Marketing Report
[Interview De Belofte 2023] Aäron Loupatty: BNR is extreem urgent wanneer het ertoe doet

[Interview De Belofte 2023] Aäron Loupatty: BNR is extreem urgent wanneer het ertoe doet

Aäron Loupatty is journalist en maker van de BNR-podcasts Crypto Cowboys en Met Afvallen en Opstaan. Hij is genomineerd voor De Belofte 2023. Tijdens de Cross Media Awards 2023 op 18 oktober in PHIL Haarlem wordt bekendgemaakt wie De Belofte 2023 is. We spreken hem.

Kun jij BNR introduceren?

BNR is een mediabedrijf dat onder andere radio, podcasts en online content maakt. Van oudsher is BNR natuurlijk met name bekend van radio met bekende presentatoren als Bas van Werven, Diana Matroos en Wilfred Genee. Maar inmiddels maakt BNR ook succesvolle podcasts en groeit het enorm hard als online nieuwsbedrijf. We richten ons met name op onderwerpen zoals politiek, geopolitiek, tech en ondernemen, dat zie je dan ook terug in de podcasts, artikelen en radio-items die we maken.

Wat kan BNR dat andere bedrijven niet kunnen?

Waar BNR met name goed in is, is extreem urgent zijn wanneer het ertoe doet. Er werken zoveel gepassioneerde journalisten en mediamakers bij BNR die leven voor het verslaan van belangrijke nieuwsmomenten. De inval in Oekraïne door Rusland, de val van het kabinet of verkiezingen in de Verenigde Staten. Op zulke momenten staan we bij BNR direct aan en merk je dat iedereen volledig op hun adrenaline werkt. Je merkt ook enorm dat dat wordt gewaardeerd door de volgers van BNR, zowel op radio als online en on-demand. Daarbij zijn we bij BNR zeer flexibel en kunnen we makkelijk omschakelijken of improviseren. Betrokken zijn bij zulke extra live-uitzendingen is daarom extra tof.

Daarnaast is BNR een bedrijf waar mensen heel veel mogen doen en zich snel mogen bewijzen. Heb je een plan? Laat maar zien en werk het uit. Zo ging het bij mijn podcasts ook die ik heb gemaakt. Je hoeft geen zee van bureaucratie door voordat je je mag bewijzen. Haantjesgedrag van collega’s zie je daarom ook niet.

Waaruit bestaat jouw werk bij BNR?

Dat verschilt enorm. Ik kwam vijf jaar geleden als stagiair binnen bij BNR toen ik nog 19 was. Toen mocht ik meelopen op iedere redactie van het bedrijf. Daarna ben ik blijven hangen als freelancer en zat ik ook bij vrijwel iedere redactie, zoals verschillende radioprogramma's, de onderzoeksredactie en op de webredactie. Tussendoor heb ik enorm veel kansen gekregen vanuit BNR. Zo kon ik met mijn podcast Met Afvallen en Opstaan afstuderen bij het bedrijf, mocht ik vlak daarna een podcast maken in samenwerking met #BOOS over cryptozwendel door finfluencers en ging ik meer onderzoeksverhalen maken. In de tussentijd heb ik ook het YouTube-kanaal van BNR opgezet en een strategie gegeven, waardoor we nu zijn gegroeid naar meer dan een miljoen weergaven per maand. Ondertussen werk ik nog veel op de online redactie met het schrijven van artikelen op dagelijkse basis, daar ga ik me de komende tijd ook meer focussen op Europese onderwerpen.

Wat vind jij de belangrijkste trends in onze business?

De manier waarop steeds meer nieuwsmedia jongeren weten te bereiken en te betrekken in de journalistiek. Al jarenlang is een kanaal als NOS Stories het best op dit gebied, met onder andere goede en gedegen explainers. Langzaamaan zie je ook andere nieuwsmedia deze trend volgen, mede door de snelle opkomst van TikTok. Het is een mooie manier om op platforms, waar veel ruis en troep terechtkomt, ook onafhankelijke en sterke journalistiek te verspreiden. Bij BNR proberen we hier met de beperkte middelen die we hebben ook beter in te worden. Het is namelijk ook een mooie manier om de doelgroep die je in de toekomst wil bereiken alvast aan je te binden.

Hoe verandert AI ons vak?

Her en der zie je berichten dat AI ten koste zal gaan van banen, maar in de media zal dat denk ik anders zijn (geen jinx hoop ik). Bij BNR proberen we kunstmatige intelligentie ook in te zetten, maar met name ter ondersteuning van het gewone werk. Het helpt je bij het vinden van bronnen en het creatiever maken van je teksten. Ik denk dat dat de belangrijkste invloed is die AI zal hebben op ons werk.

De afgelopen tijd probeer ik het op die manieren ook in te zetten voor mijn werk. Eindredactie over mijn teksten laat ik soms al uitvoeren door AI, dan gaat het met name over taal- en stijlfouten die door AI worden opgepikt. Ook bij het vinden van koppen voor nieuwsartikelen helpen programma’s als ChatGPT enorm. Andere media schuwen AI enorm, soms zelfs met een verbod dat wordt opgelegd. Maar ik denk dat het juist heel veel kansen kan bieden om je artikelen rijker te maken.

Wat snapt de gevestigde orde in onze business niet wat jonge mensen wél snappen?

