Marketing Report
[Interview De Belofte 2023] Jordi Hillenga: Scapino onderscheidt zich door durf, lef en ondernemerschap

[Interview De Belofte 2023] Jordi Hillenga: Scapino onderscheidt zich door durf, lef en ondernemerschap

Jordi Hillenga is marketingmanager bij Scapino Retail. Hij is genomineerd voor De Belofte 2023. Tijdens de Cross Media Awards 2023 op 18 oktober in PHIL Haarlem wordt bekendgemaakt wie De Belofte 2023 is. We spreken hem.

Kun jij Scapino Retail introduceren?

Scapino, wie is er niet mee opgegroeid? Extra leuk om voor een merk te werken waar ik vroeger vaak kwam. En met mij nog vele meer. Al meer dan 49 jaar. Volgend jaar dus groot feest. Als oer-Hollands bedrijf is Scapino de grootste aanbieder in Nederland op het gebied van schoenen, mode, sport- en vrijetijdsartikelen. Met meer dan 175 winkels verspreid door heel Nederland vind je ons altijd dichtbij. Ruime, overzichtelijke winkels met een groot aanbod. We proberen onze klanten telkens weer te verrassen met een leuke, nieuwe collectie, de beste aanbiedingen & aansprekende campagnes. Het belangrijkste is dat wij als Scapino zijnde drempels verlagen. Die rol nemen wij onszelf op. Goede schoenen voor iedereen bereikbaar maken. Als het nou kinderschoenen zijn voor gezinnen, of hakken t/m maat 46. Scapino is er voor iedereen.

Wat kan Scapino Retail dat andere bedrijven niet kunnen?

Scapino heeft zich kunnen onderscheiden door durf, lef en ondernemerschap. We weten goed waar we naar toe willen en ook de route daar naar toe. Doordat ons merk inmiddels als een huis staat weten we snel wat we wel vs. niet doen. Doordat de basis goed staat kunnen we dus snel anticiperen. Dat maakt ons onderscheidend in het retaillandschap. 

Daarnaast is Scapino onderscheidend op het gebied van kinderschoenen. 1/3 van de Nederlandse kinderen loopt op schoenen van Scapino. We maken daar om heen leuke campagnes en proberen daarbij goed maat advies te geven. We introduceerde daarom Scappie. Scappie maakt voeten opmeten leuk voor kinderen en geeft ouders een geheugensteuntje. 2/3 van de kinderen loopt op de verkeerde schoenmaat wat voetgroei kan belemmeren. Met de Scappie-campagne dragen we graag ons steentje bij om dit probleem op te lossen. Scapino verlaagt drempels. Een prachtig campagne, wetende dat Scapino is ontstaan doordat de oprichter vond dat ieder kind het recht heeft op goede schoenen. Niet alleen op zondag. 

Waaruit bestaat jouw werk bij Scapino Retail?

Per 1 april 2021 heb ik in mijn rol als marketingmanager de prachtige opdracht om van Scapino een eigentijdse en relevanter merk te maken voor een bredere doelgroep. Dit doe ik niet alleen. Dit doe ik samen met mijn team en 2000 collega's. 

Focus op:

- (door)ontwikkeling van Scapino 'nieuwe stijl';

- het neerzetten van een onderscheidende marketingstrategie;

- ontwikkelen, implementeren en evalueren van campagnes;

- herpositioneren van Scapino in het Retailandschap;

- successen vieren met het team en met elkaar op ideeën safari.

Wat vind jij de belangrijkste trends in onze business?

Een bijna Cruijfiaanse uitspraak: “De belangrijkste trends is het vinden van de trend.” 

Hoe verandert AI ons vak?

Het mooie aan AI is dat het ons vak mooier en sneller kan maken. Een ander belangrijk voordeel voor marketeers is dat het ons werk flexibeler maakt. Met een paar drukken op een knop en je hebt het gewenste resultaat. 

Ik wil ook graag de nadelen benoemen. Niks is mooier om met een velletje papier en een potlood een plan te maken op een A4’tje. Dat vind ik persoonlijk het mooie van ons vak. De mooiste bedrijven/ideeën zijn niks voor niks op een bierviltje ontstaan. 

Wat snapt de gevestigde orde in onze business niet wat jonge mensen wél snappen?

Ik denk dat er meer zaken zijn wat jonge mensen nog niet snappen en de gevestigde orde wel heel goed snappen. Ik heb daar veel aan te danken. Niet alleen learning by doing of theorie, nee de gevestigde orde geven ons de mooiste lessen. 

