[Interview] Antoine Houtsma (Joe Public): Reclame kan veel efficiënter als je bureaus beloont voor hun output
In de aanloop naar de publicatie van de Reclamebureau100 2024 op het M100 Event op 7 december in Club ACE in Amsterdam, publiceren wij een serie interviews met genomineerden die deelnemen aan het event. Antoine Houtsma is Managing Director van Joe Public.
Kun je jouw bureau introduceren?
Joe Public bestaat inmiddels 12 jaar en we doen een aantal dingen anders dan alle andere bureaus. Het belangrijkste daarbij is dat niet op uurbasis werken maar voor vaste tarieven die voor al onze klanten hetzelfde zijn. Ze hangen in ons bureau aan de muur zoals je ook bij McDonalds je menu samenstelt. Of je nou een Unilever bent, een OHRA of een stichting ALS, elke klant betaalt hetzelfde. Deze werkwijze komt voort uit het heilige geloof dat reclame veel efficiënter kan als je bureaus beloont voor hun output in plaats van hun input.
Het is natuurlijk volstrekt onzinnig om bureaus te belonen om inefficiënt te werk te gaan. Als je op uurbasis beloond wordt, is de prikkel voor bureaus om met zoveel mogelijk mensen zo lang mogelijk over een project te doen. Elke adverteerder die in overvolle meetings met een reclamebureau heeft gezeten weet dat het zo werkt. En anders weten ze het nu hahaha. Bij Joe Public ligt juist de prikkel om zo efficiënt mogelijk met onze tijd om te gaan. En dat leidt absoluut niet tot minder kwalitatief werk, we zijn bij alle prijzenfestivals goed vertegenwoordigd, de Effies voorop. Daar wonnen we vorige week 3 Effies waarmee we op een totaal komen van 12 Effies in de laatste 8 jaar.a
Wat is het laatste nieuws?
In lijn met onze internationale ambities dopen we momenteel onze naam om in Joe Public Amsterdam. We hebben ‘Take-Away Advertising’ van de ramen gekrabd en als je nu over de Valkenburgerstraat in Amsterdam rijdt (als je door de IJ-tunnel Amsterdam binnenkomt) zie je levensgroot JOE PUBLIC AMSTERDAM op de ramen staan. Naast Joe Public Antwerpen (vorig jaar door ons gestart) en Joe Public Johannesburg, Kaapstad en Durban (van onze Zuid-Afrikaanse partners) hopen we komend jaar Joe Public Londen hieraan toe te voegen.
Welke nieuwe klanten hebben jullie in 2023 met veel plezier verwelkomd?
De meest tot de verbeelding sprekende adverteerder waar elk bureau wel voor wil werken is natuurlijk Grolsch. Die pitch hebben we onlangs gewonnen en we zijn nu bezig met de eerste briefings. Er zijn ook nog namen van nieuwe klanten die ik helaas nog niet kan noemen. Over een paar weken ben je de eerste!
Voor welke klanten zou Joe Public Amsterdam graag werken?
Begin dit jaar zijn we voor het eerst in ons 12-jarige bestaan mee gaan doen aan betaalde pitches. Dat doen we omdat we merkten dat de meeste grote adverteerders die een bureau zoeken dat toch altijd middels een pitch doen. Ondanks ons aantrekkelijke model met vaste lagere tarieven dan onze concurrenten. Met een Grolsch hebben we nu bijvoorbeeld zo’n adverteerder voor ons weten te winnen. Daarnaast zouden we graag een bank en een grote supermarkt verwelkomen. We hebben daar de ervaring en kwaliteiten voor aan boord en we willen dit graag laten zien.
Waarom zou Antoine Houtsma in de top 10 moeten staan van deze verkiezing?
Ik vind niet dat hij daarin moet staan hoor. Invloedrijk? Ik? Ja binnen mijn eigen bureau zeker. En een beetje daarbuiten misschien. Ik hoor wel dat door onze vernieuwende manier van werken veel bureaus ook met menukaarten proberen te werken of dat klanten ernaar vragen. En ook inhouse-commercials produceren wordt hier en daar geprobeerd. Maar als ik eerlijk ben hecht ik niet zo aan dit soort individuele prijzen. Wat ik het allermooist vind is als we als bureau worden gezien als het beste bureau. De verkiezing tot Bureau van het Jaar een paar jaar geleden, was dan ook de mooiste dag van m’n leven. Ik hoop dat mijn vrouw dit niet leest trouwens. Misschien kunnen jullie hier zo’n slotje op zetten, net als bij de Adformatie?
Jullie werken voor veel retailklanten en hebben lang voor Lidl gewerkt. Waarom past retail zo goed bij jullie bureau?
Zoals ik al zei zijn wij gewend zo efficiënt mogelijk te werken. Dat betekent dat we zelfs een geïntegreerde campagne een week na briefing al kunnen presenteren. Deze snelheid is essentieel om goed te kunnen schakelen met retailklanten. Daarbij hebben we met Joe Public Shoot ook ons eigen productielabel dat heel veel gewend is qua onmogelijke budgetten en timings.
Hoe dol zijn jullie op pitches?
We horen zojuist dat we aan de slag mogen voor een heel leuk FMCG-merk, dus op dit moment zijn we dol op pitches. Maar dat kan over een paar maanden weer anders zijn. Nee, eerlijk gezegd gaan we liever na een eerste kennismaking aan de slag met een eerste project. En dan weet een adverteerder na een of twee weken al of de samenwerking bevalt en of het naar meer smaakt. Maar zoals gezegd, als een pitch nodig is om interessante adverteerders naar binnen te krijgen, so be it!
Lees alles over M100 Event hier
M100 wordt gesponsord door
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:M100 2025 komt eraan - draag nu mensen voor!
NIMA partner Merken100 en M100
[Interview] Richard Hol over de AI M100-campagne van Fightclub
Podcast50 2024: Sander Schimmelpenninck voor tweede jaar op rij op nummer 1
De Marketing100 2024 op LinkedIn
WhitePaper Sessions 2023: N=5 | Pink Marketing | Towel Media | De Combinatie van Factoren | Havas Media | ZIGT
Monica Geuze volgt Bas Smit op als nummer 1 in de Influencer100, Jutta Leerdam schaatst de top-10 binnen
Fightclub verrast winnaars M100 met uniek AI-portret
De Mediabureau100 2024: Maiko Valentijn opnieuw op nummer 1
Christian van Thillo behoudt eerste positie Nieuwsmedia50
Darre van Dijk nummer 1 in Reclamebureau100 2024; Aad Kuijper en Victor Knaap runners-up
Brenda Smith nummer 1 in de Marketing100 van 2024, Els Dijkhuizen stijgt naar plaats 3
Arjen Lubach ook in Media100 2024 op nummer 1, Johan Derksen op nummer 3
Georgette Schlick prolongeert eerste plaats in Producenten50
Radio50 2024 opnieuw aangevoerd door Dave Minneboo
Gepubliceerd door: Saskia van Weert