Ik wil niet per se als zo’n schreeuwerig en klagend jochie van 24 overkomen die zit af te geven op al die boomers in de mediawereld. Zo was ik eerder wel, maar gelukkig is mijn toon op dat gebied wat gematigd. Wel merk ik dat het bij oudere mensen in de media lastig is om aan te tonen dat bepaalde sociale media en vertelvormen potentie hebben. Discussies hierover kunnen soms erg lang duren en op een gegeven moment kom juist ik als een zeurkous over. Ik denk dat het misschien een goed advies is aan de oudere generatie om eerder te geloven in de dingen die jonge mediapersonen zien en vertellen.

Wat zijn jouw ambities in ons vak?

Dat kan heel gauw veranderen. Ik merk dat ik vooral vaar op wat ik leuk vind en hoe lang ik dat leuk vind. Vroeger heb ik in een kinderprogramma eens gezegd dat ik voetbalcommentator wilde worden, later wilde ik graag correspondent in Egypte worden. Dat ontstond doordat ik in 2013 de val van het regime van president Morsi van dichtbij meemaakte, met onder andere het bloedbad bij de Rabaa-moskee. Een dag daarna was ik op dezelfde locatie, waar nog steeds lijken werden geborgen. Dat maakte zo’n enorme impact dat ik in ieder geval besloot om de journalistiek in te gaan.

De droom om daar correspondent te worden heb ik nog steeds wel, daarvoor heb ik de afgelopen jaren ook beetje bij beetje Arabisch geleerd. Nu ga ik ook gewoon heel erg lekker op wat ik doe bij BNR. Hier krijg je zoveel vrijheid in je werk en zoveel kansen, als je je maar bewijst. Op korte termijn wil ik daarom vooral groeien op het gebied van strategisch werken. Wat werkt wel voor de doelgroep van BNR en wat niet? Dat proberen we nu beter te begrijpen op onze site en social media. Voorlopig zit ik daar goed en wil ik meer leren op dat vlak.

Wat is het laatste nieuws?

Dat lees je op bnr.nl ;)

www.bnr.nl

www.crossmediaawards.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Jhelisa Panfred is De Belofte 2023

19-10-2023 | 13:37:00
Tijdens Cross Media Awards 2023 op 18 oktober in PHIL Haarlem is Jhelisa Panfred, strategist bij HERC, uitgeroepen tot De Belofte van het jaar 2023.

[Belofte Forum] Wat snapt de gevestigde orde in onze business niet wat jonge mensen wél snappen?

10-10-2023 | 15:39:00
Met enige regelmaat vragen wij een aantal beeldbepalende spelers in de markt naar hun mening in de rubriek FORUM. Deze keer vragen we de genomineerden voor De Belofte 2023: Wat snapt de gevestigde orde in onze business niet wat jonge mensen wél snappen?

[Interview De Belofte 2023] Jordi Hillenga: Scapino onderscheidt zich door durf, lef en ondernemerschap

19-09-2023 | 09:44:00
Maud van Hecke is Applied Behavioral Scientist bij Open Now. Zij is genomineerd voor De Belofte 2023. We spreken haar.

[Interview De Belofte 2023] Maud van Hecke: Kijk niet vanuit jezelf, maar vanuit je doelgroep naar een boodschap

06-09-2023 | 09:06:38
Maud van Hecke is Applied Behavioral Scientist bij Open Now. Zij is genomineerd voor De Belofte 2023. We spreken haar.

[Interview De Belofte 2023] Jermaine Ellenkamp: het enthousiasme en het doorzettingsvermogen van al mijn collega’s inspireert me elke dag

04-09-2023 | 10:02:00
Jermaine Ellenkamp is misdaadverslaggever bij RTL Boulevard. Hij is genomineerd voor De Belofte 2023.

[Interview De Belofte 2023] Dionne van Dijk: Onze business draait niet alleen meer om sales, sales en nog meer sales

31-08-2023 | 11:53:39
Robert Heijmans is Trading Manager & Senior Media Consultant bij dentsu. Hij is genomineerd voor De Belofte 2023. We spreken hem.

[Interview De Belofte 2023] Robert Heijmans: Kijk weer naar advertising als Mad (Wo)men!

31-08-2023 | 08:54:00
Robert Heijmans is Trading Manager & Senior Media Consultant bij dentsu. Hij is genomineerd voor De Belofte 2023. We spreken hem.

[Interview De Belofte 2023] Mike Kleijnen: Alles wat je doet, zegt en uitbrengt heeft invloed op hoe mensen je zien als merk

28-08-2023 | 09:41:07
Aäron Loupatty is journalist en maker van de BNR-podcasts Crypto Cowboys en Met Afvallen en Opstaan. Hij is genomineerd voor De Belofte 2023.

[Interview De Belofte 2023] Esi Sarfo: Het Rijksmuseum moet zich telkens weer opnieuw uitvinden en meegaan met de tijd

23-08-2023 | 11:53:00
Esi Sarfo is marketeer jongeren en jongvolwassenen bij Rijksmuseum. Ze is genomineerd voor De Belofte 2023.

[Interview De Belofte 2023] Anna Witteveen: Kansen wacht je niet af, die creëer je door uit je comfortzone te stappen   

23-08-2023 | 11:19:00
Tijdens Cross Media Awards 2023 wordt bekendgemaakt wie De Belofte 2023 is. Anna Witteveen is Strategy Consultant bij OMD en een van de genomineerden

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.