Wat wij jonge mensen niet snappen is wellicht ook goed om te vermelden. Jonge mensen snappen minder dat de juiste vraag stellen aan de gevestigde orde je al heel veel kunt brengen. Net dat ene antwoord wat je inzicht kan veranderen. Wat wij als jonge mensen goed snappen is dat wij snel kansen zien en daar ook volledig in op kunnen gaan. Kansen zien = kansen grijpen. De durf en lef pakken we graag bij het zien van een kans. 

Wat zijn jouw ambities in ons vak?

Deze vraag krijg ik vrij vaak. Mijn ambitie is om merken te bouwen en in beweging te brengen. En dit samen met elkaar te doen. Het is leuk om te onderzoeken hoe een merk zich kan onderscheiden. Als de route eenmaal is gevonden en het slaat aan, zijn de resultaten altijd een mooie motivatie om het altijd nog beter, slimmer & mooier te doen. 

Wat is het laatste nieuws?

Het laatste nieuws is vers van de pers. Na de rol van marketingmanager van Scapino maak ik per 1 oktober de interne stap binnen dit familiebedrijf naar Formule Manager van Ziengs. De opdracht is helder. De formule Ziengs onderscheiden positioneren in het middensegment en het merk in beweging krijgen. 

www.scapino.nl

www.crossmediaawards.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Jhelisa Panfred is De Belofte 2023

19-10-2023 | 13:37:00
Tijdens Cross Media Awards 2023 op 18 oktober in PHIL Haarlem is Jhelisa Panfred, strategist bij HERC, uitgeroepen tot De Belofte van het jaar 2023.

[Belofte Forum] Wat snapt de gevestigde orde in onze business niet wat jonge mensen wél snappen?

10-10-2023 | 15:39:00
Met enige regelmaat vragen wij een aantal beeldbepalende spelers in de markt naar hun mening in de rubriek FORUM. Deze keer vragen we de genomineerden voor De Belofte 2023: Wat snapt de gevestigde orde in onze business niet wat jonge mensen wél snappen?

[Interview De Belofte 2023] Maud van Hecke: Kijk niet vanuit jezelf, maar vanuit je doelgroep naar een boodschap

06-09-2023 | 09:06:38
Maud van Hecke is Applied Behavioral Scientist bij Open Now. Zij is genomineerd voor De Belofte 2023. We spreken haar.

[Interview De Belofte 2023] Jermaine Ellenkamp: het enthousiasme en het doorzettingsvermogen van al mijn collega’s inspireert me elke dag

04-09-2023 | 10:02:00
Jermaine Ellenkamp is misdaadverslaggever bij RTL Boulevard. Hij is genomineerd voor De Belofte 2023.

[Interview De Belofte 2023] Dionne van Dijk: Onze business draait niet alleen meer om sales, sales en nog meer sales

31-08-2023 | 11:53:39
Robert Heijmans is Trading Manager & Senior Media Consultant bij dentsu. Hij is genomineerd voor De Belofte 2023. We spreken hem.

[Interview De Belofte 2023] Robert Heijmans: Kijk weer naar advertising als Mad (Wo)men!

31-08-2023 | 08:54:00
Robert Heijmans is Trading Manager & Senior Media Consultant bij dentsu. Hij is genomineerd voor De Belofte 2023. We spreken hem.

[Interview De Belofte 2023] Mike Kleijnen: Alles wat je doet, zegt en uitbrengt heeft invloed op hoe mensen je zien als merk

28-08-2023 | 09:41:07
Aäron Loupatty is journalist en maker van de BNR-podcasts Crypto Cowboys en Met Afvallen en Opstaan. Hij is genomineerd voor De Belofte 2023.

[Interview De Belofte 2023] Aäron Loupatty: BNR is extreem urgent wanneer het ertoe doet

25-08-2023 | 10:08:00
Aäron Loupatty is journalist en maker van de BNR-podcasts Crypto Cowboys en Met Afvallen en Opstaan. Hij is genomineerd voor De Belofte 2023.

[Interview De Belofte 2023] Esi Sarfo: Het Rijksmuseum moet zich telkens weer opnieuw uitvinden en meegaan met de tijd

23-08-2023 | 11:53:00
Esi Sarfo is marketeer jongeren en jongvolwassenen bij Rijksmuseum. Ze is genomineerd voor De Belofte 2023.

[Interview De Belofte 2023] Anna Witteveen: Kansen wacht je niet af, die creëer je door uit je comfortzone te stappen   

23-08-2023 | 11:19:00
Tijdens Cross Media Awards 2023 wordt bekendgemaakt wie De Belofte 2023 is. Anna Witteveen is Strategy Consultant bij OMD en een van de genomineerden

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief