[Grow by DPG Media] Zo kiezen Nederlanders een nieuwe auto

[Grow by DPG Media] Zo kiezen Nederlanders een nieuwe auto

38 procent van de Nederlanders is in 2024 of 2025 van plan om misschien een nieuwe auto te kopen en/of leasen. Waar letten zij op bij het doen van deze aankoop en wat nemen zij in overweging? Hoe is het rijgedrag veranderd en wanneer laten we de auto staan en nemen we vaker de fiets?

Samen met Panel Inzicht heeft DPG Media onderzoek gedaan naar het mobiliteitsgedrag van de Nederlandse consument. Benieuwd naar de resultaten? 

Voorkeuren vervoermiddel

In vergelijking met 2023 is 60 procent van de Nederlanders minder gaan autorijden. De meeste mensen geven hiervoor als reden de inflatie en hoge benzineprijzen. Daarnaast proberen zij fit te blijven en aan hun gezondheid te werken door minder de auto te nemen. 21 procent neemt bijvoorbeeld de fiets naar werk. Voor de meeste gelegenheden zoals boodschappen doen, op visite gaan en winkelen in de stad is de auto nog steeds het meest gebruikte vervoermiddel. Als het gaat om vakantie of een weekendje weg, verkiest 48 procent van de mensen de auto boven het vliegtuig om op vakantiebestemming te komen.

Overwegingen in het aankoopproces

Komend jaar is 38 procent van plan om een nieuwe auto te leasen of te kopen. De helft van de ondervraagden rijdt nu in een tweedehands auto, waarvan 39 procent bij hun nieuwe aankoop ook een tweedehands auto zal kopen. Meer mensen (22 procent) gaan over op een zakelijke of private lease auto. Daarnaast rijdt 27 procent in een nieuwe auto. De meeste mensen overwegen bij het kopen van een andere auto een benzine of hybride auto. 50 procent van de mensen geeft aan wel een elektrische auto te willen, maar dat dit financieel niet mogelijk is.

Oriëntatie/aankoopproces

Van de ondervraagden weet 60 procent heel goed wat ze willen, als het aankomt op het kiezen van een nieuwe auto. Het proces van oriëntatie tot aankoop duurt bij 29 procent enkele maanden en 20 procent geeft aan dat dit een maand is. Dit proces is vergeleken met 2022 minder lang geworden. Dit komt in het onderzoek naar de customer journey bij de aankoop van een auto naar voren. Hier deden de gemiddelde autokopers een jaar (27 procent) of drie tot zes maanden (24 procent) over hun aankoop. Als er eenmaal besloten is om een andere auto te kopen is deze vaak (55 procent) binnen twee maanden gekocht.

Tijdens het oriëntatie/aankoopproces verzamelt 66 procent voor de aankoop veel informatie. De meeste mensen twijfelen over het merk/type auto. 37 procent van de mensen zijn trouw aan een bepaald automerk. Zo kiest 40 procent van de mannen tussen de 35-65 standaard voor één van de traditionele merken, zoals Volvo, Skoda en BMW. Vooral de jongeren doelgroep staat open voor nieuwe automerken zoals BYD, Lynk&Co, Nio en Polestar. Bij het verzamelen van informatie bezoeken de meeste mensen (46 procent) een dealer/showroom.

Download hier de infographic 

www.dpggrow.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

[Grow by DPG Media] Wat je moet weten over het meten van aandacht

18-07-2024 | 11:40:02
Of je nu aan klant- of bureauzijde zit, waarschijnlijk heb je de laatste tijd op branche-evenementen of in de vakpers veel gehoord over de Attention Economy en het meten van aandacht.

[Grow by DPG Media] Hoe steunt Nederland goede doelen?

02-07-2024 | 12:13:14
38 procent van de Nederlanders is in 2024 of 2025 van plan om misschien een nieuwe auto te kopen en/of leasen.

[Grow by DPG Media] De kracht van een crossmediale aanpak

25-06-2024 | 11:40:22
38 procent van de Nederlanders is in 2024 of 2025 van plan om misschien een nieuwe auto te kopen en/of leasen.

[Grow by DPG Media] Hier houden Nederlandse ondernemers zich mee bezig

05-06-2024 | 12:34:00
Anno 2024 spelen duurzaamheid, klimaat en energie een steeds grotere rol in onze maatschappij én in het bedrijfsleven

[Grow by DPG Media] A.Vogel overstijgt de benchmarks van AutoWeek

30-05-2024 | 10:28:00
Taboes doorbreken is één ding, dit ook nog eens effectief doen is een tweede. Het zelfzorgmerk A.Vogel maakte het waar

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.