[Interview De Belofte 2023] Dionne van Dijk: Onze business draait niet alleen meer om sales, sales en nog meer sales

[Interview De Belofte 2023] Dionne van Dijk: Onze business draait niet alleen meer om sales, sales en nog meer sales

Dionne van Dijk is Head of Social Advertising bij Accenture Song. Zij is genomineerd voor De Belofte 2023. Tijdens de Cross Media Awards 2023 op 18 oktober in PHIL Haarlem wordt bekendgemaakt wie De Belofte 2023 is. We spreken haar.

Kun jij Accenture Song introduceren?

Accenture Song is de grootste tech-powered creative group wereldwijd. Wat houdt dat precies in?

Binnen Accenture Song werkt veel talent met een achtergrond in diverse vooraanstaande (creatieve) bureaus over de hele wereld. Daarnaast maken we deel uit van het bredere Accenture-concern. Deze combinatie betekent dat we toegang hebben tot ongelooflijk veel kennis, variërend van technologische platformen en data-intelligentie tot digitale innovatie, global production, e-commerce en contentcreatie. Die combinatie – technologie en creatie – zorgt ervoor dat we een uniek perspectief kunnen bieden op marketing en communicatie.

Vanuit mijn rol draag ik hieraan bij door op internationaal niveau kennis te delen via ons Social Centre of Excellence, en op strategisch niveau werk ik samen met verschillende teams, waaronder brand en intelligence. We bundelen onze kennis en tools om daarmee de meest effectieve en impactvolle oplossingen te kunnen neerzetten bij onze klanten.

Wat kan Accenture Song dat andere bedrijven niet kunnen?

Dé vraag die wij ook regelmatig krijgen als we worden vergeleken met andere bureaus.

We hebben een enorme hoeveelheid kennis in huis. Niet alleen in Nederland, maar over de hele wereld; en we weten dit op een praktische manier aan elkaar te verbinden. En daar ligt onze kracht. Wat de vraag van de klant ook is, we zijn altijd in staat zijn om het perfecte team samen te stellen. Of het nu gaat om een Adobe-implementatie, content productie of mediastrategie; we draaien er onze hand niet voor om. Als ik wil weten hoe Line (social kanaal) in Japan wordt gebruikt, stuur ik eenvoudig een berichtje naar mijn Japanse collega's. Voor mij is dat enorm leerzaam, en dit netwerk met het beste talent heeft voor de klant echt een meerwaarde.

Daarbij krijg je bij Accenture Song alle vrijheid om te groeien. Hierdoor heb ik geweldige ervaringen mogen opdoen en samengewerkt met de beste professionals, waaronder David Droga en Nick Law. Ondanks dat ik nog relatief jong ben in dit vakgebied, worden mijn input en ideeën enorm gewaardeerd.

Zoals je hoort, ben ik nog steeds heel enthousiast om hier te mogen werken.

Waaruit bestaat jouw werk bij Accenture Song?

Als Head of Social bij Accenture Song zijn mijn werkzaamheden erg divers. Ik leid een team van social consultants, die bij klanten de verantwoordelijkheid dragen van strategie tot executie. Mijn streven is om hen naar het hoogste niveau te tillen. Dat betekent het begeleiden, motiveren en inspireren van mijn team, en ervoor zorgen dat we constant de nieuwste trends en technologieën binnen (paid) social benutten.

Maar mijn rol gaat verder dan alleen het managen van mijn team. Ik ben als strateeg betrokken bij grote internationale projecten. Dat betekent ook dat ik altijd ‘on top of my game’ moet zijn om op dit niveau mee te kunnen spelen. Ik haal mijn kennis dan ook uit de praktijk, uit sparringssessies met (inter)nationale collega’s via ons Social Centre of Excellence, maar ook uit bijvoorbeeld mijn lidmaatschap bij de DDMA.

Het is ontzettend gaaf om op zo’n hoog niveau input te kunnen geven op strategische beslissingen die echt impact maken. Hierdoor heb ik een sterke expertise ontwikkeld binnen het social domein, waarbij ik zowel op overkoepelend als op detail- en technisch niveau mee kan denken met de klant, en de verbinding kan leggen met het bredere medialandschap. Ik streef altijd naar het maximale resultaat, en dat is terug te zien. Met mijn inzet heb ik meerdere klanten aan ons kunnen binden, en onze social (i.c.m. brand) offering op de kaart weten te zetten binnen Accenture Song. We pitchen nu voor nog meer mooie klanten.

