[Interview] Barbara Hazenberg & Mike van der Moolen (DPG Media): geloof in crossmediale merken en samenwerkingen

[Interview] Barbara Hazenberg & Mike van der Moolen (DPG Media): geloof in crossmediale merken en samenwerkingen

Barbara Hazenberg en Mike van der Moolen vormen samen de directie advertising van DPG Media Nederland. We spreken het duo over 2023 en 2024, NMO, Ad Manager en andere trends en ontwikkelingen.

In 2022 hadden jullie in Nederland en België in feite min of meer een stabiele omzet, terwijl de advertentieomzet steeg naar 612 miljoen (Nederland en België). Hoe is dit voor 2023 en hoe kijken jullie terug op 2023?

We hebben het jaar goed afgesloten. Onze advertentieomzet in Nederland steeg in 2023 licht in een markt die sterk onder druk stond. De mediumtypen print met onze dagbladen en magazines en digital, met name display, zijn niet de grote groeimarkten.

Toch weten we dit stabiel te houden, ondanks een voor ons net tegenzittende retailmarkt afgelopen jaar. We hebben al jaren dezelfde ambitie: wat groeit moet harder groeien dan wat daalt.

We hebben dan ook een enorm geloof in de kracht van onze crossmediale merken, in de kracht van lokaal gemaakte content en onze focus op de doorontwikkeling van onze activiteiten op de advertentiemarkt.

Onze salesteams zijn daarbij van groot belang. Zo hebben we in 2023 wederom meer dan 54.000 klantbezoeken gedaan. We zien dat de wereld van advertising blijft evolueren en we ons als lokale publisher moeten blijven onderscheiden en aanpassen naar deze constant veranderende markt. We zien dit ook altijd als een mooie uitdaging.

We hebben afgelopen jaren laten zien dat we voortdurend investeren, innoveren en duidelijke keuzes maken. We hebben de keuze gemaakt om te stoppen met de nationale huis aan huis verkoop en onder andere Flow is afgelopen jaar verkocht. We staan zeker niet stil, in 2023 hebben we veel nieuwe initiatieven gelanceerd, bijvoorbeeld ons selfservice advertentieplatform Ad Manager, nieuwe formats van onze seamless ads en de introductie van ons eigen certificeringsprogramma Certified.

Hoe kijken jullie naar 2024, wat verwachten jullie voor ontwikkelingen?

Succesvolle duurzame samenwerkingen met klantrelaties staan centraal in al onze (sales)activiteiten. We hebben daarbij een sterke focus op kwaliteit, we besteden veel aandacht aan het ontwikkelen van goed doordachte mediaplannen om doelgroepen te bereiken en de doelstellingen te realiseren.

Wij geloven hierbij sterk in crossmediale inzet (on- en offline) om de beste campagneresultaten te behalen. Naast retentie besteden we veel tijd aan het opbouwen van nieuwe duurzame klantrelaties. Onze salesforce speelt hierbij een cruciale rol. De kracht van persoonlijk contact wordt door onze klanten gewaardeerd en we blijven expertise toevoegen op marketing- en communicatie vraagstukken.

Wat betreft de marktontwikkelingen, het zal voornamelijk een voortzetting zijn van de bestaande ontwikkelingen die spelen. We zien dat audio en video een steeds prominentere rol gaan spelen in de mediamix. We zullen AI toepassingen omarmen in de doorontwikkeling van onze platforms en oplossingen, om zo nog slagvaardiger en toekomstbestendig te zijn.

Onze focus zal dit jaar met name zitten op de toegevoegde waarde van het netwerkeffect van DPG Media. Met zowel sterke nieuwsmerken als kleinere (niche) titels met specifieke doelgroepen kunnen we gerichte én schaalbare mediaoplossingen bieden binnen verschillende domeinen.

Lauren van der Heijden, jullie CCO heeft DPG Media verlaten. Hoe is zijn opvolging georganiseerd en hoe is jullie ervaringen tot nu als in feite zijn Nederlandse opvolgers?

Wij nemen nu samen het Nederlandse stokje over van Lauren van der Heijden. Sinds 1 februari 2024 zijn wij verantwoordelijk voor de gehele business unit Advertising in Nederland. Waar we voorheen samen vanuit de commerciële directie de sales en specialisten afdelingen aanstuurden, komen daar nu ook b2b-marketing, product & pricing en andere ondersteunende advertising afdelingen bij.

Met onze jarenlange ervaring in diverse sales(management)rollen binnen DPG Media zijn we goed voorbereid op deze stap. Wij hebben er heel veel zin in en hebben het volste vertrouwen in de teams met wie we Advertising naar een nog hoger niveau gaan tillen.

