[Interview] Deni Barisic: Met YoungCapital NEXT transformeren we van uitzend-plus-label naar een onafhankelijke detacheerder

[Interview] Deni Barisic: Met YoungCapital NEXT transformeren we van uitzend-plus-label naar een onafhankelijke detacheerder

Deni Barisic is Head of Brands bij YoungCapital, YoungCapital NEXT en Jobbird voor The Works. Met de focus op NEXT heeft YoungCapital NEXT een andere merkidentiteit gekregen. We spreken hem hierover.

Wat is YoungCapital NEXT en het verschil met YoungCapital?

YoungCapital NEXT is een talentontwikkelaar en YoungCapital is een recruitmentspecialist. Beide merken koppelen mensen aan werk. NEXT koppelt ondernemende young professionals aan uitdagende banen in IT, finance en de publieke sector. Om ervoor te zorgen dat zij de juiste kennis en skills hebben, trappen we traineeships af met een bootcamp vol vakinhoudelijke trainingen. Ook krijgt elke young professional een persoonlijk ontwikkeltraject, soft skill-trainingen en een eigen talentmanager. Het resultaat? Allemaal met als doel om de sector waar ze aan de slag gaan, te kunnen challengen.

Zowel YoungCapital NEXT als YoungCapital is onderdeel van The Works.

Hoe onderscheiden jullie je van andere detacheerders?

We richten ons op de groei van young professionals, het verleggen van grenzen en het ontwikkelen van grit. Het vermogen om weerstand te overwinnen en door te zetten waar de meesten stoppen. Daarnaast motiveren we onze young professionals om een challenger te zijn. Om kritische vragen te stellen en niet te focussen op wat is, maar op wat kan. En dan doen. Wij geloven namelijk dat de wereld meer challengers nodig heeft. Challengers van vandaag, bepalen hoe morgen eruitziet.

YoungCapital NEXT bestaat sinds maart 2019 als opvolger van YoungCapital Academy en YoungCapital Professionals. Waarom bijna 5 jaar later deze andere merkidentiteit?

YoungCapital NEXT was altijd YoungCapital met een ander kleurtje en nét een ander verhaal. Met de nieuwe positionering transformeert YoungCapital NEXT van uitzend-plus-label naar een onafhankelijke detacheerder. Hiermee zetten we een stap om meer op onze eigen benen te staan. Na 5 jaar was het echt tijd om deze stap te maken.

De focus is op de merknaam NEXT, waarbij YoungCapital minder naar voren komt. Wat is hier de achtergrond van?

Het is een stapsgewijs proces waarbij we ons steeds onafhankelijker willen positioneren van YoungCapital. Dit is daarin een eerste grote stap maar er komt meer aan.

Het begon als YoungCapital maar met een ander kleurtje. Nu zitten we in een fase waarin we ons - met deze rebranding - als detacheerder willen positioneren. Daarin maken we nog wel gebruik van de kracht van YoungCapital. De volgende stap is om toe te werken naar een volledig onafhankelijk merk en een onafhankelijk bedrijf.

Zo worden we straks de meest toonaangevende detacheerder van Nederland. Daarnaast richten we nu op IT en Finance en sinds 1 januari 2024 ook op de publieke sector. Maar de wereld is oneindig en we blijven goed naar de markt kijken. Naar waar er vraag is en wat goed bij onze young professionals en propositie past (detacheren + opleiden).

LamaLama, Cake Film & Photography, Fitzgerald, Verve Agency en YoungCapital Studio waren betrokken. Hoe is dat tot stand gekomen deze samenwerking tussen 5 bureaus en waarom 5 verschillende bureaus?

We zijn begonnen met een samenwerking met Verve Agency en LamaLama. Verve voor de merkstrategie en merkstijl en LamaLama voor het bouwen van de website. We hadden al eerder samengewerkt met LamaLama voor de website van DASH, en waren heel tevreden over deze samenwerking.

