De kracht van een crossmediale aanpak

25-06-2024 | 11:40:22
38 procent van de Nederlanders is in 2024 of 2025 van plan om misschien een nieuwe auto te kopen en/of leasen.

[Grow by DPG Media] Zo kiezen Nederlanders een nieuwe auto

18-06-2024 | 08:58:00
38 procent van de Nederlanders is in 2024 of 2025 van plan om misschien een nieuwe auto te kopen en/of leasen.

[Grow by DPG Media] Hier houden Nederlandse ondernemers zich mee bezig

05-06-2024 | 12:34:00
Anno 2024 spelen duurzaamheid, klimaat en energie een steeds grotere rol in onze maatschappij én in het bedrijfsleven

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.