[Interview] Bart Lombaerts (SPYKE): Opdrachtgevers moeten meer durven
Bart Lombaerts is Head of Content en medeoprichter van SPYKE. Hij is ook een van de juryleden van de Content Marketing | The Awards. We spreken hem over trends en ontwikkelingen in de wereld van contentmarketing.
Kun je vertellen waar jij je binnen SPYKE mee bezighoudt?
Samen met Wouter Temmerman richtte ik SPYKE op in 2016. Als contentmarketingbureau zijn we ervan overtuigd dat journalistiek gemaakte content (in welke vorm dan ook) de best mogelijke content is om je publiek te bereiken. In de toekomst gaat dat – door de overload aan content – alleen maar meer het geval zijn. Ik houd me binnen SPYKE zowel bezig met strategie als met hoofdredactie van concrete projecten. Geregeld kruip ik ook nog zelf in de pen of achter de microfoon.
Wat zijn de trends anno 2023 binnen content marketing en hoe ga jij daarmee om?
Ik was vorige week op Content Marketing World in Washington en daar viel me toch op hoe ze in de States volop inzetten op het oplossen van de Rubik’s Cube. Ze hebben alle blokjes (of het nu creatie, de juiste tools of het juiste team is), en willen die nu zodanig tegenover elkaar positioneren dat je de perfecte contentfabriek krijgt.
Daarnaast leerde ik er veel over hoe je technieken die we in B2C gebruiken, ook goed (of zelfs beter) in B2B kan inzetten. Ik denk bijvoorbeeld aan influencers of pr. Zeer interessant.
Wat moeten opdrachtgevers juist wel en wat juist niet doen?
Durven. Nog al te vaak wordt gekozen voor de platgetreden paden, met te weinig durf om op te vallen, om echt relevant te zijn voor de doelgroep. Dat gaat natuurlijk ook gepaard met het uittrekken van voldoende budgetten.
Wat is een project waar je bij betrokken bent geweest waar je trots op bent en waarom?
We werken sinds bijna een jaar voor bouwmaterialenproducent Unilin Insulation in Nederland en België. Ik ben best trots op het contenttraject dat we daar aan het opzetten zijn en waarvan de eerste creaties stilaan te zien zijn.
Wat is voor jou een mooie case bij de CMTA?
Een goede case is als een duivel die uit een doosje komt. Ze beantwoordt duidelijk aan de vooraf bepaalde doelstellingen, is creatief uitmuntend, bewijst dat ze impact heeft en gaat een stapje verder dan andere cases. Het gevolg? Een dergelijke case blijft bij, je slaagt er niet meer in ze terug in het doosje te steken…
Wat verwacht je van de CMTA dit jaar?
Steengoed werk uiteraard. We moeten toegeven dat België wat achterloopt als het om content marketing gaat. Ik hoop dus te zien waar we in België binnen twee jaar zullen staan.
Lees hier alles over de Content Marketing | The Awards 2023
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Gepubliceerd door: David de Jong