Inmiddels is het Nationaal Media Onderzoek (NMO) volwaardig actief. Wat zijn jullie ervaringen met de verschillende onderzoeken?

Ons Research & Insights-team krijgt maandelijks gemiddeld meer dan 200 aanvragen voor media- en doelgroepanalyses van salescollega’s, die we grotendeels beantwoorden aan de hand van NMO-gegevens.

De onderzoeken zijn essentiële bronnen voor onderbouwde klantvoorstellen. Daarnaast is NMO van belang voor de marketeers van onze mediamerken, bijvoorbeeld om een goed inzicht te hebben in de gebruikersprofielen. En natuurlijk kijken redacties ook naar deze data.

Wat kunnen jullie daar meer mee doen voor adverteerders? En wat verwachten jullie daar de komende tijd van?

We maken dus al intensief gebruik van de data, om plannen richting adverteerders te onderbouwen. We wachten met smart op het koppelen van alle onderdelen, zodat we nog meer inzichten hebben en ook crossmediale combinaties kunnen maken. We zien nog kansen in de verdere ontwikkelingen van NMO, bijvoorbeeld campagnebereik metingen.

2023 was het jaar waarin DPG Media zowel in Nederland als België het eigen Ad Manager platform lanceerde. Hoe zijn de ervaringen en reacties vanuit adverteerders en mediabureaus? Welke verdere plannen heeft DPG Media met Ad Manager en Datalab?

De reacties uit de markt zijn erg positief. Via Ad Manager kunnen onze klanten in een gebruiksvriendelijke interface, die dertig procent sneller werkt dan toonaangevende advertentieplatformen, zelf campagnes opzetten, beheren en optimaliseren op ons Trusted Web.

Ad Manager biedt volledige transparantie in de keten en de media-euro stroomt direct terug naar de campagne. We blijven investeren in onze selfserviceplatforms, nieuwe innovatieve (seamless) advertentieformaten en in de toegankelijkheid van onze first party data via Datalab.

Zo bieden we nu geavanceerde keywordsuggesties middels ChatGPT in ons selfservice dataplatform Datalab en zetten generatieve AI in om adverteerders te ondersteunen bij het verbeteren van hun seamless ads. Aankomend jaar optimaliseren we het platform nog verder op het gebied van UX, design én audiences.

Medio december 2023 kwam de aankondiging voor een voorgenomen overname van RTL Nederland. Wat verwachten jullie dat een synergie tussen DPG Media en Ad Alliance (reclameverkoopbedrijf van RTL Nederland) zal kunnen opleveren voor adverteerders en jullie?

Laten we eerst de goedkeuring van de ACM (Autoriteit Consument & Markt) afwachten. Na goedkeuring zal RTL Nederland, inclusief zijn onafhankelijke nieuwsredactie, een nieuwe divisie worden binnen DPG Media onder leiding van Sven Sauvé. Onze Nederlandse publishing activiteiten zullen we niet met RTL Nederland integreren.

www.dpgmediagroup.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Podcast] Brandkast! Maarten Weck (Wildbrain CPLG): Kansen van licensing

26-07-2024 | 08:00:00
In deze aflevering van Brandkast! spreekt host Roger Verdurmen met Maarten Weck, Executive Vice President Global Partnerships en Licensing van Wildbrain

[Case] DPG Media ontwikkelt branded content-campagne van WELEDA

24-07-2024 | 09:34:00
In een wereld waar elk merk beweert duurzaam te zijn, staat WELEDA voor de uitdaging om op te vallen en haar publiek te overtuigen

[Vacatures] DPG Media zoekt een Contentcoördinator voor Ariadne at Home (6 maanden)

23-07-2024 | 10:27:00
DPG Media is per direct op zoek naar een Contentcoördinator voor Ariadne at Home (6 maanden) - Amsterdam

DPG Media vraagt vergunning aan bij ACM voor overname RTL Nederland

18-07-2024 | 13:18:00
DPG Media heeft een vergunningsaanvraag ingediend bij de ACM voor de overname van RTL Nederland. De ACM besloot dat een vergunningsaanvraag noodzakelijk is omdat op basis van de melding de overname een mogelijk negatieve invloed heeft op de concurrentie.

[Grow by DPG Media] Wat je moet weten over het meten van aandacht

18-07-2024 | 11:40:02
Of je nu aan klant- of bureauzijde zit, waarschijnlijk heb je de laatste tijd op branche-evenementen of in de vakpers veel gehoord over de Attention Economy en het meten van aandacht.
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.