Marketing Report
[Interview] Anne Marie Vink over branded content bij Qmusic interview

[Interview] Anne Marie Vink over branded content bij Qmusic

In het kader van een serie interviews met juryleden van de Cross Media Awards 2023 dit keer Anne Marie Vink. Zij is Manager Branded Content bij Qmusic (Nederland). We spreken met haar over de wereld van Qmusic en branded content.

Je werkt inmiddels ruim 11 jaar in de radiosector; ruim 5 jaar bij Qmusic. Voor wie jou niet kent, wat doe jij als Manager Branded Content precies?

Als Manager Branded Content bij Qmusic ben ik verantwoordelijk voor de totstandkoming van alle branded content-samenwerkingen. Mijn dagelijkse focus ligt op het verbinden van merken met Qmusic, waarbij ik een brug sla tussen adverteerders en onze luisteraars.

Als eerste aanspreekpunt binnen Qmusic voor alle brand partnerships, sta ik klaar om te sparren over de mogelijkheden en denk ik gericht met hen mee. Vanaf het eerste briefingsmoment tot aan de evaluatie van de campagne blijf ik betrokken en ben ik eindverantwoordelijk voor het succes van de samenwerkingen. Het waarborgen van tevredenheid bij alle betrokken stakeholders, zowel intern als extern, staat centraal in mijn rol. Ik werk nauw samen met onze interne teams en partners om ervoor te zorgen dat dat de doelstellingen gerealiseerd worden. Mijn rol als Manager Branded Content bij Qmusic is veelzijdig en uitdagend en ik draag graag bij aan het succes van Qmusic als dé bestemming voor unieke en creatieve branded content samenwerkingen.

Je werkt met alle grote merken; op welke branded content campagne ben je het meest tevreden het afgelopen jaar?

Lastige vraag, omdat elk van onze partnerships waardvol is op zijn eigen manier. Echter, als ik er nu één mag uitlichten dan is het ons partnership met McDonald’s.

Sinds begin van juni zijn zij partner van Het Foute Uur en dit partnership is voor mij bijzonder vanwege de sterke synergie. McDonald’s en het Foute Uur delen een gemeenschappelijke passie voor het creëren en vieren van spontane geluksmomenten.

Wat dit partnership wat mij betreft ook zo succesvol maakt is het laagdrempelige mechanisme dat we hebben opgezet, waarbij de kracht juist ligt in de eenvoud en de match in de merkbelofte. Door samen te werken hebben we een platform gecreëerd waarin we op een authentieke manier de merkwaarden van McDonald’s en de unieke sfeer van het Foute Uur kunnen verenigen. De actie houdt in dat luisteraars uitgenodigd worden hun geluksmoment te delen. Ze maken vervolgens kans om dit moment te gaan vieren bij de McDonald’s. Hier zie je dat de propositie van het merk en de kracht van het Foute Uur op Qmusic naadloos op elkaar aansluiten.

Waarom zou een merk met Qmusic in zee gaan en niet met een ander radiomerk?

  1. Selectieproces: Qmusic hanteert een kritische selectie proces bij het aangaan van samenwerkingen. Zo wordt er zorgvuldig gekeken of er ruimte is binnen de actiekalender zodat we een succesvolle campagne kunnen realiseren voor het merk.
  2. Betrokkenheid bij luisteraars: bij Qmusic staat de luisteraar centraal. We streven ernaar om hen te vermaken en verbinden met een optimistische blik. Ons doel is om plezier, energie en een goed gevoel in hun leven te brengen. Door deze sterke band met ons publiek kunnen merken profiteren van een diepere en meer betekenisvolle connectie met luisteraars. Dit uit zich ook in de resultaten: Qmusic is onder de commerciële doelgroep 20-49 jaar al jaren het best beluisterde radiostation, met op dit moment een marktaandeel dat rond de 25 procent ligt.
  3. Verrassing en vernieuwing: bij Qmusic dagen wij onszelf uit om luisteraars 365 dagen per jaar te verrassen. Dit geldt ook voor onze brand partnerships. We geloven dat, wanneer een briefing of merk goed aansluit bij het DNA van Qmusic, dit resulteert in hoogwaardige content. We besteden veel aandacht aan het kritisch bekijken van onze briefings en het creatieve proces. Bovendien worden onze dj’s betrokken omdat zij degenen zijn die de campagne met het juiste gevoel moeten overbrengen op onze luisteraars.

Hoe geven jullie als Qmusic crossmedialiteit ruimte?

Binnen Qmusic geven we ruimte aan crossmedialititeit door bij de ontwikkeling van het concept al goed na te denken hoe we dit kunnen vertalen naar social, online en video en door nauw samen te werken met onze collega’s van DPG Media. Wanneer we te maken hebben met crossmediale briefings, onderzoeken we altijd de mogelijkheden om synergie en verdieping te creëren tussen verschillende mediakanalen.

Het doel is om ervoor te zorgen dat de diverse mediaplatforms elkaar versterken en een gecombineerde impact hebben op de doelgroep en de doelstellingen van de adverteerder. Daarnaast hebben we nauw contact met RTL Nederland als strategisch partner om de crossmediale mogelijkheden te verkennen en te benutten.

Hoe is de samenhang tussen spot en non-spot bij Qmusic?

We zijn één team en dat werkt heel prettig. Ons team luistert naar de wensen van de klant en op basis daarvan kunnen we verschillende alternatieven bieden. Of het nu gaat om commercials binnen onze reclameblokken, het creëren van op maat gemaakte branded content campagnes of een strategische combinatie van beide, we streven ernaar om de beste oplossingen te bieden die aansluiten bij de specifieke doelstellingen van de adverteerder. We versterken elkaar dus enorm.

Qmusic is met de uitslag van de frequentieveiling verzekerd van zijn FM/DAB+-radiofrequenties tot 2035. Hoe heb jij die beleefd en wat betekent dat voor jouw werk?

Ik ben ontzettend blij dat Qmusic de huidige frequentie heeft kunnen behouden en dat we daarmee verder kunnen bouwen aan het merk en de strategische partnerships kunnen voorzetten zoals wij dat de afgelopen jaren hebben gedaan. Uiteraard ben ik ook blij met de winst van de tweede landelijke frequentie. Wat het precies voor impact gaat hebben is afhankelijk van de invulling. Dat maken we eind augustus bekend.

Er komt straks ook een tweede landelijke radiomerk vanuit DPG Media. Wat betekent dat voor jouw werk en het aanbod voor partners?

Dit betekent dat mede gelet op het profiel van de zender we voor meer merken een platform kunnen bieden. We kunnen hier dus zowel de verbreding als de verdieping opzoeken en kijken naar samenwerkingen die bij Qmusic wellicht minder voor de hand zouden liggen, maar wel goed bij de andere, toekomstige zender passen.

Wat wil je verder nog meegeven, is er laatste nieuws?

Bij Qmusic streven we ernaar om waardevolle partnerships tot stand te brengen waarbij de filosofie centraal staat dat merken elkaar moeten versterken. Ons ervaren team wil altijd samen met de adverteerders of bureaus, vanuit een audio gedachte, kracht van radio, concepten ontwikkelen die de aandacht van onze luisteraars trekken en hun boodschap op een entertainende en impactvolle manier overbrengen.

www.qmusic.nl

www.dpgmediagroup.com

 

Lees ook:

[Vacatures] DPG Media zoekt Accountmanager Direct Clients - Qmusic

06-11-2023 | 12:28:00
DPG Media is per direct op zoek naar Accountmanager Direct Clients - Qmusic

[Vacatures] Qmusic zoekt een Producer Mattie & Marieke

21-09-2023 | 11:00:00
Qmusic is per direct op zoek naar een Producer Mattie & Marieke 

[Cross Media Case] Paul Cudok over Mentos Grote Prijs van Nederland

05-09-2023 | 12:30:00
Op 18 oktober worden Cross Media Awards 2023 uitgereikt in PHIL Haarlem. Wavemaker zendt de case Mentos Grote Prijs van Nederland in

Joe van start als tweede landelijke radiozender van DPG Media

31-08-2023 | 18:29:00
DPG Media start op 1 september 2023 om 00:00 uur met Joe, als tweede landelijke radiostation op FM en DAB+. De  uitzendingen zullen in de eerste periode van 07:00 tot 19:00 uur gepresenteerd zijn met dj’s van Qmusic als Kimberley Dekker, Lars Boele, Mattie Valk, Edwin Noorlander, Daniel Smulders en Domien Verschuuren

[Interview] Robert Bernink (DPG Media) over frequentieveiling, Qmusic en Joe

31-08-2023 | 18:29:00
DPG Media lanceert naast Qmusic een tweede radiomerk in Nederland: Joe. We spreken Robert Bernink, directeur radio bij DPG Media over de afgelopen radiofrequentieveiling, Qmusic en Joe
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.