![Hé wat leuk! Een bericht van... Herbert Van Hoogdalem](images/Mensen/Herbert_Van Hoogdalem_Marketing_Report.jpeg)
Hé wat leuk! Een bericht van... Herbert Van Hoogdalem
“Hé, van Hoogdalem, ouwe tafeltennisser!”
Zo begon-ie altijd, op je voicemail. Want je nam natuurlijk al lang niet meer op.
“Ik heb écht zó’n ongelofelijk aanbod voor je - buitenkansje, echt. Een dubbele pagina, maar je hoeft er maar één te betalen. De helft dus, hé? Vijftig procent korting. Alleen voor jou. Niet verder vertellen, want ik verziek er mijn eigen markt mee - maar alleen bij jou kan ik dat wel kwijt. Ik moet het wel vóór dinsdag weten. Laat je even iets horen? Top man, Enneh… mondje dicht, hè?”
Dan wist je ook dat alle andere bureaudirecteuren waarmee je bevriend was (of niet), precies diezelfde voicemail kregen. Net vóór jou of nét na jou.
Maar: van Eric-Jan kon je dat hebben.
En zo’n twee a drie keer per jaar stonk je er gewoon ook in. Of belde je hem (zo’n handige flikker was je dan ook wel weer) of het aanbod nog steeds gold. Wat zelfs na zes maanden nog het geval was. Of drie. Of een jaar. Of: je leven lang.
Eric-Jan Vis.
De vleesgeworden salesmanager. Zo één waarvoor de uitdrukking ijs kunnen verkopen aan Eskimo’s uitgevonden was. De meest hardnekkige Jehova-getuige kon nog wat van hem leren.
Huh? Was? Kon? Is dit, een necrologie, of zo? Verre van! De man is springlevend.
Zo ontdekte ik gister tijdens een geanimeerde avond, in restaurant Keizerskroon in Deventer, waar zijn zoonlief de scepter zwaait.
Want ja: ik speel met een plan om ‘het vak’ een beetje op te schudden. En daar moet je dan even research voor doen. Weer even bijgepraat worden hoe de hazen nu lopen in de reclamewereld. Wie is wie? Wie zit waar? Wie doet wat? Waarom? Wie bepalen nu het spel? Wie moeten we in de gaten houden? Dat werk.
Dan kan je alleen maar Eric-Jan Vis bellen. Die kent iedereen. Een wandelende encyclopedie van de bureauwereld, een Rolodex op twee benen: het vroegere boekje ‘Wie Werkt Waar’ van Adformatie waar-ie 20 jaar commercieel directeur was stroomt nog steeds door zijn bloedbaan ("Volledige herziene versie, alleen in het brein van Vis, met een voorwoord door Eric-Jan Vis!”).
De avond van z’n leven had-ie. En nee: dat kwam niet door mij. Maar gewoon doordat Ajax met 3-2 verloor van de amateurs derde klasse van Hercules. Zijn Feijenoord-hart zwol - het etablissement kon er gewoon geen plaats aan bieden. Dus binnen no-time had-ie rapport met een sympathiek echtpaar aan een belendend tafeltje. Zo is-ie. Van het verbinden, contact maken, van de interactie. Maar dan real life.
Een van de meest liefdevolle, delende, hartverwarmende, open en oprecht geïnteresseerde mensen die ik ken. Zeker in dit vak (of een wereld) waarin die waarden steeds zeldzamer worden. Want ook al wilde-ie je een spread aansmeren, hij wist altijd wel hoe het met je vrouw en kinderen was en welke campagne je als laatste gemaakt had.
En ja: natuurlijk liep ik weg met een deal op zak - in dit geval met Marketing Report | Nederland, waar-ie z'n trucje voor de zoveelste keer als geen ander uitrolt. Best een goeie deal ook.
En: alleen voor mij, wedden?
Herbert Van Hoogdalem
Professional Outsider | Creative Director | Business Strateeg
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
![](/assets/images/banner-CMTA.png)
Lees ook: