Marketing Report
[Interview] Boris Nihom: Drie essentiële tips om inzenders van de Esprix een handje te helpen interview

[Interview] Boris Nihom: Drie essentiële tips om inzenders van de Esprix een handje te helpen

Esprix juryvoorzitter Annette Menheere gaat in gesprek met Boris Nihom, CEO Dentsu Creative en juryvoorzitter van de categorie New Business Concepts.

Wat was vorig jaar in jouw jury het meest jaloersmakende creatieve idee en waarom werkte dit zo goed?

Vorig jaar hebben wij in onze categorie Feelee bekroond: een slimme app die helpt om mensen hun mentale gezondheid te verbeteren. Binnen Feelee benoem je in een paar kliks wat je gevoel is, niet met woorden, maar met laagdrempelige emoji's. En je krijgt inzicht in welke gewoontes je een boost geven. Feelee is ontwikkeld in samenwerking met Amsterdam UMC en de UvA en wordt ondersteund door partners als Odido, Deutsche Telekom en FC Utrecht. De jury was onder de indruk van de relevantie van het idee: de wachtrijen in de gezondheidszorg zijn lang en de meeste huidige oplossingen sluiten niet aan bij het digitale app-gebruik van jongeren. Feelee laat zien dat je door net even anders te kijken met een paar simpele tweaks een positieve gedragsverandering teweeg kan brengen én grote wetenschappelijke en corporate partners aan je kan binden. In 2022 bekroonden we het Helpende Bord van Hak met goud; tof om in 2023 een idee dat meer uit de start-up hoek kwam te bekronen.

Wat beschouw je als de grootste uitdagingen voor inzendingen in de categorie New Business Concepts?

Het lastige aan deze categorie is dat we soms appels met peren moeten vergelijken. Want eigenlijk alles dat niet een campagne is, maar wel tot commerciële groei of positief maatschappelijk resultaat moet leiden, heeft kans op bekroning: nieuwe producten of diensten van grote corporates, nieuwe start-ups of corporate ventures, of slimme digitale innovaties. Dat maakt dat inzenders soms niet helemaal lijken te weten waar ze zich op moeten focussen bij een inzending. Om inzenders een handje te helpen, hierbij drie essentiële tips:

  1. Omschrijf je doelstelling simpel maar kraakhelder: Wat wilden jullie bereiken? Waarom wilden jullie dat bereiken (context)? En hoe maak je succes meetbaar?
  2. Richt je case op de kern van het business idee. Wat is het concrete ding dat jullie hebben ontwikkeld, dat mensen kunnen gebruiken? Welke keuzes zijn hierbij essentieel voor het succes? Bij een business idee waar ook campagne voor is gevoerd, kijkt onze jury hoe jaloersmakend de propositie zelf is, dan de campagne eromheen. 
  3. Wie is/zijn de afzender(s)? Dit kan een corporate zijn, een bureau, een start-up, een investeerder of elke andere mogelijke combinatie van opdrachtgevers, uitvoerders en geldschieters. Bedenk dat een goed business idee vele vaders (m/v/x) kan hebben en verval dus niet in traditionele klant/bureau conventies ("We hebben het in-house ontwikkeld en het bureau heeft alleen de campagne gedaan, dus we sturen alleen campagneresultaat in"). Wees transparant over ieders rol.

Aan welk land kan Nederland internationaal een voorbeeld nemen voor wat betreft de categorie New Business Concepts?

Er is niet echt een land dat hierin voor- of achterloopt. Voor inspiratie raad ik inzenders aan om vooral te kijken naar de Cannes Lions- en Eurobest-winnaars van afgelopen jaar in categorieën als creative business transformation, creative commerce en innovations. De winnaars zijn eenvoudig via Google te vinden en alle case films staan hier: https://lovetheworkmore.com/2023-2/ 

Mijn persoonlijke favorieten van afgelopen jaar zijn: Vaseline - See My SkinRenault - Plug Inn en Europharma - Scrolling Therapy

www.esprix.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

De Esprix 2024: 32 bekroningen, meeste voor DDB (6), Alfred (4) en Wefilm (3)

11-04-2024 | 21:22:00
De jury maakt op 23 mei tijdens de uitreiking in Het H’ART Museum bekend met welke kleur – brons, zilver of goud – de winnaars naar huis gaan

[Interview] Nancy Poleon: We moeten in positieve alternatieve scenario's gaan denken

06-02-2024 | 11:54:00
Esprix Juryvoorzitter Regina Romeijn gaat in gesprek met Nancy Poleon, Founder BrandedU en juryvoorzitter van de categorie Business for good

[Interview] Darre van Dijk (TBWA\) over zijn favoriete Esprix-winnaar aller tijden

25-01-2024 | 10:09:13
Darre van Dijk is Chief Creative Officer bij TBWA\NEBOKO. We spreken hem over zijn favoriete Esprix-winnaar aller tijden.

[Interview] Annette Menheere: Mijn wens? Cases die inspelen op de Zeitgeist!

23-01-2024 | 09:22:00
Esprix juryvoorzitter Levi Sars gaat in gesprek met Annette Menheere, juryvoorzitter van de categorie Sales Promotions & Activations

[Interview] Johan Kramer (Holy Fools) over zijn favoriete Esprix-winnaar aller tijden

18-01-2024 | 12:30:00
Johan Kramer is Film Director bij Holy Fools. We spreken hem over zijn favoriete Esprix-winnaar aller tijden

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief