Marketing Report
[Grow] Woonmerken in 2023: slim omgaan met verandering nieuws

[Grow] Woonmerken in 2023: slim omgaan met verandering

Voorafgaand aan de Oktober Woonmaand duikt de redactie van Grow dieper in de interesse voor woninginrichting.

Het is duidelijk dat deze interesse onder Nederlandse consumenten onverminderd groot is: maar liefst 94 procent van de 18-65 jarigen toont hier belangstelling voor. Tegelijkertijd is bekend dat duurdere items zoals meubels minder snel worden aangeschaft wanneer het economisch klimaat onzeker is. Hoe gaan Nederlanders om met deze uitdagende tijden wat betreft het aanschaffen van nieuwe meubels? En hoe kunnen woonmerken hier op een effectieve manier op inspelen? Deze vragen worden beantwoord in het nieuwste woononderzoek. We onderzoeken hoe consumenten navigeren door deze wisselende omstandigheden en hoe merken kunnen inspelen op de behoeften van hun publiek. Ontdek strategieën om succesvol te opereren in een veranderende markt en een sterke band op te bouwen met je doelgroep, zelfs in tijden van onzekerheid.

Helft van Nederlanders is afwachtend bij aankoop

Wanneer de economie verandert, worden duurdere spullen die we voor de lange termijn kopen minder snel aangeschaft (bron: CBS/ RTL Nieuws). Dit zien we ook terug in de resultaten van het recente woononderzoek: een gebrek aan geld wordt steeds vaker genoemd als issue bij het kopen van woonaccessoires en meubels. Waar vorig jaar nog een derde (33 procent) aangaf hier tegenaan te lopen, is dit in februari 2023 opgelopen tot 39 procent. Ruim twee derde van de ondervraagden is kritisch op de prijs van woonaccessoires en meubels. Door de grote prijsstijgingen geeft de helft van de Nederlanders zelfs aan te wachten met het kopen van meubels. In deze economisch uitdagende tijden zijn consumenten voorzichtiger met hun uitgaven. 

Relevant blijven als woonmerk

Maar hoe blijf je als (woon)merk relevant in magere tijden? Uit SWOCC onderzoek blijkt dat merken tijdens een recessie vooral no-nonsense moeten zijn en een goede gepercipieerde prijs/kwaliteit verhouding moeten hebben. Keuzecriteria van consumenten blijken enigszins te verschuiven naar de functionele eigenschappen van merken: men is meer gefocust op de prestaties van het product en hecht minder belang aan het uiterlijk. 

Blijven inzetten van marketing loont

Marketing helpt om de voordelen van een woonmerk te communiceren, zoals kwaliteit, duurzaamheid, comfort of stijl. Dit kan potentiële klanten overtuigen om te investeren in hoogwaardige meubels die langer meegaan en uiteindelijk kosten besparen op de lange termijn.  Bovendien helpt adverteren om de waarde van een woonmerk te vergroten. Door op te vallen tussen concurrenten en potentiële klanten te laten zien wat het merk uniek maakt. Hierdoor neemt het merk in waarde toe. Bovendien moedigt het klanten aan om terug te keren voor toekomstige aankopen.

Kortom, adverteren blijft juist belangrijk, zeker in lastige tijden!

Download hier de infographic van het onderzoek

www.dpggrow.nl

www.dpgmedia.nl

Lees ook:

[Grow by DPG Media] Google's Privacy Sandbox enters testing

30-11-2023 | 05:30:23
In 2019 Google announced the Privacy Sandbox. In H2 2024 Google will deprecate third party cookies in Chrome and launch it at last

[Grow by DPG Media] Arjan Kers (TUI Nederland): Het leiden van een bedrijf in crisistijd

28-11-2023 | 12:04:39
Brandkast! is een podcast waarin Roger Verdurmen op zoek gaat naar waardevolle inzichten en juweeltjes van verhalen op het gebied van branding en storytelling

[DPG Media] Branded content-campagne heeft positieve invloed op merkperceptie Volvo

21-11-2023 | 15:10:00
De campagne was gebaseerd op het 'people first' gedachtegoed, waarbij we lieten zien dat Volvo de mens centraal zet. 

[Grow van DPG Media] Handige inzichten voor jouw kerstcampagne

16-11-2023 | 07:42:00
De grote overeenkomende doelgroep van beide merken in de woonbranche in combinatie met keukens was doorslaggevend voor de samenwerking.

[Grow] Nieuw licht op de context voor impact

09-11-2023 | 08:30:00
Het succes van een campagne blijft een complexe samenkomst van factoren. Naast het merk, de propositie en de intrinsieke elementen van de creatie wordt ook met steeds meer interesse naar omgeving gekeken: de context

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.