Hotel L'Amour Startup Bureau van het Jaar 2023

Hotel L'Amour Startup Bureau van het Jaar 2023

2023 was niet een jaar waarin bureaus het per definitie makkelijk hadden om recordwinsten te behalen. Sterker nog, veel bureaus hadden het lastig, sommige bureaus hadden het zo lastig dat ze de deuren sloten, waaronder MIX (onderdeel Maker Street) en Creature Amsterdam (onderdeel Candid Platform).

Buutvrij deed zichzelf voor de poorten van de hel in de uitverkoop op Black Friday en haalde met een bijkans briljante campagne meer dan 100 opdrachten binnen.

Maar in het jaar waarin de Nederlandse economie afgleed in een recessie en er vol-automatisch massaal werd gesnoeid in marketingbudgetten, waren er ook vakgenoten die het lef hadden een nieuw bureau te lanceren. Ze konden zichzelf niet helpen, ze moesten.

Al op de tweede werkdag van het jaar hadden we het Startup Bureau van het Jaar 2023 te pakken. Aad Kuijper, die dit jaar in de Reclamebureau100 stijgt van 4 naar plaats 2, lanceert samen met Martijn van Marle, Peter van Rij en Valerie Dekeuwer Hotel L'Amour

En niet zonder succes. Hotel L'Amour kwam uit de startblokken met een al niet kinderachtige klant als HEMA; in april volgde een klapper toen Jumbo als klant werd binnengehaald.

Als je een nieuw bedrijf opricht, heb je grosso modo drie mogelijkheden als het gaat om het verzinnen van een bureaunaam.

De eerste is dat je een mooie naam kiest, zeg Hotel L'Amour. De tweede is dat je een naam kiest die zegt wat je doet; zeg Marketing Report.

En dan is er de derde mogelijkheid; je kiest een naam die én mooi is én zegt wat je doet.

Dat is natuurlijk niet eenvoudig maar de oprichters van Agency Engines hebben het voor elkaar gekregen. Complimenten!

Craftmore vind ik overigens ook helemaal niet kwaad. Michel van Velde verkocht zijn bureau One Shoe - over briljante namen gesproken - succesvol aan iO. Michel bleef niet lang bij iO. Nu slaat hij opnieuw zijn vleugels uit op het ondernemerspad. Heerlijk!

In maart van dit jaar vertrok Olivier Koning bij Being There. "Hij gaat zich de komende periode oriënteren op een mooie volgende stap." Natuurlijk! Maar Olivier had toen vanzelfsprekend al snode plannen voor een nieuw bureau. En dat werd The Fresh Pool, een bureau voor de 50+ markt. 

Over goede bureaunamen gesproken...

Alle startups gefeliciteerd en een geweldig 2024 gewenst!

Hotel L'Amour Startup Bureau van het Jaar 2023Aad Kuijper, Martijn van Marle, Peter van Rij en Valerie Dekeuwer lanceren DDB break-away Hotel L’Amour

3 JANUARIAad KuijperMartijn van Marle, Peter van Rij en Valerie Dekeuwer hebben creatief bureau Hotel L’Amour opgericht. Valérie Dekeuwer wordt Managing Director. Ze komt van TBWA/NEBOKO, waar ze als Business Director werkte voor diverse grote klanten.

Het bureau richt zich op merken die geliefd willen worden en waar de liefde voor reclame centraal staat. Want dat is waarom de vier oprichters ooit voor dit vak gekozen hebben: omdat ze verliefd waren op de kunst van het verleiden, op reclame die je laat dromen... lees verder

Lees ons interview met Peter van Rij hier

Bert Hagendoorn, Fred Moolhuijsen, Melanie Butter en Sander Verhof starten Agency EnginesBert Hagendoorn, Fred Moolhuijsen, Melanie Butter en Sander Verhof starten Agency Engines

12 JUNIBert HagendoornFred MoolhuijsenMelanie Butter en Sander Verhof starten het consultancybedrijf Agency EnginesAgency Engines wil hét bureau voor bureaus zijn. Agency Engines helpt (creatieve) bureaus met ondersteuning op het vlak van onder meer strategie op groei, business development, fusies en overnames, het herstructureren van de interne organisatie, (her)positionerings- trajecten, pr-strategie en verschillende vormen van coaching... lees verder

Luister hier naar het lanceringsinterview van Agency Engines in Cannes

Michel van Velde en Floris Derksen lanceren creative digital design-bureau CraftmoreMichel van Velde en Floris Derksen lanceren creative digital design-bureau Craftmore

26 OKTOBER. Craftmore is van start gegaan, een creative digital design studio opgericht door de creatieven Floris Derksen en Michel van Velde.

Met de overtuiging dat digitaal ontwerp vakmanschap verdient, zetten zij zich af tegen de eentonigheid in de markt en beloven wederom origineel, spraakmakend werk te leveren voor topmerken... lees verder

Lees ons interview met Michel en Floris hier

Rian Verhagen en  Michelle Tan lanceren cx-startup 10NineteenRian Verhagen en Michelle Tan lanceren cx-startup 10Nineteen

28 NOVEMBER. Voormalig MD van digital design bureau Superhero Cheesecake en VP van Media.Monks, Rian Verhagen, heeft 10Nineteen samen met strateeg Michelle Tan van Jam3 opgericht – met als doel om de interne kennis en capaciteiten op het gebied van customer experience (CX) bij klanten te vergroten en ze zo onafhankelijker te maken van externe partijen... lees verder

Olivier Koning en Paul de Kock van Leeuwen lanceren The Fresh Pool: agency voor 50+-marketingcommunicatieOlivier Koning en Paul de Kock van Leeuwen lanceren The Fresh Pool: agency voor 50+-marketingcommunicatie

16 NOVEMBEROlivier Koning en Paul de Kock van Leeuwen lanceren The Fresh Pool, gespecialiseerd in het ontwikkelen van marketingcommunicatie voor de inmiddels 7,3 miljoen consumenten van 50 jaar en ouder.

Olivier Koning is voormalig Managing Director van creative agency Being There en Paul de Kock van Leeuwen is ex-eigenaar Mediaplus... lees verder

Pepijn Rooijens en Barbara Tammes starten adviesbureau Studio FIKPepijn Rooijens en Barbara Tammes starten adviesbureau Studio FIK

9 AUGUSTUSPepijn Rooijens heeft na vier jaar recentelijk Natwerk verlaten om samen met Barbara Tammes Studio Fik te beginnen.

Pepijn Rooijens was medeoprichter van Dawn, werkte bij FHV/BBDO en was jaren werkzaam als creatief directeur voor Havas/Lemz. Hij werkte op veel bekende merken zoals Maandag, Interpolis, Grolsch en Unicef. Hij won prijzen met werk voor onder andere Artis, Albert Heijn en Ikea... lees verder

Laser 3.14 start agency met streetartistsLaser 3.14 start agency met streetartists

19 DECEMBER. De Amsterdamse streetartist/visual poët Laser 3.14 en producer Rinie Jansen starten een talent-agency en studio onder de naam REVELATOR.

Met REVELATOR bieden zij talent uit de streetart scene een podium voor andere samenwerkingen. Laser 3.14 is al vele jaren deel van deze scene en hij gaat per opdracht het juiste talent matchen. Zo werkte Laser 3.14 zelf al samen met merken als Denham, Tommy Hilfiger en H&M... lees verder

Pien Cornelissen lanceert podcast saleshouse BIEN.MediaPien Cornelissen lanceert podcast saleshouse BIEN.Media

2 OKTOBERPien Cornelissen introduceert BIEN.Media, het eerste onafhankelijke saleshouse speciaal voor podcasts. De podcastmarkt is versnipperd en heeft een grote uitdaging op sales, daarmee speelt ze in op een gat in de markt. BIEN.Media maakt dan ook een vliegende start: Meer van dit, Geuren & Kleuren Media, Snippet Media en Microphone Media sloten zich onmiddellijk aan. Met 15 podcasts in het portfolio is BIEN.Media vanaf de lancering al goed voor drie miljoen plays per maand... lees verder

Pien was in oktober te gast bij Marketing Report Radio. Luister dat interview hier

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Caren Wassink, Jildou van der Bijl en Mariëlle Arts starten Studio The Editors

26-07-2024 | 12:01:00
Caren Wassink, Jildou van der Bijl en Mariëlle Arts zijn onder de naam Studio The Editors een bureau  begonnen dat zich richt op een hoofdredactionele visie bij merken en organisaties

[Interview] Ingmar Larsen (This Agency) doet oproep voor campagne tegen roekeloos fatbikergedrag

26-07-2024 | 11:04:00
Ingmar Larsen, oprichter en Creative Director van This Agency heeft een oproep gedaan om een campagne te ontwikkelen voor gedragsverandering rondom fatbikers onder de noemer Doe ******g normaal op het fietspad! We spreken hem over deze spontane actie

[Be More Challanger] Jan van Hövell over KLABU

26-07-2024 | 10:23:00
In de rubriek Be More Challenger gaan Tim de Waard & Daniel Samama op zoek naar de mensen achter de beste challenger merken van Nederland

[Vacancy] TBWA/NEBOKO has a position for Motion Designer

26-07-2024 | 09:29:00
TBWA\NEBOKO is looking for Motion Designer

[Vacatures] Pink Marketing zoekt een (Junior) Social Advertising Consultant

26-07-2024 | 08:33:00
Pink Marketing is per direct op zoek naar (Junior) Social Advertising Consultant -Groningen • 36-40 uur

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.