[Grow by DPG Media] Zo werkt het meten van aandacht
Onlangs is er op Grow van DPG Media een introductie-artikel geplaatst waarin er verteld wordt wat het meten van aandacht is. In dit artikel wordt er uitgelegd hoe het meten van aandacht werkt en hoe jij dit kunt integreren in je media-inkopen. Simon Harris, Director Advertising Strategy bij DPG Media, vertelt er meer over in zijn artikel op Grow.
Drie manieren om aandacht te meten
Hoewel de meeste mediaprofessionals inmiddels wel bekend zijn met aandacht, is het bij velen onbekend dat je aandacht eigenlijk op drie manieren kan meten. De meest geschikte methode is afhankelijk van de reden waarom je aandacht wilt meten. Wil je bijvoorbeeld weten hoe iemand een website gebruikt? Dan heb je het meest aan een deterministische meting. Als je echter wilt meten of gebruikers aandacht besteden aan je advertenties, is probabilistische meting op basis van tags zinvoller. Met de vele ontwikkelingen op het gebied van AI de laatste jaren is daar als derde methode AI en computervisie bij gekomen. Om jou op weg te helpen zoomen we hieronder in op de drie methodes.
Deterministische meting
Ook bekend als de panel-based aanpak, omdat de metingen worden gebaseerd op panels van gebruikers die toestemming hebben gegeven om hun browsegedrag te analyseren. Meestal gebeurt dit middels eye-tracking via de selfiecamera op hun mobiele telefoon of webcam van hun laptop, waarmee onderzoekers nauwkeurig kunnen zien waar gebruikers naar kijken. Deze methode wordt meestal gebruikt voor het ontwerpen van gebruikersinterfaces, maar kan ook worden toegepast in de media.
Probabilistische meting
Wordt ook vaak tag-based meting genoemd en blinkt uit waar de deterministische aanpak minder presteert: op schaal. In plaats van aangewezen te zijn op een klein panel, maakt probabilistische meting gebruik van een JavaScript-tag die wordt gekoppeld aan de reclamecampagne van een adverteerder. Deze tag verzamelt datapunten zoals tijd in beeld, scrollsnelheid, scherm percentage en engagements om te bepalen of de kans groot is dat iemand aandacht heeft besteed aan een advertentie.
AI en computervisie
Deze relatief nieuwe vorm van probabilistische meting maakt gebruik van computervisie en machine learning om te bepalen waar een gebruiker waarschijnlijk naar een element op een website of binnen een creatie kijkt. Het wordt meestal gebruikt voor het ontwerpen van gebruikersinterfaces, maar sommige bedrijven en reclamebureaus zetten het tegenwoordig ook in binnen het creatieve ontwerpproces om bijvoorbeeld video-advertenties zo aantrekkelijk mogelijk te maken.
Zoals je mag verwachten van een geavanceerd mediabedrijf heeft DPG Media uitgebreid onderzoek gedaan naar de verschillende meetmethoden van aandacht en worden deze allemaal ingezet wanneer deze van waarde zijn.
In samenwerking met Lumen hebben we verschillende panelonderzoeken uitgevoerd om de prestaties van onze display- en Seamless-advertenties te analyseren. De resultaten van dit onderzoek delen we in het volgende en laatste artikel van deze reeks.
We bieden nu al probabilistische metingen aan onze video adverteerders in België en zijn van plan dit in de tweede helft van 2024 officieel uit te rollen voor display-advertenties in Nederland. Met deze nieuwe toevoeging hopen we onze adverteerders meer inzicht te bieden in het verband tussen aandacht en impact van advertenties op hun media-inkopen op het Trusted Web.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
[Grow by DPG Media] Geslaagde campagnes creëren? Examenbundel leert je hoe je een optimaal resultaat bereikt
[Grow by DPG Media] Do’s en don’ts bij een crossmediale-strategie
[Grow by DPG Media] Dit is het succesverhaal van Joe Public: Bureau van het jaar
[Grow by DPG Media] Oktober woonmaand in aantocht: wat zijn de interesses van de Nederlandse consument?
[Grow by DPG Media] Bouw in 4 stappen je eigen communitystrategie
Gepubliceerd door: Daan Dekkers