[Grow by DPG Media] Verbeterd merkimago voor Lenovo door branded content strategie onder drie doelgroepen

[Grow by DPG Media] Verbeterd merkimago voor Lenovo door branded content strategie onder drie doelgroepen

De campagne rondom de Lenovo Ideapad Gaming Chromebook leidde tot resultaten voor het wereldwijd bekende consumentenelektronica merk Lenovo. Met de inzet van branded content verdeeld over verschillende platformen werden drie diverse doelgroepen met ieder hun eigen behoeften bereikt. Zo vertelde Lenovo het verhaal van het type Chromebook via diverse kanalen, passend bij de doelgroep en in de juiste context. Het resultaat voor Lenovo? Een sterk verbeterd imago, een positievere houding ten opzichte van het merk en een significante stijging van de merkoverweging onder een breed publiek in Nederland. Lees hieronder er alles over of bekijk het artikel op DPG Media Group.

Slimmere technologie voor iedereen

Lenovo heeft als missie om intelligente technologie voor iedereen toegankelijk te maken. Inmiddels is Lenovo in Nederland dé marktleider in de verkoop van laptops en Google Chromebooks. Lenovo heeft samen met Google een nieuw model Chromebook ontwikkeld. De betaalbare Lenovo Ideapad Gaming Chromebook blinkt volgens Lenovo vooral uit in snelheid, hoge kwaliteit beeldscherm en toegankelijkheid met als bewijs de optie tot cloudgaming. Om zichtbaar te zijn en om de boodschap over te brengen met kwalitatieve content bij het brede publiek sloeContent House en DPG Media de handen ineen. De uitdaging? De diverse doeleinden van het nieuwe type Chromebook voor het gebruik van werk, school en gaming op logische wijze met elkaar vegen Lenovo,Media rbinden. Daarmee was de opdracht om drie verschillende doelgroepen aan te spreken: de (cloud)gamers, casual gamers en families met (gamende) kinderen.

Marjolein van Dingenen, Head of Marketing bij Lenovo Benelux: "Onze producten zijn complex, maar doordat we op diverse wijze doelgroepen aanspraken, brachten we het product goed onder de aandacht. Het resultaat overtrof onze verwachtingen en bewijst dat content bijdraagt aan de merkperceptie" 

De oplossing

Branded content strategie aangepast naar doelgroep en context

De drie relevante en diverse doelgroepen van Lenovo hebben ieder een andere informatiebehoefte en vragen dan ook elk om een gerichte aanpak met een eigen boodschap. Daarom koos Lenovo voor inzet van de best passende kanalen voor elke doelgroep. Om de boodschap zo duidelijk en effectief mogelijk over te brengen koos het merk voor een digitale branded content strategie die gedurende langere tijd continu zichtbaarheid wist te borgen.

De fanatieke gamers

De fanatieke gamer wil weten hoe het product werkt en wat de technische specificaties zijn. Daarom gingen we op Tweakers de diepte in en lag de focus op specificaties die we naar voren brachten via gebruikersreviews. Deze werden geschreven door échte tweakers uit onze Tweakers community. Dit zijn doorgewinterde techneuten met een hoge affiniteit voor technologie en alles wat daarbij komt kijken. We nodigden een groep bestaande uit een aantal van deze communityleden uit op het hoofdkantoor van Tweakers. Zo kwamen ze alles te weten over het device. Vervolgens mochten ze het Chromebook meenemen naar huis om deze twee weken lang uitvoerig te testen. Het resultaat? Een hoop diepgaande reviews op Tweakers.net die een grote rol spelen in het oriëntatieproces van de fanatieke gamers.

Casual gamers

De tweede doelgroep, de casual gamers, wil juist op een laagdrempelige manier ontdekken wat de voordelen zijn van het nieuwe type Chromebook. Eén van de grote voordelen is de mogelijkheid tot cloud gaming. Hiermee kan de gebruiker zijn of haar favoriete games spelen zonder het hoeven kopen van een dure console en een fysiek spel. NMO-data laat zien dat de doelgroep het best vertegenwoordigd is op NU.nl. We legden met behulp van vier verhalen uit wat cloud gaming is, wat de mogelijkheden met de gamepad zijn en welke topgames je al kunt spelen. Daarnaast zetten we de autoriteit van de Tweakers reviews in om het verhaal extra gewicht te geven. Dit alles op een laagdrempelige, maar informatieve en nieuwswaardige manier die aansluit op het redactionele umfeld van NU.nl én op de doelgroep.

