[Interview De Belofte 2023] Esi Sarfo: Het Rijksmuseum moet zich telkens weer opnieuw uitvinden en meegaan met de tijd

[Interview De Belofte 2023] Esi Sarfo: Het Rijksmuseum moet zich telkens weer opnieuw uitvinden en meegaan met de tijd

Esi Sarfo is marketeer jongeren en jongvolwassenen bij Rijksmuseum. Ze is genomineerd voor De Belofte 2023. Tijdens de Cross Media Awards 2023 op 18 oktober in PHIL Haarlem wordt bekendgemaakt wie De Belofte 2023 is. We spreken haar.

Kun jij het Rijksmuseum introduceren?

Het Rijksmuseum is van en voor iedereen. Samen werken we elke dag aan het ontvangen van publiek, het beheren en behouden van onze collectie en de verhalen eromheen. Denk aan onderzoek en restauratie, educatie, fondsenwerving, eventmanagement, beveiliging en natuurlijk ook marketingcommunicatie. Het Rijksmuseum staat midden in de maatschappij en daar zijn we ons ook van bewust. We hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid om de verhalen van vroeger en nu te vertellen op zo’n manier dat iedereen zich ermee verbonden voelt. Daarnaast werken we er ook hard aan dat het museum inclusief en toegankelijk is. Maar met 750 collega’s, 800 jaar Nederlandse geschiedenis, ruim 1 miljoen kunstwerken en 500 events per jaar komt dat wel goed.

Wat kan het Rijksmuseum dat andere bedrijven niet kunnen?

De naamsbekendheid van het museum is zeer hoog en dat is een voordeel als je samenwerkingen wilt aangaan, maar wel altijd een authentieke link. Vaak denken mensen dat het Rijksmuseum weinig marketing of pr nodig heeft. Dat we ‘onszelf al verkopen’ doordat we zijn wie we zijn. Dit geldt deels zeker voor ons internationale publiek, maar zeker niet voor het nationale publiek. Daar hebben we nog heel veel terrein te winnen. We moeten onszelf telkens weer opnieuw uitvinden en meegaan met de tijd. We bestaan tenslotte al sinds 1885. De collectie, programma’s en producten zijn voor iedereen relevant, dat brengen we graag over dmv onze marketingstrategie. We moeten urgentie creëren en alles op zo’n manier communiceren dat het voor iedereen aansprekend is. Dat is een uitdaging, maar wel een hele leuke!

Waaruit bestaat jouw werk bij het Rijksmuseum?

Ons hele marcom team bestaat uit +/- 35 collega’s waarvan 5 marketeers. Van de laatste groep houden we ons allemaal bezig met onze eigen publieksgroepen. Ik doe op dit moment alles voor jongeren (12 tot 18 jaar) en jongvolwassenen (18 tot 40 jaar). Maar dat betekent niet dat ik geen kameleon kan zijn. Ook producten, programma’s en tentoonstellingen voor andere publieksgroepen werk ik graag aan mee. Ik schrijf marketingplannen, doe campagnemanagement, (her)positionering en projectmanagement. Zo ben ik nu bijvoorbeeld druk bezig met de campagne voor onze komende tentoonstelling (opent 29 september 2023); Museum Boijmans Van Beuningen at Rijksmuseum. Ik kijk ook al verder vooruit naar het Amsterdam Dance Event (18-23 oktober) en de Museumnacht (4 november). Twee geweldige events in de stad waar veel jongvolwassenen op af komen en wij als Rijksmuseum ook onderdeel van zijn. Daar kunnen we natuurlijk niets laten liggen als het aan mij ligt.

Wat vind jij de belangrijkste trends in onze business?

Absoluut de creator economy waar we ons nu in bevinden. Dit is iets dat natuurlijk al jaren speelt, maar steeds meer een eigen plek krijgt in het medialandschap. Influencers zoals we die vroeger kenden, dat is nu eigenlijk niet meer. Ook werken de algoritmes nu zo dat niet de persoon met de meeste volgers wordt gepusht, maar het hoogste engagement. De nieuwe generatie prikt overal doorheen. Je moet echt authentiek zijn en je kunt niet zomaar meer elke deal aannemen. Overal is reclame en de aandachtspanne wordt steeds korter. Een platform als TikTok speelt daar super goed op in door in verhouding tot andere social media platforms vrij weinig reclame te tonen, en het ook nog eens te doen op zo’n manier dat het heel goed blend met de rest van de content op het platform. Als marketeer is het belangrijk dat je je daarvan bewust bent en je campagnestrategieën daarop aanpast.

Hoe verandert AI ons vak?

AI is de toekomst. Ik zie net als iedereen bijna dagelijks nieuws over AI voorbijkomen in mijn tijdlijnen, en ik gebruik zelf af en toe ChatGPT om mijn werk wat makkelijker te maken. We zitten echt in een rijdende trein wat AI betreft. Ook al willen we er op sommige vlakken nog niet aan toegeven. Ik denk dat we in de toekomst een goede balans hebben tussen AI en mensenwerk. Je gebruikt AI als hulpmiddel, tool of sparringpartner. En soms zelfs om een plan voor je uit te schrijven of simpele content te maken. Toch denk ik dat een computer nooit menselijkheid kan vervangen, dus ik ben zeker niet bang om mijn baan te verliezen. Het zal, net als alles, met de tijd meegaan. En zolang je zelf blijft leren, ontwikkelen en meebewegen, valt er niets te vrezen.

Wat snapt de gevestigde orde in onze business niet wat jonge mensen wél snappen?

Het belang van de maatschappelijke impact van je merk. Bijna niets meer gaat aan je publiek voorbij. Zelfs als je denkt dat je alles goed doet, het kan altijd beter. Je moet blijven luisteren naar je mensen, zowel intern als extern. En wil je iets veranderen of creëren, consult dan de groep die het aangaat. Als de mensen in de kamer geen goede afspiegeling zijn van de doelgroep die je wil bereiken, ga dan buiten die kamer in gesprek met de doelgroep, of nog beter; haal die groep de kamer in.

Wat zijn jouw ambities in ons vak?

Ik ben echt een mensenmens en een teamplayer. Daarom werk ik graag voor een organisatie met veel collega’s en veel verhalen. Ik maak graag het verschil en laat mijn stem horen op de juiste momenten. Op dit moment is mijn doel is om echt verandering te brengen in de culturele sector en het een stuk diverser en inclusiever te maken. Nu zijn de mensen die in de sector werken en de sector bezoeken nog erg uit hetzelfde hout gesneden. Het zou mooi zijn als dat uiteindelijk een afspiegeling is van de maatschappij. Dat begint van binnen en is en lang proces, maar hier draag ik graag aan bij. Daarnaast onderschatten mensen het hebben van een mentor en hier gebruik van maken. Een persoon die meer ervaring en een groter netwerk heeft, zowel professioneel als privé, is ontzettend waardevol. Dat raad ik dan ook altijd aan aan jonge professionals. Niet bang zijn om te vragen of (op een gezonde manier) gebruik te maken van de kruiwagen van anderen. Daar kom je verder mee dan je denkt. The only way is up!

Wat is het laatste nieuws?

Zoals ik eerder al benoemde opent op 29 september onze nieuwe tentoonstelling in samenwerking met Museum Boijmans Van Beuningen uit Rotterdam. Een deel van hun fantastische collectie is tijdelijk in het Rijksmuseum te zien. Denk aan werken van Picasso, Dalí, Rubens, Monet, Mondriaan en de wereldberoemde (en mega Instagrammable) Infinity Mirror Room van Kusama. Kaarten zijn al te koop, dus komt dat zien!

www.rijksmuseum.nl

www.crossmediaawards.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Jhelisa Panfred is De Belofte 2023

19-10-2023 | 13:37:00
Tijdens Cross Media Awards 2023 op 18 oktober in PHIL Haarlem is Jhelisa Panfred, strategist bij HERC, uitgeroepen tot De Belofte van het jaar 2023.

[Belofte Forum] Wat snapt de gevestigde orde in onze business niet wat jonge mensen wél snappen?

10-10-2023 | 15:39:00
Met enige regelmaat vragen wij een aantal beeldbepalende spelers in de markt naar hun mening in de rubriek FORUM. Deze keer vragen we de genomineerden voor De Belofte 2023: Wat snapt de gevestigde orde in onze business niet wat jonge mensen wél snappen?

[Interview De Belofte 2023] Jordi Hillenga: Scapino onderscheidt zich door durf, lef en ondernemerschap

19-09-2023 | 09:44:00
Maud van Hecke is Applied Behavioral Scientist bij Open Now. Zij is genomineerd voor De Belofte 2023. We spreken haar.

[Interview De Belofte 2023] Maud van Hecke: Kijk niet vanuit jezelf, maar vanuit je doelgroep naar een boodschap

06-09-2023 | 09:06:38
Maud van Hecke is Applied Behavioral Scientist bij Open Now. Zij is genomineerd voor De Belofte 2023. We spreken haar.

[Interview De Belofte 2023] Jermaine Ellenkamp: het enthousiasme en het doorzettingsvermogen van al mijn collega’s inspireert me elke dag

04-09-2023 | 10:02:00
Jermaine Ellenkamp is misdaadverslaggever bij RTL Boulevard. Hij is genomineerd voor De Belofte 2023.

[Interview De Belofte 2023] Dionne van Dijk: Onze business draait niet alleen meer om sales, sales en nog meer sales

31-08-2023 | 11:53:39
Robert Heijmans is Trading Manager & Senior Media Consultant bij dentsu. Hij is genomineerd voor De Belofte 2023. We spreken hem.

[Interview De Belofte 2023] Robert Heijmans: Kijk weer naar advertising als Mad (Wo)men!

31-08-2023 | 08:54:00
Robert Heijmans is Trading Manager & Senior Media Consultant bij dentsu. Hij is genomineerd voor De Belofte 2023. We spreken hem.

[Interview De Belofte 2023] Mike Kleijnen: Alles wat je doet, zegt en uitbrengt heeft invloed op hoe mensen je zien als merk

28-08-2023 | 09:41:07
Aäron Loupatty is journalist en maker van de BNR-podcasts Crypto Cowboys en Met Afvallen en Opstaan. Hij is genomineerd voor De Belofte 2023.

[Interview De Belofte 2023] Aäron Loupatty: BNR is extreem urgent wanneer het ertoe doet

25-08-2023 | 10:08:00
Aäron Loupatty is journalist en maker van de BNR-podcasts Crypto Cowboys en Met Afvallen en Opstaan. Hij is genomineerd voor De Belofte 2023.

[Interview De Belofte 2023] Anna Witteveen: Kansen wacht je niet af, die creëer je door uit je comfortzone te stappen   

23-08-2023 | 11:19:00
Tijdens Cross Media Awards 2023 wordt bekendgemaakt wie De Belofte 2023 is. Anna Witteveen is Strategy Consultant bij OMD en een van de genomineerden

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.