We hadden ook een bureau nodig om ons te helpen met het neerzetten van ons nieuwe merkverhaal en huisstijl en daarvoor hebben we Verve aangehaakt. De eerste meetings over dit project waren dus met Verve en LamaLama samen. In de loop van het project hebben we besloten dat we graag onze brandshoot met AI-fotografie wilden doen en daarvoor hebben we een expert gezocht en die vonden we in Cake Film & Photography.

Met Fitzgerald hadden we al vaker gewerkt voor het merk YoungCapital, dus een logische stap om hen te vragen om de NEXT rebranding communicatie op te pakken. En tot slot heeft onze eigen studio ook heel veel gedaan in het doorontwikkelen van het merk en het creëren van de middelen.

Op welke manier zijn de door jullie benoemde kernwaarden van NEXT - be an entrepreneur, challenge now, shape next, build grit - terug te vinden in de merkidentiteit?

Ons handgemaakte font, dat een sterke basis vormt van onze branding, breekt alle conventies en kan alle shapes aannemen die we kunnen bedenken. Samen met Cake hebben we AI-fotografie gemaakt op een niveau waarmee we de fotografie van vandaag challengen. Fotografie van ondernemende jongeren die er vol voor willen gaan, op hun eigen manier. En de frisse kleuren geven het merk energie die van het scherm afspat.  

Hoe is de andere merkidentiteit verwerkt bij de medewerkers en jullie manier van werken?

We hebben onze NEXT collega’s trainingen en workshops gegeven om ze helemaal onder te dompelen in het merkverhaal en de nieuwe branding. Daar werd super positief op gereageerd. Daarnaast hebben we tijdens de ontwikkeling van het merk collega’s geteased met vette merch. Inmiddels hebben we eigen sneakers, telefoonhoesjes, earpods en gaan we snel live met een branded starterskit voor alle young professionals en interne collega’s. Het merk begint nu echt te leven.

Ten slotte: Jullie zijn onderdeel van The Works. Lauren van der Heijden zal per 1 februari 2024 CEO worden van The Works en komt van DPG Media (CCO) af. Wat verwachten jullie van zijn komst?

We denken dat Lauren van der Heijden op commercieel vlak veel gaat brengen. Dus niet alleen voor NEXT, maar ook voor The Works. Hij gelooft in een centrale sales aanpak en hiervoor is een duidelijke visie per bedrijfsonderdeel essentieel. Daarnaast denken we dat hij met zijn ervaring ook op digitaal- en marketing vlak goed kan meedenken en meewerken aan de route die me met NEXT zijn ingeslagen. We verwachten dat hij in de komende tijd verder gaat definiëren wat de rol van NEXT binnen The Works wordt en wat zijn rol met betrekking tot NEXT wordt.

next.youngcapital.nl

www.fitzgerald.amsterdam

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

fritz-kola kiest Fitzgerald als PR-bureau

23-04-2024 | 10:23:00
Na een pitch heeft de indie-kola pionier Fitzgerald gekozen om hen te helpen bij hun groei in de Nederlandse markt

fritz-kola introduceert vernieuwd design en is verkrijgbaar bij Albert Heijn

18-04-2024 | 10:16:00
Het Duitse indie-kola merk fritz-kola introduceert een gemoderniseerd ontwerp voor de glazen flessen

[Interview] Roland Ykel over Nationale Nederlanden-campagne: Maak je plannen waar, dit jaar

10-01-2024 | 15:52:00
Om Nederlanders te motiveren in actie te komen, heeft Nationale-Nederlanden de campagne: Maak je plannen waar, dit jaar geïntroduceerd

Nationale-Nederlanden lanceert campagne: Maak je plannen waar, dit jaar

08-01-2024 | 14:54:00
Hiermee spoort Nationale-Nederlanden iedereen aan het heft in eigen handen te nemen en in 2024 je doelen te bereiken

[Vacatures] Fitzgerald zoekt een (Senior) PR Consultant

16-10-2023 | 11:16:00
Fitzgerald is per direct op zoek naar een (Senior) PR Consultant · Amsterdam
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.