[Interview De Belofte 2023] Anna Witteveen: Kansen wacht je niet af, die creëer je door uit je comfortzone te stappen   

[Interview De Belofte 2023] Anna Witteveen: Kansen wacht je niet af, die creëer je door uit je comfortzone te stappen   

Anna Witteveen is Strategy Consultant bij OMD Nederland. Zij is genomineerd voor De Belofte 2023. Tijdens de Cross Media Awards 2023 op 18 oktober in PHIL Haarlem wordt bekendgemaakt wie De Belofte 2023 is. We spreken haar.

Kun jij OMD Nederland introduceren?

OMD is een mediabureau dat onderdeel is van het wereldwijde medianetwerk OMG. Ondanks deze achtergrond zijn we gevestigd in het groene Amstelveen, buiten de gebruikelijke media-stadsgrenzen van Amsterdam. Het hechte team en de informele cultuur geven een sterke basis van vertrouwen, waardoor mensen bij OMD ideeën durven te delen en creatieve oplossingen kunnen bedenken. We dagen elkaar ook graag uit; die nieuwsgierigheid is onder meer zichtbaar in de Fresh Looks-competities. Bij de Fresh Looks komen alle deelnemers in diverse groepen bij elkaar en gaan de strijd aan om binnen 2 uur de beste mediastrategie te pitchen. Klanten staan inmiddels in de rij om hun case hiervoor aan te dragen.

Wat kan OMD Nederland dat andere bedrijven niet kunnen?

OMD kan middels passie, vertrouwen en een enorme achterban aan kennis als geen ander snel acteren op marktveranderingen. Passie van al mijn collega’s om oplossingen te bedenken en projecten op te zetten die verandering omarmen. Ultiem vertrouwen in persoonlijke ontwikkeling van het meest toegankelijke MT van Nederland. En uiteraard de enorme kracht van expertise die wereldwijd beschikbaar gesteld wordt door ons award winning dataplatform Omni. Deze unieke combinatie aan factoren maakt dat OMD niet enkel schreeuwt over verandering, maar zich ook écht continue adapteert.

Waaruit bestaat jouw werk bij OMD Nederland?

Sinds ik ben begonnen bij OMD heb ik vele petten opgehad en momenteel is dat eigenlijk niet anders. Als social specialist gaf ik voor het eerst mijn ambitie aan voor strategie en nog geen week later zat ik in een kick-off meeting voor de Europese Zalando pitch. Wel even spannend, en dan is het soms veiliger om nee te zeggen. Maar als ik niet uit m’n comfortzone was gestapt had ik nooit kunnen leren van deze ervaring. En nooit geweten hoe het is om een pitch te presenteren in Berlijn!

Inmiddels mag ik mezelf strategie consultant noemen en heb ik afgelopen maanden onderzoek gedaan naar de auto-industrie, om in samenwerking met het internationale team van één van onze klanten de elektrificatie van de sector aan te pakken. Daarnaast ben ik druk bezig geweest met de OMD Academy, een interactieve leeromgeving die beschikbaar wordt gesteld in 2024 (stay tuned). M’n laatste vrije uurtjes besteed ik aan de ontwikkeling van een nieuw concept voor OMD. Want ook dat is uniek aan OMD; als je een uitgesproken passie hebt krijg je de kans om dit te onderzoeken en te ontwikkelen. Na een korte pitch ben ik gestart met Gen Z Connect; een propositie die merken in staat stellen om écht verbinding te maken met de mensen van morgen. Dat doen we door OMD’s jonge krachten te bundelen aan op-maat-gemaakt-panelonderzoek, met een sausje van strategisch onderlegd maatwerk.

Wat vind jij de belangrijkste trends in onze business?

Eén van de belangrijkste trends in onze business is dat marketing geen middel meer is, maar een vorm van identiteit. Met de smartphone-camera als vergrootglas wordt elke seconde van ons leven vastgelegd. Eerst moest alles perfect zijn, maar gelukkig kom je daar inmiddels niet meer mee weg. Nu gaat het om authenticiteit en daarmee is consumeren een vorm van zelfexpressie geworden. Merken moeten een ware identiteit ontwikkelen waar men zich aan wil verbinden – en daarmee een toevoeging zijn op hun individuele identiteit. Merken die daarin keuzes durven te maken, zullen opvallen en geliefd worden.

Hoe verandert AI ons vak?

Stel deze vraag aan ChatGPT en je krijgt een gedegen antwoord hoe automatisering, dataverwerking en hyperpersonalisatie het medialandschap gaan verrijken. Maar AI gaat niet alleen om computers die steeds sneller en slimmer worden. Met de toenemende integratie van AI zal de mens ook veranderen. Taken die eerder als vanzelfsprekend tot onze routine behoorden, kunnen nu automatisch opgepakt worden door een AI-tool in je broekzak. Momenteel is het slechts een hulpmiddel; we gebruiken het om tijd te besparen en we controleren de output zorgvuldig. In de toekomst verwacht ik dat we meer complementair zullen samenwerken met AI. Wanneer routinetaken overgenomen worden door AI, zullen we meer ruimte hebben om andere skills aan te leren. En dit zal invloed hebben op de manier waarop we ons brein gebruiken en trainen.

Wat snapt de gevestigde orde in onze business niet wat jonge mensen wél snappen?

Jonge mensen snappen dat werk een groot deel uitmaakt van de manier waarop we ons leven invullen. En daarmee draagt werk ook bij aan je identiteit. Daarom vinden jonge mensen het ook zo belangrijk om zich te kunnen ontwikkelen (zolang het niet ten koste gaat van je mentale gezondheid). We willen betekenisvol werk doen en flexibiliteit ervaren op de werkvloer (of dus even thuis). Een les die de gevestigde orde hieruit kan halen is dat een goede balans om meer gaat dan alleen het aantal uur dat je werk verricht per week. Het gaat erom dat je werk doet waar je trots op bent, waar je kan ontwikkelen, en waar je fouten durft te maken.

Wat zijn jouw ambities in ons vak?

Vroeger, voordat ik wist wat ik later wilde worden, was ik enkel zeker van één ding: wat ik later ook doe, ik wil het goed doen. Niet per se de beste willen zijn, want dan ben je te veel bezig met vergelijken. Mijn ambitie is om bekend te staan in de branche als een strateeg die geen enkele case uit de weg gaat en verandering durft te pitchen. Die niet alleen werkt voor het merk, maar ook voor de consument en de samenleving. Als ik dan toch een mijlpaal moet noemen, wil ik Gen Z Connect - na succes in NL - internationaal uitrollen. Want ook in andere landen barst het van jonge talenten die gehoord moeten worden.

Wat is het laatste nieuws?

Het laatste nieuws is dat we met een enorme groep enthousiastelingen bij OMD en onvoorstelbaar veel partners een supergave campagne hebben opgezet voor Jong&Out. Dit is hét jongerenplatform dat een plek biedt voor jongeren om écht zichzelf te zijn, hoe jij je ook identificeert. Want het is zo ontzettend belangrijk dat er een veilige plek is voor deze jonge mensen om zichzelf te kunnen ontdekken, zonder vooroordelen van anderen. We hebben met een gezamenlijke inspanning maar liefst media activatie ter waarde van bijna 100 duizend euro opgehaald om dit platform de herlancering te geven die het verdient. De manier waarop mensen in groten getale wilden bijdragen aan dit initiatief is hoopvol voor de toekomst. En daar kijk ik met veel dank en trots op terug!

www.omnicommediagroup.com

www.crossmediaawards.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Jhelisa Panfred is De Belofte 2023

19-10-2023 | 13:37:00
Tijdens Cross Media Awards 2023 op 18 oktober in PHIL Haarlem is Jhelisa Panfred, strategist bij HERC, uitgeroepen tot De Belofte van het jaar 2023.

[Belofte Forum] Wat snapt de gevestigde orde in onze business niet wat jonge mensen wél snappen?

10-10-2023 | 15:39:00
Met enige regelmaat vragen wij een aantal beeldbepalende spelers in de markt naar hun mening in de rubriek FORUM. Deze keer vragen we de genomineerden voor De Belofte 2023: Wat snapt de gevestigde orde in onze business niet wat jonge mensen wél snappen?

[Interview De Belofte 2023] Jordi Hillenga: Scapino onderscheidt zich door durf, lef en ondernemerschap

19-09-2023 | 09:44:00
Maud van Hecke is Applied Behavioral Scientist bij Open Now. Zij is genomineerd voor De Belofte 2023. We spreken haar.

[Interview De Belofte 2023] Maud van Hecke: Kijk niet vanuit jezelf, maar vanuit je doelgroep naar een boodschap

06-09-2023 | 09:06:38
Maud van Hecke is Applied Behavioral Scientist bij Open Now. Zij is genomineerd voor De Belofte 2023. We spreken haar.

[Interview De Belofte 2023] Jermaine Ellenkamp: het enthousiasme en het doorzettingsvermogen van al mijn collega’s inspireert me elke dag

04-09-2023 | 10:02:00
Jermaine Ellenkamp is misdaadverslaggever bij RTL Boulevard. Hij is genomineerd voor De Belofte 2023.

[Interview De Belofte 2023] Dionne van Dijk: Onze business draait niet alleen meer om sales, sales en nog meer sales

31-08-2023 | 11:53:39
Robert Heijmans is Trading Manager & Senior Media Consultant bij dentsu. Hij is genomineerd voor De Belofte 2023. We spreken hem.

[Interview De Belofte 2023] Robert Heijmans: Kijk weer naar advertising als Mad (Wo)men!

31-08-2023 | 08:54:00
Robert Heijmans is Trading Manager & Senior Media Consultant bij dentsu. Hij is genomineerd voor De Belofte 2023. We spreken hem.

[Interview De Belofte 2023] Mike Kleijnen: Alles wat je doet, zegt en uitbrengt heeft invloed op hoe mensen je zien als merk

28-08-2023 | 09:41:07
Aäron Loupatty is journalist en maker van de BNR-podcasts Crypto Cowboys en Met Afvallen en Opstaan. Hij is genomineerd voor De Belofte 2023.

[Interview De Belofte 2023] Aäron Loupatty: BNR is extreem urgent wanneer het ertoe doet

25-08-2023 | 10:08:00
Aäron Loupatty is journalist en maker van de BNR-podcasts Crypto Cowboys en Met Afvallen en Opstaan. Hij is genomineerd voor De Belofte 2023.

[Interview De Belofte 2023] Esi Sarfo: Het Rijksmuseum moet zich telkens weer opnieuw uitvinden en meegaan met de tijd

23-08-2023 | 11:53:00
Esi Sarfo is marketeer jongeren en jongvolwassenen bij Rijksmuseum. Ze is genomineerd voor De Belofte 2023.

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.