Marketing Report
[Interview] Arthur Zwamborn (Cäsar): Om grip te houden op je klanten moet je weten wie ze zijn en wat ze motiveert interview

[Interview] Arthur Zwamborn (Cäsar): Om grip te houden op je klanten moet je weten wie ze zijn en wat ze motiveert

Arthur Zwamborn is Chief Technology Officer (CTO) van Cäsar. We spreken hem over welke producten zijn bedrijf aanbiedt, hoe hij terugkijkt op 2023 en vooruitkijkt naar 2024

Kan je Cäsar introduceren?

Cäsar is een organisatie waar data de sleutel zijn tot doelgerichte communicatie. Wij zijn van mening dat effectieve communicatie begint met begrijpen wie je klanten zijn. Onze expertise ligt in het uitvoeren van nauwkeurige segmentaties met behulp van geavanceerde data-analyse. Door doelgroepen te koppelen aan specifieke mediatypes, helpen we bedrijven en organisaties om hun boodschappen precies daar te plaatsen waar ze de meeste impact hebben.

Jullie werken met enerzijds profileren en anderzijds targeting, kun je dat toelichten?

Ik zou bijna willen zeggen dat het profileren van je klanten een noodzaak is. Als je te maken hebt met grote aantallen klanten en een omvangrijke communicatiemarkt, zul je inzichten moeten verwerven van je dagdagelijkse kopers. Ook al zijn dat in beginsel simpele inzichten. Een klantprofiel helpt je te begrijpen wie je klanten zijn maar ook wat de achterliggende kenmerken zijn van deze klanten. Soms is een klantprofiel een bevestiging van wat je al weet. En soms kan het profiel verrassend zijn.

Targeting is het vervolg van profileren. Je gebruikt de profielinformatie om op zoek te gaan naar potentiële klanten. Dat kan leiden tot een eenvoudig plan, maar soms kan het ook heel complex zijn. Dat ligt aan de data die nodig zijn om tot het doel te komen. Het doel is natuurlijk altijd om nieuwe klanten te vinden of beter te communiceren met bestaande klanten. Het mooie van ons vak is dat we onze bronnen altijd weer anders toe moeten passen. Dat heeft te maken met de adverteerder, het product en het type campagne.

Jullie hebben een eigen segmentatie-applicatie. Welke meerwaarde biedt die?

Onze applicatie Cäsar geeft je de mogelijkheid om een campagnegebied samen te stellen dat volledig is afgestemd op jouw wensen en eisen. Cäsar bevat verschillende datastromen die allemaal met elkaar gecombineerd kunnen worden om tot de ultieme selectie te komen. Hoe klein of groot dan ook. Een datastroom is bijvoorbeeld je eigen klantdata. Maar denk ook aan doelgroepinformatie, waaronder socio-demografische, -economische of woningdata. Cäsar biedt ook een zeer rijke point-of-interest-database aan om bestemmingspunten toe te voegen aan je selectie, zoals je eigen locaties of verkooppunten. Of zelfs die van je concurrenten. We geven je de handvatten om krachtige selecties te maken voor communicatiedoeleinden zonder de complexiteit ervan. Het enige dat je hoeft te doen, is het activeren van data, het aanklikken van filters en het invullen van de juiste parameters. Samengevat gaat de meerwaarde van Cäsar schuil in het feit dat het samenstellen van je campagnegebied volledig datagedreven is.

Jullie hebben onlangs profielshop.nl gelanceerd. Wat behelst die?

Die is echt geweldig! Met Profielshop kun je volledig geautomatiseerd een klantprofiel genereren. Als je wilt weten wie je dagdagelijkse kopers zijn, upload je de volledige postcoderecords van je klanten en er wordt in no-time een managementrapport aangeboden dat je laat zien waar je klanten zich in onderscheiden. Je bent met deze inzichten in staat te bepalen op wie je je gaat richten en welke verschillende klantgroepen er te benoemen zijn. Dat helpt je weer om diversiteit aan te brengen in je campagnes en kanalen beter te sturen en in te richten.

Het is begin 2024. Hoe kijk je terug op 2023?

Het afgelopen jaar was mooi en we hebben ook weer zin in dit jaar. We hebben in 2023 fors geïnvesteerd in de techniek van Cäsar en natuurlijk Profielshop. We hebben een aantal mooie nieuwe klanten mogen verwelkomen, waaronder Talpa Network en De Mandemakers Groep. We zijn trots op onze bestaande klanten. Vooral om wie ze zijn, maar ook omdat ze efficiënt kunnen werken met ons platform en ze een zeer grote en belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de verdere ontwikkeling van onze producten.

Wat zijn jullie verwachtingen voor 2024?

Mijn inschatting, is dat kunstmatige intelligentie (AI) bredere en meer toepassingsgebieden gaat krijgen. Zowel zakelijk als particulier. Ook wij houden de ontwikkelingen op dit vlak nauwlettend in de gaten en zijn zelfs bezig met de koppeling binnen ons platform Cäsar.

Daarnaast zien wij een verdere afname van print bij bureau en adverteerder en verwachten we dat digital advertising een grotere rol zal krijgen, maar dan wel gesegmenteerd. En daar komt Cäsar weer om de hoek kijken. Er zal ook een grotere behoefte zijn aan klantinzichten, omdat tijden en dus ook klanten veranderen. En dan vooral het koopgedrag. Om grip te houden op klanten zul je moeten weten wie klanten zijn en wat ze motiveert om bij jou te kopen. Adverteerders zullen dus een grotere behoefte krijgen aan inzichten. Met als doel om de markt gerichter en op relevantie te blijven benaderen.

Wat is je laatste nieuws?

Mijn laatste nieuws is dat we inmiddels bezig zijn met een nieuwe online shop, die weer zal bijdragen aan de grote behoefte om zo gericht mogelijk de boodschap bij consumenten op de mat te krijgen. Print neemt inderdaad af, maar dat wil niet zeggen dat print zijn laatste adem zal uitblazen op korte termijn. Segmentatie blijft een primair marketingingrediënt en ook deze shop zal laten zien welke bijdrage segmentatie levert aan het effectief verzenden van de verkoopboodschap. En ook dit jaar gaan we weer volop investeren in ons platform. More te come!

www.casar.nl

 

Lees ook:

[Vacancy] Databay (Part of TBWA\NEBOKO) has a position for Medior Business Consultant

22-02-2024 | 07:22:00
Databay (Part of TBWA\NEBOKO) is directly looking for Medior Business Consultant Full-time · Amsterdam

[Vacatures] ZIGT zoekt een Data Scientist

09-02-2024 | 07:28:33
ZIGT is per direct op zoek naar Data Scientist

Inschrijving van de DDMA EMAS Awards 2024 geopend

01-02-2024 | 12:01:00
De EMAS is een kennisevenement op het gebied van e-mail marketing automation en een no-brainer voor iedere (e-mail)marketeer

Markteffect Research Group en The Relevance Group gaan joint venture aan

10-01-2024 | 06:00:00
Markteffect Research Group, met vestigingen in Eindhoven (Markteffect) en Amsterdam (DirectResearch), gaat een joint venture aan met The Relevance Group

Nationaal Media Onderzoek start 8 januari 2024 met NMO Online

19-12-2023 | 16:54:20
Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) start op 8 januari 2024 officieel met NMO Online. Daarmee wil NMO een standaard neerzetten voor het meten en rapporteren van websites en apps
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.