Gezinnen met kinderen

De laatste doelgroep bestaat uit gezinnen met gamende kinderen die naar de middelbare school gaan. Zij hebben behoefte aan een goede laptop voor het gebruik op school, waarmee ook diverse games kunnen worden gespeeld. We richten ons daarom niet alleen op het onderdeel gaming maar ook de educatieve behoeften en de voordelen die de laptop daarmee biedt. Daarom zetten we diverse kanalen van AD(R) in om de voordelen van de nieuwe Chromebook te belichten. Zo lieten we blijken dat de Chromebook zowel geschikt is voor voor gaming als voor school. Met deze strategie spraken we de derde doelgroep aan met content aangepast naar behoefte en context.. Drie vliegen in één klap dus!

Het resultaat

Verbeterd merkimago voor Lenovo

De branded content campagne resulteerde in positieve resultaten voor Lenovo. Uit de effectmeting van DVJ Insight werden de reacties op het merk vanuit de blootgestelde doelgroep aan de campagne en de niet-blootgestelde doelgroep met elkaar vergeleken. Wat viel ons op? Het imago van Lenovo is sterk verbeterd onder de groep blootgestelde consumenten. Dat zien we onder andere terug in de toename van het aantal positieve associaties die deze consumenten hebben bij het merk. Het merk wordt onder deze groep significant vaker gezien als gebruiksvriendelijk (65 procent tegenover 55 procent). Daarnaast zien we een positief effect onder de vier andere merkstatements. De blootgestelde doelgroep is er namelijk vaker van overtuigd dat Lenovo betaalbaar, betrouwbaar en innovatief is en dat het merk staat voor performance.

Positievere merkassociaties

Ook de associaties die consumenten bij het merk Lenovo hebben, zijn significant verbeterd. Onder de exposed doelgroep is het aantal positieve associaties met 63 procent een stuk hoger dan onder de unexposed doelgroep (49 procent). Daarbij werden onder de unexposed doelgroep voornamelijk de uitspraken ‘laptop’, ‘kwaliteit’ en zelfs ‘geen’ gedaan als ze aan Lenovo dachten. De exposed doelgroep noemde relatief gezien meer merkassociaties op en liet vaker de woorden ‘goed’, ‘mooi’ en ‘betrouwbaar’ vallen.

Hogere merkoverweging

De consumenten die zijn blootgesteld aan de campagne hebben niet alleen een beter beeld van het imago van Lenovo, maar hebben ook een positievere houding ontwikkeld en overwegen het merk vaker. Deze positieve houding onder de blootgestelde doelgroep ligt met 57 procent een stuk hoger dan onder de niet-blootgestelde groep (46 procent). Door de branded content campagne die Lenovo samen met DPG Media heeft opgezet is de merkoverweging onder de drie doelgroepen significant gestegen van 26 procent naar 30 procent. Dat is pas écht het naleven van Lenovo’s merkmissie: Slimmere technologie mogelijk maken voor iedereen.

www.lenovo.com

www.dpggrow.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

[Grow by DPG Media] Wat je moet weten over het meten van aandacht

18-07-2024 | 11:40:02
Of je nu aan klant- of bureauzijde zit, waarschijnlijk heb je de laatste tijd op branche-evenementen of in de vakpers veel gehoord over de Attention Economy en het meten van aandacht.

[Grow by DPG Media] Hoe steunt Nederland goede doelen?

02-07-2024 | 12:13:14
38 procent van de Nederlanders is in 2024 of 2025 van plan om misschien een nieuwe auto te kopen en/of leasen.

[Grow by DPG Media] De kracht van een crossmediale aanpak

25-06-2024 | 11:40:22
38 procent van de Nederlanders is in 2024 of 2025 van plan om misschien een nieuwe auto te kopen en/of leasen.

[Grow by DPG Media] Zo kiezen Nederlanders een nieuwe auto

18-06-2024 | 08:58:00
38 procent van de Nederlanders is in 2024 of 2025 van plan om misschien een nieuwe auto te kopen en/of leasen.

[Grow by DPG Media] Hier houden Nederlandse ondernemers zich mee bezig

05-06-2024 | 12:34:00
Anno 2024 spelen duurzaamheid, klimaat en energie een steeds grotere rol in onze maatschappij én in het bedrijfsleven

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.