Wat vind jij de belangrijkste trends in onze business?

Een positieve trend die zich ontwikkelt, is de toenemende focus van bedrijven op hun merkimago (brand) in plaats van uitsluitend op commerciële resultaten (performance). Hoewel ik het belang van performance marketing heel goed snap – dat is waar het geld op de korte termijn binnenkomt - wordt nu meer aandacht besteed aan het opbouwen van een sterk merk op de lange termijn. En daar hoort natuurlijk ook een stuk creative excellence bij. Merken realiseren zich steeds beter dat authentieke content veel beter aanslaat bij hun doelgroep; echte verhalen en ervaringen. Daarbovenop wordt de attentiespanne steeds korter en het medialandschap steeds rijker. Nog een reden waarom creativiteit en purpose van een bedrijf steeds belangrijker zullen worden.

En uiteraard kan ik Generative AI (Gen AI) niet vergeten. Accenture Song is groots aan het investeren in AI. Generative AI sluit goed aan op onze visie ‘growth through relevance’. We kunnen content in een handomdraai gepersonaliseerd en daarmee relevanter dan ooit maken.

Hoe verandert AI ons vak?

Soms hoor ik dat mensen AI binnen ons vak als een bedreiging zien, maar voor mij voelt het echt als een aanvulling. AI kan bepaalde aspecten van ons werk automatiseren, makkelijker maken, zodat wij op die manier meer ruimte krijgen om op andere vlakken onze toegevoegde waarde te laten zien. In de toekomst verwacht ik dat AI niet alleen een aanvulling zal zijn, maar dat we er echt mee samenwerken. Door de snelle ontwikkelingen op het gebied van intelligentie is het voor mij geen verrassing als bepaalde werkzaamheden straks volledig kunnen worden opgepakt door AI. En nee, dit zie ik zeker niet als bedreiging. Het menselijke aspect en de jaren ervaring die wij hebben opgebouwd zullen alleen op een andere manier moeten worden ingezet.  

Wat snapt de gevestigde orde in onze business niet wat jonge mensen wél snappen?

Het draait niet alleen meer om sales, sales en nog meer sales. Jongeren willen tegenwoordig meer van een bedrijf zien - wie je ben en waar je voor staat. Jongeren hebben een soort bullshit-radar ontwikkeld. Als je boodschap niet echt is en voelt als een marketingtruc, prikken ze er zo doorheen. Merken zullen daarom open(er) en transparant(er) moeten zijn om jongeren voor zich te winnen.

De jongere generatie is natuurlijk ook volledig opgegroeid in een digitale wereld. Ze consumeren content op een andere manier. Natuurlijk, een coole tv-reclame kan nog steeds impact maken, maar het is niet genoeg om jongeren te bereiken. En hen bereiken gaat verder dan alleen een TikTok-dansje nadoen…

Bovendien zijn er trends die steeds meer onder jongeren gaan leven, en waarvan ik verwacht dat deze het traditionele marketinglandschap gaan veranderen. Denk aan virtuele influencers, meer diversiteit in marketing (maar niet geforceerd) en social media als een one-stop-shop.

Gelukkig zie ik dat steeds meer organisaties jonge mensen een stem willen geven en ze willen betrekken. Zo ben ik zelf junior jurylid bij de Effie Awards. Dit is het eerste jaar dat ze junior juryleden hebben, en wat mij betreft een mooie stap om onze inzichten en perspectieven breder kenbaar te maken. 

Wat zijn jouw ambities in ons vak?

Het toffe van media is dat ze zich continu blijven ontwikkelen. Mijn baan bestond 30 jaar geleden nog niet; dat is toch bizar?

Voor de aankomende jaren wil ik in ieder geval mijzelf en mijn team verder internationaal op de kaart zetten binnen Accenture Song, en op die manier nog complexere en toffere projecten naar ons toe trekken om te laten zien wat je kunt bereiken als je de juiste kennis met elkaar verbindt.  

