[Interview De Belofte 2023] Jermaine Ellenkamp: het enthousiasme en het doorzettingsvermogen van al mijn collega’s inspireert me elke dag

[Interview De Belofte 2023] Jermaine Ellenkamp: het enthousiasme en het doorzettingsvermogen van al mijn collega’s inspireert me elke dag

Jermaine Ellenkamp is misdaadverslaggever bij RTL Boulevard. Hij is genomineerd voor De Belofte 2023. Tijdens de Cross Media Awards 2023 op 18 oktober in PHIL Haarlem wordt bekendgemaakt wie De Belofte 2023 is. We spreken hem.

Kun jij RTL Boulevard/Blue Circle introduceren?

RTL Boulevard is een van de bekendste actualiteitenprogramma’s van Nederland en bestaat net iets meer dan 22 jaar. Het is een dagelijkse mix van het gesprek van de dag, entertainment, misdaad, royalty en lifestyle. Meer dan honderd mensen blijven knallen om iedere dag de kijker en lezer het laatste nieuws, de grootste primeurs en soms ook de juice te geven. Op zowel televisie als online.

Al die jaren is Blue Circle, onderdeel van Fremantle, de producent van het programma. De productiemaatschappij kun je misschien kennen van bijvoorbeeld Heel Holland Bakt, Holland’s Got Talent of The Masked Singer.

Wat kan RTL Boulevard/Blue Circle dat andere bedrijven niet kunnen?

Natuurlijk preek ik voor eigen parochie, maar wat mij iedere keer weer inspireert, is het enthousiasme en het doorzettingsvermogen van al mijn collega’s. Dat zie je op dagelijkse basis door iedere dag uitzendingen te produceren en 24/7 het laatste nieuws te brengen, maar ook op de lange termijn. We hebben als redactie heftige momenten meegemaakt, bijvoorbeeld door het overlijden van collega’s Peter R. de Vries en Ruud ten Wolde in korte tijd. Iedereen is er voor elkaar, houdt z’n rug recht en zet door. En het mooie is, je leert te waarderen in welke vrijheid we eigenlijk ons werk mogen doen. Maar ook welke beperkingen je soms hebt en hoe je daarmee moet dealen.

Waaruit bestaat jouw werk bij RTL Boulevard/Blue Circle?

Als jonge journalist startte ik begin 2016 als stagiair op de misdaadredactie. Een spannend begin, want onder de vleugels van John van den Heuvel en Peter R. de Vries moest ik het vak leren. En natuurlijk direct leveren, dat is bij een dagelijks programma een must. Het voelt allemaal nog als de dag van gisteren, maar door alle kansen die ik heb gekregen binnen het bedrijf kon ik heel snel stappen zetten.

Al snel werd ik redacteur, vervolgens verslaggever, ik kreeg de ruimte om verhalen te vertellen en uiteindelijk kreeg ik de kans om als deskundige in beeld te komen. De afgelopen anderhalf jaar duid ik de actualiteit op het gebied van misdaad, zowel live vanaf locatie als in onze studio in Hilversum. En uiteraard doe ik nog steeds verslag van rechtszaken en grote incidenten, zoals vermissingen, liquidaties en klopjachten. Voor televisie, onze website en op sociale media.

We doen niet alleen verslag in Nederland, maar ook in het buitenland als daar verhalen spelen met een Nederlandse link. De misdaadredactie staat paraat voor grote incidenten in Nederland, maar ook voor klussen in het buitenland. De liefde voor het vak kent geen grenzen en dus ook geen landsgrenzen. Zo gingen we naar het buitenland voor de arrestatie van Jos B. in de zaak Nicky Verstappen, naar Dubai voor de arrestatie van Ridouan Taghi en recent naar Noord-Italië voor een dubbele moord waarvan een 21-jarige Nederlander wordt verdacht.

Ook vind ik het altijd een eer om stagiairs en meelopers mee te nemen in onze wereld. Het werk dat ik doe is uniek en daar neem ik studenten graag in mee. Juist om ervoor te zorgen dat het beroep van misdaadverslaggever, dat veel mensen toch ook afschrikt door de ontwikkelingen in de laatste jaren, wel zich blijft ontwikkelen. En daarnaast leer ook ik al, op mijn 29ste, van hoe zij kijken naar wat wij iedere dag doen. Het geeft je inzichten en ik kan het iedereen aanraden.

Wat vind jij de belangrijkste trends in onze business?

Zonder twijfel gaat AI een hele grote impact hebben op het produceren van televisieprogramma’s. Allerlei ontwikkelingen op het gebied van artificiële intelligentie die we nu nog niet kunnen overzien, zullen binnen nu en tien jaar een belangrijke positie krijgen. Zo zijn er op het gebied van data al enorme stappen gezet, maar die automatisering en analyses zullen alleen maar sterker worden. Maar het belangrijkste is dat we authentiek en betrouwbaar blijven, zeker in tijden dat iedereen zich professional waant in bijvoorbeeld de journalistiek.

Hoe verandert AI ons vak?

Waar ik vooral veel potentie in zie, is de mogelijkheid om standaardtaken van journalisten te automatiseren. Dus bijvoorbeeld het uitschrijven van interview op zeer accurate wijze, het creëren van spotlijsten, maar ook het verzamelen van relevante documenten voor research. Pas hoorde ik iemand zeggen: je zult niet vervangen worden door AI, maar wel door iemand die AI beheerst. Ook zie je dat AI zich enorm ontwikkelt in het ontdekken van trends en het analyseren van informatie. Die functies worden steeds toegankelijker voor het brede publiek.

Wat snapt de gevestigde orde in onze business niet wat jonge mensen wél snappen?

Het zou heel gemakkelijk zijn om te zeggen dat ik sneller ben op crossmediaal gebied, maar ik denk dat het vooral aan de organisatie ligt waar je in werkt en in hoeverre collega’s je meenemen in de nieuwe technieken en mogelijkheden. Het heeft natuurlijk te maken met je karakter, in hoeverre je openstaat om jezelf door te ontwikkelen en niet te blijven hangen in oude gewoontes. De kunst is om de sterke punten van wat je altijd al doet, te combineren met innovaties.

Wat zijn jouw ambities in ons vak?

Mijn ambitie is en blijft de verhalen vertellen die het publiek moet weten. Of het nou gaat om een gewelddadige gijzeling in de Apple Store, of om een zoektocht naar een jong kind. En om dat crossmediaal te doen. Via social media, onze website en app, podcasts, streamingsdiensten en uiteraard ons televisieprogramma. Dat is de kern van de journalistiek, waar je bij moet blijven. Door dat te combineren met de nieuwe technieken, behoeften van het publiek en andere innovaties, blijft altijd een uitdaging.

Wat is het laatste nieuws?

Daarvoor check je de app van RTL Boulevard, natuurlijk!

www.rtlboulevard.nl

www.crossmediaawards.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Jhelisa Panfred is De Belofte 2023

19-10-2023 | 13:37:00
Tijdens Cross Media Awards 2023 op 18 oktober in PHIL Haarlem is Jhelisa Panfred, strategist bij HERC, uitgeroepen tot De Belofte van het jaar 2023.

[Belofte Forum] Wat snapt de gevestigde orde in onze business niet wat jonge mensen wél snappen?

10-10-2023 | 15:39:00
Met enige regelmaat vragen wij een aantal beeldbepalende spelers in de markt naar hun mening in de rubriek FORUM. Deze keer vragen we de genomineerden voor De Belofte 2023: Wat snapt de gevestigde orde in onze business niet wat jonge mensen wél snappen?

[Interview De Belofte 2023] Jordi Hillenga: Scapino onderscheidt zich door durf, lef en ondernemerschap

19-09-2023 | 09:44:00
Maud van Hecke is Applied Behavioral Scientist bij Open Now. Zij is genomineerd voor De Belofte 2023. We spreken haar.

[Interview De Belofte 2023] Maud van Hecke: Kijk niet vanuit jezelf, maar vanuit je doelgroep naar een boodschap

06-09-2023 | 09:06:38
Maud van Hecke is Applied Behavioral Scientist bij Open Now. Zij is genomineerd voor De Belofte 2023. We spreken haar.

[Interview De Belofte 2023] Dionne van Dijk: Onze business draait niet alleen meer om sales, sales en nog meer sales

31-08-2023 | 11:53:39
Robert Heijmans is Trading Manager & Senior Media Consultant bij dentsu. Hij is genomineerd voor De Belofte 2023. We spreken hem.

[Interview De Belofte 2023] Robert Heijmans: Kijk weer naar advertising als Mad (Wo)men!

31-08-2023 | 08:54:00
Robert Heijmans is Trading Manager & Senior Media Consultant bij dentsu. Hij is genomineerd voor De Belofte 2023. We spreken hem.

[Interview De Belofte 2023] Mike Kleijnen: Alles wat je doet, zegt en uitbrengt heeft invloed op hoe mensen je zien als merk

28-08-2023 | 09:41:07
Aäron Loupatty is journalist en maker van de BNR-podcasts Crypto Cowboys en Met Afvallen en Opstaan. Hij is genomineerd voor De Belofte 2023.

[Interview De Belofte 2023] Aäron Loupatty: BNR is extreem urgent wanneer het ertoe doet

25-08-2023 | 10:08:00
Aäron Loupatty is journalist en maker van de BNR-podcasts Crypto Cowboys en Met Afvallen en Opstaan. Hij is genomineerd voor De Belofte 2023.

[Interview De Belofte 2023] Esi Sarfo: Het Rijksmuseum moet zich telkens weer opnieuw uitvinden en meegaan met de tijd

23-08-2023 | 11:53:00
Esi Sarfo is marketeer jongeren en jongvolwassenen bij Rijksmuseum. Ze is genomineerd voor De Belofte 2023.

[Interview De Belofte 2023] Anna Witteveen: Kansen wacht je niet af, die creëer je door uit je comfortzone te stappen   

23-08-2023 | 11:19:00
Tijdens Cross Media Awards 2023 wordt bekendgemaakt wie De Belofte 2023 is. Anna Witteveen is Strategy Consultant bij OMD en een van de genomineerden

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.