[Interview] Daan Langstraat (MediaMarkt) trots op de introductie van gewijzigd gedachtegoed

[Interview] Daan Langstraat (MediaMarkt) trots op de introductie van gewijzigd gedachtegoed

Daan Langstraat is sinds oktober 2022 Manager Brand & Campaign Benelux bij MediaMarkt. We spreken hem in het kader van zijn nominatie in de Marketing100 2024 over MediaMarkt en ontwikkelingen in de markt.

Je bent een jaar in je huidige positie. Hoe heb je dat ervaren?

Ik moet eerlijk zeggen dat aan het begin niet heel makkelijk was. Het team was nog niet op orde, de druk bij het creatieve bureau was hoog en we gingen direct pitchen voor een nieuw mediabureau voor de Benelux (dat werd dentsu Benelux, red.). Inmiddels kan ik zeggen dat ik echt goed op mijn plek zit en dat er een geweldige, ambitieuze energie is ontstaan. We hebben heel helder voor ogen waar we heen willen met het merk en hoe we daar gaan komen.

Hoe positioneert MediaMarkt zich sinds jouw komst en wat heb jij daaraan bijgedragen?

MediaMarkt positioneert zich als de nummer 1 in consumentenelektronica. Zowel online als in onze winkels. Bij ons kun je producten zien, voelen en uitproberen. De experts in onze winkels kunnen je er alles over vertellen en samen met jou de beste oplossing zoeken. Wij bezorgen, installeren, verzekeren, beschermen, repareren en ruilen uiteindelijk je oude apparaat weer in voor een cadeaubon. We maken de hele cirkel rond en daarin is MediaMarkt uniek.

Op welke campagne van het afgelopen jaar ben je het meest trots?

Het is niet een specifieke campagne waar ik trots op ben, maar ik ben het meest trots op de introductie van ons nieuwe gedachtengoed. De transitie van Wij hebben heel veel producten voor een heel lage prijs naar Wij hebben niet alleen het assortiment, online en in de winkel, maar ook de services & solutions om jou compleet te ontzorgen’ Dit gedachtengoed gaan wij nog meer uitbouwen de komende tijd.

Hoe is jouw relatie met mediabureaus, creatieve bureaus en mediaexploitanten? Hoe zie je jouw rol in jullie contact?

Het mooie aan het werken bij een adverteerder als MediaMarkt is dat we dagelijks intensief werken met onze bureaus. Ik speel een verbindende rol; van onze strategie naar planning en executie, maar ook tussen onze teams en de bureaus. Door middel van onze Agency Days die we ieder kwartaal houden, zoomen we uit en dagen we elkaar uit op strategisch niveau. Hoe staan we ervoor, welke ontwikkelingen zien we en waar liggen de kansen?

Ik persoonlijk vind het fantastisch om het talent te zien met wie we mogen werken. Strategen, creatieven, en specialisten op verschillende vlakken, die een gezamenlijk doel nastreven. Dat vind ik uiteindelijk het meest bijzonder aan ons vak.

Hoe kijk jij aan tegen de opkomst van AI?

AI is natuurlijk een gamechanger op verschillende vlakken. Ook wij gebruiken het, al is dat momenteel nog op marginaal niveau. In praktijk zie je nu al dat bijvoorbeeld een idee veel makkelijker even te illustreren is met behulp van AI. Ook laten we bepaalde soorten copy redigeren bijvoorbeeld. Uiteindelijk zal AI een grotere rol gaan spelen, dat lijkt me evident, maar hoe en hoe snel durf ik niet te voorspellen.

Bij de Cannes Lions was er een RAW-treinpitch. Waarom ben je destijds met RAW in zee gegaan?

RAW en ik waren al een tijd op zoek naar de juiste kans om samen iets tofs te doen. Toen Tobias Vermeiren (board member bij RAW) mij belde met dit idee, was ik direct aan boord. De letterlijke én figuurlijke, reis en bestemming waren perfect voor deze pitch. Maar het belangrijkst was het vooruitzicht van deze lijst met talenten die op onze pitch gingen werken.

Hoe gingen de presentaties?

Ik was echt onder de indruk van het werk dat werd opgeleverd. Ik heb weleens eerder gezegd dat ik tijdens deze pitch aan den lijve heb ondervonden dat onze creatieve sector bruist van het talent. Het was niet makkelijk om al het werk binnen zo’n kort tijdsbestek te beoordelen en een winnaar aan te wijzen. Er zaten waardevolle inzichten en bruikbare concepten tussen.

Wat is de follow-up geweest? Is er echt iets gebeurd met de winnende inzendingen?

De winnaars, Maartje Mestrini (Dentsu Creative) en Jesse van Maanen (Megawatt Group) hebben in Cannes, samen met mij op Marketing Report Radio Cannes 2023 kunnen vertellen waarom ze deze pitch gewonnen hebben. Na Cannes hebben we met elkaar gesproken en heb ik ze uitgenodigd om eind deze maand bij ons op het hoofdkantoor hun concept te komen presenteren. Hiervan gaan we een mooi event maken, waarbij de juiste stakeholders aanwezig zullen zijn om het concept leven in te blazen.

Wat maakt jou dé persoon op wie lezers kunnen stemmen bij de verkiezing van de Marketing100?

Poeh, zeggen jullie het maar? Ik ben een echte marketeer, maar ik voel me er toch niet comfortabel bij om hier een goed woordje voor mezelf te doen. Ik draag het vak een heel warm hart toe en hoop dat ik met mijn werk en zeker ook met projecten zoals de Pitch in sneltreinvaart met RAW een bijdrage kan leveren aan het vak en aan de ontwikkeling van talent van eigen bodem.

www.mediamarkt.nl

Lees alles over M100 Event hier.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

NIMA partner Merken100 en M100

16-06-2024 | 17:41:00
NIMA en Marketing Report hebben een partnerschap afgesloten. Het partnerschap heeft betrekking op de Merken100 en 100 Summer Edition

[Interview] Richard Hol over de AI M100-campagne van Fightclub

06-05-2024 | 18:16:58
Eind 2023 kaapte Fightclub het M100 Event met fraaie AI-portretten van de winnaars van de Marketing100 2024. Met deze case is Fightclub drie keer genomineerd bij de SAN en twee keer genomineerd voor de Dutch Creativity Awards (de Lampen)

Podcast50 2024: Sander Schimmelpenninck voor tweede jaar op rij op nummer 1

03-03-2024 | 15:01:00
Zelfspodcast maker Sander Schimmelpenninck staat op nummer 1 in de Podcast50 2024. Het is voor het tweede jaar op rij dat Sander Schimmelpennick de meest invloedrijke persoon is in de Nederlandse podcastwereld

De Marketing100 2024 op LinkedIn

17-01-2024 | 22:45:00
Op 7 december werd de Marketing100 2024 bekend gemaakt: de lijst van de 100 meest invloedrijke marketeers in Nederland. Fightclub zette de marketeers extra op het podium door van alle genomineerden een AI gegenereerd portret te maken.

WhitePaper Sessions 2023: N=5 | Pink Marketing | Towel Media | De Combinatie van Factoren | Havas Media | ZIGT

15-12-2023 | 16:13:00
Voorafgaand aan M100 2023, organiseerden Marketing Report en Media Meetings & Magazines voor de derde keer de WhitePaper Sessions. Onder leiding van Wierish Debipersad, Commercial Director bij Clear Channel, gaven zes bureaus een presentie in deze interactieve marketeers-only sessie
 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.