![[Interview] Bert Hagendoorn over Agency Engines, positionering en groei voor creatieve bureaus](images/Mensen/Bert_Hagendoorn_Agency_Engines_Marketing_Report.jpg)
[Interview] Bert Hagendoorn over Agency Engines, positionering en groei voor creatieve bureaus
In de aanloop naar de publicatie van de Reclamebureau100 2024 op het M100 Event op 7 december in Club ACE in Amsterdam, publiceren wij een serie interviews met genomineerden die deelnemen aan het event. Bert Hagendoorn is medeoprichter van Agency Engines.
Hoe gaat met jou en jullie nieuwe consultancybureau Agency Engines?
Gaat goed hier, dank, het zijn drukke weken. Met Agency Engines gaat het ook erg goed: sinds de start in juni hebben we opdrachten van meer dan tien bureaus binnengehaald. Na jaren als individuele specialist ben ik erg blij met deze samenwerking, vooral het sparren en de lol die we samen hebben. We werden al meteen gevraagd als sprekers bij twee Masterclasses van Adformatie en een event van IDEA, en hebben ook de allereerste Agency Engines Drinks georganiseerd in Capital C. Het persbericht over de lancering scoorde goed in de vakmedia, we werden geïnterviewd tijdens Cannes Lions voor Marketing Report Radio en verschenen artikelen met ons in verschillende vakmedia. En verder zijn we alle vier ook nog genomineerd voor de M100 Reclamebureau100!
Hoe kunnen bureaus zich naar de toekomst het best positioneren?
Er zijn twee aantrekkelijke perspectieven: of je biedt een breed geïntegreerd aanbod met schaal (wat je ook in de diepte waar kunt maken), of je biedt (hyper)specialisatie aan: alles wat ertussen zit verdwijnt of wordt opgegeten. Dit betekent dat je moet kiezen, ook voor een scherpe positionering. Maar wel vanuit de kernkracht van je organisatie, datgene waar je het allerbeste in bent. Dit combineer je met de vraag vanuit je belangrijkste doelgroep. Vanuit die combinatie kies je je domein en claim je je positie (als het te druk is in je categorie kan je een nieuwe subcategorie bedenken). Zo claimen wij het volgende met Agency Engines: de beste specialisten voor de groei van creatieve bureaus :)
Hoe kunnen bureaus werken aan de groei van hun onderneming?
Het is op dit moment een uitdagende tijd voor veel bureaus. Allereerst kan je kijken hoe je meer business uit bestaande klanten kan halen: zorgen voor voldoende contactmomenten en dat ze weten wat je bureau nog meer voor ze kan betekenen. Intern kan je kijken naar het besparen van kosten, en je strategie op het gebied van pricing en sales. En natuurlijk aan de slag met new business, vanuit een goede strategie. Qua diensten is het slim te kijken of je niet te veel aan de productiekant zit: door de technologische ontwikkelingen met AI verschuift de focus voor bureaus naar de voorkant. En verder een diverse werkplek: niet alleen belangrijk voor je product omdat het beter aansluit op de samenleving, maar ook om aantrekkelijk te blijven voor talent. Tot slot, maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen wordt steeds meer voorwaardelijk om te bestaan, ook voor bureaus.
Welke mogelijkheden zie jij voor bureaus op het gebied van pricing?
Vaak is er geen goede balans tussen de waarde van het product en de prijs waartegen dat verkocht wordt. Ook kan je spelen met fixed prices, strippenkaarten en abonnementen, waarbij je ook nog keuzemogelijkheden kan aanbrengen. Verder kom ik nog bureaus tegen die korting bieden zonder daar iets tegenover te zetten, daarmee devalueer je je product. Tot slot wordt de waarde vaak niet genoeg benadrukt in presentaties, tijdens offertes en sales. Of er wordt niet goed bij uitgelegd wat er allemaal in zit, wat erbij komt kijken en welke fases er zijn om te komen tot het eindproduct.
Waar moeten bureaus beginnen als het gaat om new business?
Als eerste is het belangrijk daar criteria voor op te stellen: welke sectoren, marktleiders of niet, B2B of B2C, welke locatie, grootte en budget, en wat het gewenste aanspreekpunt is. Van daaruit kun je met elkaar komen tot een eerste lijst namen, waar je de komende tijd op af kan gaan. Daarna kan je met elkaar kijken wie daar al connecties heeft, plus wat de meest geschikte vorm van benaderen is. Onze mede-Engine Fred Moolhuijsen is overigens gespecialiseerd in business development en geeft ook pitch-workshops.
Hoe kunnen ze zorgen dat ze beter op de radar komen bij opdrachtgevers?
Vooral zorgen dat je inzet op PR en communicatie. Ook als je een fantastisch product en een scherpe positionering hebt, zonder zichtbaarheid lukt het niet. Wat de best mogelijke communicatiestrategie is, is per bureau verschillend. Maar in alle gevallen is het belangrijk je eigen mensen en budget erop ingericht te hebben, mogelijk te werken met een (externe) specialist die je daarbij kan helpen - zoals Melanie Butter dat is bij Agency Engines. Het is aan te raden in te zetten op een goede mix in je pr-jaarstrategie, zoals regelmaat in persberichten, delen van nieuws via sociale kanalen, interviews in de pers, thought leadership artikelen en spreken op events. En vooral te zorgen voor continuïteit en consistentie: de kracht van de herhaling.
Wat is het laatste nieuws?
Op dit moment werk ik aan vier positioneringstrajecten, voor het nieuwe jaar staan ook al trajecten in de agenda, maar in januari ben ik even vrij - daar kijk ik wel naar uit. Naast mijn werk ben ik ook actief in het bestuur van stichting Dutch Digital Design: we hebben net een mooi aantal nieuwe bureaus als partner binnengehaald, dit nieuws gaat binnenkort naar buiten. En voor het einde van het jaar zijn er nog een paar leuke events, waaronder natuurlijk het M100 event volgende week. We zien elkaar daar!
Lees alles over M100 Event hier
M100 wordt gesponsord door
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
![](/assets/images/banner-CMTA.png)