[Interview] Chris Visser: The Others creëert werk dat werkt!

[Interview] Chris Visser: The Others creëert werk dat werkt!

Chris Visser is Creative Director bij The Others. Wij spreken hem. 

Wat kan jouw bureau dat andere bureaus niet kunnen?

We zijn een creatief bureau en creëren werk dat werkt! We ontwikkelen én produceren, van idee tot resultaat. Slimme strategie, opmerkelijke identiteiten, creatieve concepten en consistente communicatie. En dat doen we met meer dan 20 slimme, creatieve denkers en doeners op alle mogelijke media en middelen. Om merken en organisaties verder te brengen.

Echt 360 graden een klant verder helpen in alle mogelijke vormen van communicatie. We werken op zo’n breed spectrum voor onze klanten. Van complete strategie tot de ontwikkeling en productie van site, van campagnes tot beeldbanken, en dan ook de productie en executie compleet in-house, en van finance tot fashion, van service brands tot goede doelen en dan ook nog eens intern en extern.

Het mooie is namelijk dat we mensen met verschillende expertises en skills binnen ons bureau hebben, waardoor we ook veel verschillende creatieve en design-talen spreken. Zo helpen we telecom, maar ook goede doelen, verder in wat ze nodig hebben, en zo’n 50 merken ertussen. Dat maakt elke dag anders en vooral ook ons bureau anders. What’s in a name?

Welke nieuwe klanten hebben jullie in 2023 verwelkomd?

We zijn heel blij met onze nieuwe klant KPN, waarvoor we de nieuwe beeldtaal ontwikkelen, uitvoeren en produceren. Dit is de nieuwe beeldbank waarbinnen we het merk KPN optimaal herkenbaar laten zijn in alle beelden. Van close-up tot breedbeeld, allemaal met dezelfde energie en kenmerkende signatuur in het beeld.

We zijn ook van start gegaan op de eerste projecten voor Samsung en zijn van alles voor Alzheimer Nederland aan het doen. En doen we steeds meer voor ABN AMRO, Arag, VVV Cadeaukaarten, Eye Wish en al onze andere klanten, zowel grotere merken als kleinere opdrachtgevers. Als het maar een creatieve uitdaging is waar we blij van worden of onze klanten blij mee kunnen maken, mag iedereen aankloppen.

Onderschatten marketeers de meerwaarde die goede branding genereert op de lange termijn?

Nou, dat weet ik niet want dan zou ik iedereen over één kam scheren. En dat is niet fair. Wij geloven heilig in branding. Sommige merken zijn te veel bezig met quick wins in reclame of social media, en vergeten op voorhand goed te kijken hoe ze alles wat ze doen, beter op kunnen laten tellen. Dus brengen we altijd graag eerst het merk bij elkaar in identiteit en visuele herkenbaarheid en werken we vanuit daar door in alles wat we kunnen bedenken en vooral wat een merk nodig heeft. Zo helpen we merken en organisaties echt op alle gebieden verder. Vooruit!

Hoe maak je goede reclame?

Door ‘te raken’. Met een raak inzicht, een slimme zin, maar ook door consistent en consequent te zijn in alles wat je als merk doet. En dat op authentieke wijze die past bij de kern van je merk. Dat wordt soms vergeten en zie je in reclame de zoektochten die merken en marketeers doormaken. En dat is dan weer niet zo goed. Vaak is en blijft het toch: maak het simpel. Dat helpt om het herkenbaar te maken in alles wat je doet en biedt voldoende mogelijkheden om ook nog verrassend te kunnen zijn in de toepassingen die je ermee voor ogen hebt.

Hoe ziet de ideale marketeer eruit?

Dat is natuurlijk de persoon die ook werkelijk van zijn/haar merk en vooral zijn/haar vak houdt. De doodsteek van een merk is de marketeer die dat net niet heeft en daardoor de verkeerde beslissingen in alles neemt. Kijk, wij liggen wakker van de vragen van onze klanten, hoe we ze verder kunnen helpen, welke inzichten of slimme ideeën we kunnen bedenken om tot opmerkelijke en rake communicatie of branding te komen. Dat zien we minimaal graag terug in degene die de vragen stelt. It takes two to tango en dan kun je samen ook een eind komen. Iets wat we overigens bij veel van onze klanten zien, die zien we namelijk al een tijdje. En dat vinden we leuk, voor de samenwerking en de resultaten die we samen bereiken.

De beste bureaus zitten in Amsterdam. Of misschien toch niet?

De meeste bureaus misschien. Ik vind dat Amsterdamse bureaus vaak vooral met Amsterdam bezig zijn. Ik denk dat opdrachtgevers daar ook echt anders over denken. We werken voor heel veel klanten in heel het land. Ook in Amsterdam, maar ook in België en op Bonaire. Het maakt echt niet uit, zeker niet met alle digitale tools en toepassingen die we allemaal hebben om overal te kunnen zijn waar we willen zijn. En wij weten dat onze klanten daar dan ook zijn. Ik ben ervan overtuigd dat je als bureau vooral moet zijn waar je klant is of het probleem dat opgelost moet worden. En dat is vaak ook verre van Amsterdam.

Hoe dol zijn jullie op pitches?

Niet. In feite is het een slecht proces om door een beautycontest erachter te komen wie het best bij je zou passen. We kennen allemaal de verhalen van klantendwalingen in pitches, nieuwe inzichten halverwege, andere mensen tijdens processen. Heel vermoeiend en kostenverslindende processen waarbij het commitment vaak niet altijd bestendig is of blijkt. Wij geloven vooral in de samenwerking tussen bureau en opdrachtgever om met elkaar de gedachten uit te wisselen, eerlijk te zijn, wat goed is of beter kan of moet, en vooral samen te bouwen aan dat wat werkt. Voor zowel klant als bureau als het doel dat we met elkaar voor ogen hebben. Zo werken we voor heel veel klanten met heel lange relaties als resultaat.

Hoe kijk je aan tegen de rol van vrouwen in de sector gezien het kleine aantal vrouwen de top

Bij The Others hebben we geen enkel probleem met welke samenstelling, geslacht of overtuiging ook. We hebben meer vrouwen dan mannen, maar ook mensen die zich anders voelen. En dat werkt top! We zijn mensen en zien mensen. En vooral de energie en skills van maken en de energie ertussen. Zo ook met onze klanten, partners, freelancers die we betrekken of wie dan ook met wie we samenwerken om tot het beste te komen. Iedereen is anders en iedereen is welkom zolang je maar de juiste energie meebrengt want life is too short to spend with assholes. En met positieve input kun je de beste positieve output realiseren.

Wat moeten reclamebureaus doen in 2024 om niet ten onder te gaan?

Minimaal je stinkende best. En iets nog wat beetje extra. Echt, werk hard, denk harder. Doe je best en doe dat nog wat meer. Het punt is: een zesje is niet goed genoeg is om het verschil te maken. De media zijn versplinterd, de aandacht is versplinterd - dus zul je het slimmer, beter, anders moeten doen om op te vallen in wat je te vertellen hebt. Vind overigens de vraagstelling wat negatief, en herken dat ook helemaal niet. Wij zijn elke dag, maand en jaar superpositief over ons bureau, klanten en verwachtingen en maken dat ook elk jaar meer dan waar. Overigens zonder forecast, verwachtingen of projecties van omzetten of winsten die behaald moeten worden. Doe gewoon alles wat je kunt doen voor je project, je klant, elkaar en vooral je stinkende best op alles, dan komt de rest vanzelf.

www.the-others.eu

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

[Behind The Slash] Rik Ledder: Creativiteit is niet een zinnetje of een mooie design-skill, het is vooral een concept

19-09-2024 | 14:00:00
Marketing Report maakt een serie interviews met interessante mensen die werken bij TBWA\Neboko. Het spits wordt afgebeten door CEO Rik Ledder.

VENGEAN ontwikkelt rebranding detacheringsbureau Trinamics

19-09-2024 | 10:59:00
Met de rebranding versterkt Trinamics haar positie als detacheringsbureau voor zowel opdrachtgevers als tech talent.

[Marketing Report Radio] Dennis Hamakers (Cheil), Lotte Poort (Basic-Fit) en Carlijn Prins (Samsung) over de verassende samenwerking

19-09-2024 | 08:00:00
Dennis Hamakers is Strategy Director bij Cheil Benelux, Lotte Poort is Senior Accountmanager Retail Media & Partnerships bij Basic-Fit en Carlijn Prins is (Digital) Marketing Communication Specialist bij Samsung. Te gast bij Marketing Report Radio op New Business Radio spreken we hen over de verassende samenwerking tussen Cheil, Samsung en Basic-Fit.

[Marketing Report Radio] Teus Baars over de internationale groei en unieke propositie van NOSUCH

18-09-2024 | 17:16:46
Teus Baars is eigenaar van NOSUCH. Te gast bij Marketing Report Radio op New Business Radio spreken we hem over de internationale groei en de unieke propositie van NOSUCH.

Dentsu Creative Amsterdam ontwikkelt campagne Porsche Macan

18-09-2024 | 16:38:00
In de campagne wordt heel Nederland uitgedaagd om een bijzonder object te ruilen tegen de Porsche Macan.

Gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.