Daarbij wil ik binnen het bedrijf mijn stempel drukken als het gaat om strategische vraagstukken, waarbij ik als Millennial een andere invalshoek met me meebreng. We kunnen veel meer bereiken door buiten de standaard silo’s (die je bij klanten vaak ziet) te werk te gaan. Echt impact maken door op C-level te overtuigen en op die manier verandering in een organisatie teweeg te brengen. Media, en met name Social, is namelijk veel meer dan ‘even een post plaatsen’. Hele merken zijn groot geworden via hun mediakanalen, en ik wil laten zien dat wij daar de juiste partner voor zijn.

Vrienden grappen wel eens dat ik inmiddels een international business women ben, en die titel draag ik met trots.

www.accenture.com

www.crossmediaawards.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Jhelisa Panfred is De Belofte 2023

19-10-2023 | 13:37:00
Tijdens Cross Media Awards 2023 op 18 oktober in PHIL Haarlem is Jhelisa Panfred, strategist bij HERC, uitgeroepen tot De Belofte van het jaar 2023.

[Belofte Forum] Wat snapt de gevestigde orde in onze business niet wat jonge mensen wél snappen?

10-10-2023 | 15:39:00
Met enige regelmaat vragen wij een aantal beeldbepalende spelers in de markt naar hun mening in de rubriek FORUM. Deze keer vragen we de genomineerden voor De Belofte 2023: Wat snapt de gevestigde orde in onze business niet wat jonge mensen wél snappen?

[Interview De Belofte 2023] Jordi Hillenga: Scapino onderscheidt zich door durf, lef en ondernemerschap

19-09-2023 | 09:44:00
Maud van Hecke is Applied Behavioral Scientist bij Open Now. Zij is genomineerd voor De Belofte 2023. We spreken haar.

[Interview De Belofte 2023] Maud van Hecke: Kijk niet vanuit jezelf, maar vanuit je doelgroep naar een boodschap

06-09-2023 | 09:06:38
Maud van Hecke is Applied Behavioral Scientist bij Open Now. Zij is genomineerd voor De Belofte 2023. We spreken haar.

[Interview De Belofte 2023] Jermaine Ellenkamp: het enthousiasme en het doorzettingsvermogen van al mijn collega’s inspireert me elke dag

04-09-2023 | 10:02:00
Jermaine Ellenkamp is misdaadverslaggever bij RTL Boulevard. Hij is genomineerd voor De Belofte 2023.

[Interview De Belofte 2023] Robert Heijmans: Kijk weer naar advertising als Mad (Wo)men!

31-08-2023 | 08:54:00
Robert Heijmans is Trading Manager & Senior Media Consultant bij dentsu. Hij is genomineerd voor De Belofte 2023. We spreken hem.

[Interview De Belofte 2023] Mike Kleijnen: Alles wat je doet, zegt en uitbrengt heeft invloed op hoe mensen je zien als merk

28-08-2023 | 09:41:07
Aäron Loupatty is journalist en maker van de BNR-podcasts Crypto Cowboys en Met Afvallen en Opstaan. Hij is genomineerd voor De Belofte 2023.

[Interview De Belofte 2023] Aäron Loupatty: BNR is extreem urgent wanneer het ertoe doet

25-08-2023 | 10:08:00
Aäron Loupatty is journalist en maker van de BNR-podcasts Crypto Cowboys en Met Afvallen en Opstaan. Hij is genomineerd voor De Belofte 2023.

[Interview De Belofte 2023] Esi Sarfo: Het Rijksmuseum moet zich telkens weer opnieuw uitvinden en meegaan met de tijd

23-08-2023 | 11:53:00
Esi Sarfo is marketeer jongeren en jongvolwassenen bij Rijksmuseum. Ze is genomineerd voor De Belofte 2023.

[Interview De Belofte 2023] Anna Witteveen: Kansen wacht je niet af, die creëer je door uit je comfortzone te stappen   

23-08-2023 | 11:19:00
Tijdens Cross Media Awards 2023 wordt bekendgemaakt wie De Belofte 2023 is. Anna Witteveen is Strategy Consultant bij OMD en een van de genomineerden

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.