Marketing Report
[Interview] Yvette Belt en Eddy Salfischberger over Alfred en Freddy interview

[Interview] Yvette Belt en Eddy Salfischberger over Alfred en Freddy

Yvette Belt-Beekman wordt per 1 januari Managing Director van Alfred. CEO Eddy Salfischberger gaat Freddy leiden. Wij spreken hen.

YVETTE

Een stap van adverteerder naar bureau, dat zie je niet vaak. Volg je met deze keuze je hart en jouw plezier?

Absoluut! Vanaf het moment dat Eddy mij vroeg of ik dit wilde doen, voelde ik eigenlijk al gelijk dat het een goed idee was. Wat een eer om deze rol te vervullen voor zo een mooi bureau als Alfred. Daarbij is mijn liefde voor het vak begonnen aan bureauzijde, dus de beweging terug naar het bureau is eigenlijk een hele logische stap voor mij. Maar, kiezen voor Alfred betekent ook afscheid nemen van KPN. Dat vond ik moeilijk. Want ook dat heb ik met heel mijn hart en veel plezier gedaan. 

Er zijn in Nederland een paar duizend bureaus en veel daarvan zouden jou wel aan boord willen. En je kiest voor Alfred. Was Eddy de enige die het durfde te vragen?

Dat ga ik natuurlijk niet verklappen. Maar het DNA van Alfred klopt gewoon 1-op-1 met dat van mij. Voor mijn gevoel komt alles precies bij elkaar. 

Je neemt 13 jaar klantervaring mee. Wat weet je nu over het vak waar een bureau als Alfred wat aan heeft wat je 13 jaar geleden nog niet wist?

In het begin moest ik enorm wennen aan adverteerderszijde. Ik was de energie en dynamiek van het bureau gewend. Dat is bij een adverteerder echt anders. Niet minder druk of minder uitdagend, verre van, maar er spelen gewoon andere dingen. Veel verschillende interne doelgroepen en belangen. Het merk is een belangrijk topic – maar het heeft niet voor iedereen in het bedrijf prioriteit. Dat betekent dat je als adverteerder en als marketingcommunicatie-afdeling gebaat bent bij een bureau dat jou begrijpt, dat de dynamiek snapt en zich als partner gedraagt. Dat zie ik als mijn belangrijkste rol straks bij Alfred: zorgen dat we onze klanten nog beter begrijpen om samen het beste werk te maken.

EDDY

Was je op zoek naar de beste kandidaat en werd dat Yvette of ben je begonnen bij het idee dat een topmarketeer – misschien wel de nummer 1 uit de Marketing100 – heel goed bij Alfred zou passen?

We hadden een profiel opgesteld voor onze droomkandidaat. Unaniem stond Yvette bij ons op de eerste plaats. We waren het er allemaal over eens dat het een long shot zou zijn. Ik was dan ook blij verrast dat ze met me verder wilde praten, nadat ik haar gepolst had.

Dit speelde allemaal toevalligerwijs (of misschien juist niet) in de week dat Yvette werd uitverkozen tot de nummer 1 in de Marketing100. 

Wat brengt Yvette met zich mee wat jij niet hebt? 

Meerdere kwaliteiten, maar als ik één ding moet noemen dan is het natuurlijk haar jarenlange ervaring aan adverteerderszijde. Dat geeft het bureau nieuwe inzichten en helpt om de dynamiek van onze klanten beter te begrijpen en hen daardoor beter te helpen. En bovendien kon het management van Alfred wel een vrouwelijk perspectief gebruiken.

Jij gaat je focussen op Freddy. Wat voor bureau is Freddy, dat gaat er komend jaar bij Freddy gebeuren en wat zijn jouw ambities met Freddy? 

Freddy is ons label voor bereik dat verder gaat dan TV. Denk dan aan digitaal werk en activatie. Samen met Alfred is het de ideale combinatie voor klanten. Afgelopen jaar heeft Freddy dat onder meer laten zien voor Texels. Ook bedacht Freddy De Wakkerliglijn van SNS. En een ander mooi voorbeeld van Freddy-werk is het Eerste Rondje, waarmee Heineken café-eigenaren een hart onder de riem wilde steken na covid. We zijn nu druk bezig met de plannen voor het komende jaar. Ik kom daar begin 2023 graag bij je op terug.

www.alfred.nl
www.freddy.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief