Marketing Report
Herbert van Hoogdalem stapt uit advertising nieuws

Herbert van Hoogdalem stapt uit advertising

Beste Bas,

Morgen is het 2 maart. Dan ben ik jarig.

Nu is dat niet bepaald nieuws. Sterker nog: dat hadden we een jaar geleden al kunnen zien aankomen. Vierenvijftig jaar geleden al, zelfs.

Wat wel nieuws is: ik ga ermee stoppen. Met reclame.

En nu echt.

Zo echt, dat het morgen zelfs in de krant staat.

Op een hele pagina, full colour, in mijn favoriete krant Het Financieele Dagblad. Vanaf 06:00 ’s ochtends ligt-ie in de winkel, dus als je net zo vroeg wakker bent als ik altijd, hoef je niet in de rij te staan.

Wil je die hebben dan, die krant? Wordt het zo’n collectors-item dan?

Welnee. Nou ja: voor jullie niet. Voor jullie is het gewoon een van de vele advertenties die er morgen weer in staan - zondag ligt-ie alweer in de kattenbak.

Voor mij is het wel een speciale. Ik denk dat ik ‘m ga inlijsten, zelfs. Niet omdat ik ‘m nou zo goed vind, maar meer om het proces dat er de afgelopen weken achter stak.

Vreselijk vond ik het, reclame maken voor mezelf. Duizend doden stierf ik. Zoiets doe ik veel liever voor klanten – dan heb ik veel meer afstand in zo’n tekst. Maar ja: het doel heiligde in dit geval de middelen. Naast het nieuwtje, geef ik namelijk nog meer prijs. 

Letterlijk.

Ik geef maar liefst 60.000 euro weg. In één klap.

Wat?! Omdat ik jarig ben?

Nou, nee. Deels misschien, want ik ben op zo’n dag best in een vrijgevige bui. Maar meer eigenlijk omdat het bittere noodzaak is.

De afgelopen jaren werd ik meer en meer geleefd door mijn agenda. Of door mensen die iets in die agenda wilden, de hele tijd. Ik ben vereerd natuurlijk, daar niet van. En ik mag in mijn handen knijpen dat de hele wereld maar blijft bellen. Alleen het punt is dat ik daardoor steeds niet toekwam aan wat ik zelf nou eigenlijk heel graag wilde. Daar was tot nu toe nog mee te dealen, omdat dat voor mezelf nog niet 100% duidelijk was.

Maar nu wel. En hoe!

Ik ga dit jaar nog een redesignbureau beginnen (vond ik wel een mooi en veelzeggend woord) dat zich gaat toeleggen op het sterk verbeteren van bestaande processen & protocollen, op het hacken van vroeg 19-eeuwse systemen waar we nog steeds mee moeten dealen, op het herontwerpen van denken & gedrag, van communicatie, van strategieën, van perspectief. Daarmee hopen we vooral maatschappelijke misstanden, onrecht, oneerlijke verdeling van welvaart en conservatisme te bestrijden. Het wordt een clubje van extreem getalenteerde en intelligente mensen. Je kunt er namelijk alleen maar bij als je in de ogen van een groot deel van de huidige samenleving een ‘probleemgeval’ bent, een rugzakje hebt of gediagnosticeerd bent met wat nu in de volksmond nog een stoornis heet, maar wat ik zie als een gave (en ik kan het weten).

Je kent me: als ik eenmaal iets helder heb, iets wil, iets duidelijk voor ogen heb, dan wil ik er ook tadeloos voor gaan. Het is immers Alles. Of Niets.

Daar heb ik tijd voor nodig, rust en focus. En regie over mijn eigen agenda.

Vandaar dat ik in die advertentie in het FD morgen, mijn resterende tijd voor dit jaar vast in de uitverkoop doe. Ik geef 80 dagen vrij met maar liefst 33,333% korting – daar komt die 60K vandaan.

In de aanloop naar het aanleveren van die advertentie, werd er al één pakket van 8 dagen verkocht. Dus er zijn nog 9 pakketten over.

Mocht jij het leuk vinden om (nog) een keer met mij te werken, dan is het morgen dus je kans. Bij uitstek. En ja, dat is eens, maar nooit weer (ik blijf natuurlijk een reclamemannetje – je hoort het al).

Nu kun je natuurlijk wachten tot morgen. Tot al die andere 599.999 andere zaterdag-lezers van het FD ook die krant hebben gekocht. Maar: jij staat niet voor niks op mijn mailinglist. Dan heb je natuurlijk een streepje voor.

Op dit linkje mag je alvast kijken (nog wel even onder ons houden – anders is de verrassing eraf voor de Financieel Dagblad lezers). En via dit linkje kom je op de website waar je eventueel kans maakt op zo’n pakket aan dagen. Kans ja, want ik ga natuurlijk niet met God en de hele wereld zo maar in zee. Ik wil wel een beetje kunnen kiezen – de krenten uit de pap.

Dan ga ik me nu vast voorbereiden op morgen.

Naar de kapper. Schoenen poetsen. Goed jasje uitzoeken, bijpassend gilletje. Zorgen dat ik er een beetje patent uit zie voor mijn dochter, mijn zoons, mijn geliefde. Blokjes kaas, leverworst, augurk. Bowlingbaan reserveren – dat werk.

En vooral: mijn telefoon uitzetten.

Niet dat er iemand gaat bellen, natuurlijk. Maar ik wil ook niet de hele tijd naar dat apparaat moeten gaan zitten kijken hoeveel armer ik geworden ben op één dag.

Groet voor nu!

H(ug).

PS: Naast die 80 dagen ga ik dit jaar ook nog 14 keer met mensen een dagje op de hei zitten. Ik schreef er laatst hier over. Van die 14 dagen zijn er al 9 verkocht (echt - geen copywriters-truc). Maar voor één-pitters en co-founders die 12K teveel vinden – wat ik me kan voorstellen – is er dus ook nog een oplossing. Alleen dit jaar.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

De drie Shortlisten SAN ABC Accenten 2023 zijn bekend

23-04-2024 | 12:08:00
De ABC-jury heeft na een tweede ronde in voorgaande weken de Shortlisten voor de drie SAN ABC Accenten 2023 vastgesteld

Happy Horizon start samenwerking met eyetracking AI-platform Neurons

23-04-2024 | 11:51:00
De samenwerking richt zich op het verfijnen van marketingcampagnes, het verbeteren van gebruikerservaringen en het optimaliseren van digitale content

[The List] Fightclub

23-04-2024 | 09:51:00
Sommige mensen zien ons als een stel vechtersbazen en -bazinnen. En eerlijk gezegd, ze hebben gelijk

Shortlist SAN Next Merkenbouwer 2023 bekend

22-04-2024 | 17:01:00
Na de eerste juryrondes heeft de jury SAN Next Merkenbouwer uit alle kandidaten vijf kandidaten op de Shortlist 2023 geplaatst

This Agency, Robot Kittens en The Good Roll lanceren The Shitlist

22-04-2024 | 16:49:00
Een ludieke actie waarmee het milieuvriendelijke toiletpapiermerk een statement maken voor onze planeet

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief