[Interview] Diddo van Zand over In2Dialog
In2Dialog is een in Nederland gevestigde startup die AI-geaugmenteerde tools ontwikkelt om werving te stroomlijnen en te verbeteren, puttend uit ervaring in de industrie op het gebied van werving, psychologie en datawetenschap. De CEO van de startup, Diddo van Zand, licht dit verder toe.
Introduceer jouw bedrijf
In2Dialog levert oplossingen voor gespreksanalyse waarmee klanten interviews kunnen analyseren en belangrijke informatie kunnen ophalen met behulp van kunstmatige intelligentie.
Het resultaat is een efficiëntere, nauwkeurigere en objectievere benadering van het interviewproces, wat leidt tot betere matches met minder gedoe, terwijl het meer managementoverzicht en continue verbetering voor uw bedrijf bevordert.
Vertel ons over de professionele achtergronden van de oprichters?
Na het behalen van een M.A. in Klinische Psychologie en Psychometrie, heeft Diddo van Zand bijna dertig jaar besteed aan het ontwikkelen van zijn expertise op het gebied van HR en werving.
Een serieondernemer met uitgebreide expertise in wervingstechnologie en AI-tools, Diddo’s meest recente succes was de ontwikkeling van Ixly - een wetenschappelijk onderbouwd en datagestuurd HR-assessmentplatform - dat met succes werd verkocht in 2023. Sindsdien richt hij zich op de ontwikkeling van In2Dialog, samen met een team van specialisten die, net als hij, achtergronden delen in consultancy, werving, HR, psychologie, AI en datawetenschap.
Wie zijn de eigenaren van het bedrijf?
De oprichter Diddo van Zand is de grootste aandeelhouder en fungeert als CEO. Teamleden hebben ook minderheidsaandelen, en een recente investeringsronde heeft ook een klein eigendomsaandeel verleend aan business angels.
Hoe wordt jouw bedrijf gefinancierd?
De initiële financiering werd verstrekt door Diddo van Zand via de succesvolle verkoop van zijn vorige startup: Ixly. Teamleden leverden ook aanvankelijk kleinere investeringen, en recentelijk hebben een aantal business angels met gevestigde expertise in zowel de wervings- als technologievelden aanvullende financiering verstrekt om de volgende groeifase te ondersteunen.
Wat zijn volgens jou de dynamieken die de HR-tech sector blijven vormen?
Net als in veel andere industrieën wordt het HR-veld steeds meer gekenmerkt door de noodzaak om efficiëntie te combineren met effectiviteit. Processen moeten gestroomlijnd en waar mogelijk geautomatiseerd worden. Maar bij werving is er een intrinsieke 'menselijke' dimensie aan het proces die niet over het hoofd mag worden gezien: effectieve kandidatenmatching draait om het begrijpen van de 'klik' tussen kandidaat en organisatie. Het ontdekken van deze persoonlijke connectie in interviews kan echter uitdagend, tijdrovend en arbeidsintensief zijn.
De multi-stakeholder aard van het proces is ook belangrijk voor de dynamiek: veel verschillende stakeholders - zowel intern als extern - zijn betrokken bij het nemen van wervingsbeslissingen, en het is belangrijk om ervoor te zorgen dat ze allemaal 'van dezelfde pagina werken'. Ze hebben consistente, objectieve informatie over kandidaten nodig die effectief kan worden gecommuniceerd in de besluitvormingsketen. Gezien de persoonlijke aard van het interviewproces kan dit echter vaak moeilijk te realiseren zijn.
Twee centrale technologieën zijn daarom cruciaal voor deze drive naar stroomlijning en efficiëntie. De eerste is ATS (Applicant Tracking Systems), die erop gericht is om informatie over kandidaten op één plek te verzamelen zodat deze efficiënt kan worden gedistribueerd naar degenen die betrokken zijn bij het nemen van beslissingen. En ten tweede kan AI - met name in de vorm van LLM (Large Language Models) - helpen om het begrip dat uit interviews wordt verkregen te stroomlijnen en te harmoniseren.
Waarom ben je In2Dialog gestart? Welke kansen zag je?
Na jarenlang met AI, machine learning, LLMs en psychometrie in het HR- en wervingsveld te hebben gewerkt, was het potentieel van deze gecombineerde elementen al geruime tijd duidelijk. De verfijning die deze tools nu hebben bereikt, bood het ideale moment om het bedrijf te starten: maximaal benutten wat ermee gedaan kan worden, maar dit doen voordat veel anderen het potentieel hebben gezien of benut.
Wat belangrijk was - en nog belangrijker wordt in het licht van de zich ontwikkelende AI-discussie - was de ontwikkeling van een tool die de menselijke dimensie aanvult, maar niet vervangt - iets dat centraal staat in het wervingsproces, vooral op bedrijfsniveau. Realtime gesprek en aantekeningen maken waren voor de hand liggende eerste stappen om het 'zware werk' van het wervingsproces te vervangen, maar om de menselijke component echt te versterken, erkenden we dat AI en psychometrie konden worden gebruikt om consistentere, objectievere en beter communiceerbare inzichten over kandidaten te bieden. Van daaruit was een duidelijke uitbreiding het gebruik van deze elementen om niet alleen individuele interviews te verbeteren, maar ook het algehele beheer en de ontwikkeling van de interviewprocessen van teams in het algemeen.
Welke problemen lost In2Dialog op?
Onze software stelt recruiters in staat tijd te besparen terwijl de kwaliteit en efficiëntie van het wervingsproces worden verhoogd. Recruiters kunnen zich daarom concentreren op de kandidaten, terwijl betere matches worden geleverd door realtime registratie van sollicitatiegesprekken, geautomatiseerd notities maken, data-analyse en kwaliteitsrapportage. Dit lost het probleem op van verspilde tijd (en aandacht) door het maken van aantekeningen en het schrijven van rapporten, evenals het elimineren van het probleem van inconsistentie en te subjectieve standpunten bij het communiceren van de prestaties van kandidaten naar anderen. Het biedt veel diepere en objectievere inzichten in kandidaten, waardoor het interviewproces efficiënter, effectiever en eerlijker wordt: uiteindelijk worden betere matches geleverd.
Er is dan het probleem van recruiterprestaties. Bij In2Dialog beschrijven we het interviewproces vaak als een 'black box', in die zin dat zonder actief naar een interview te luisteren, recruitmentmanagers niet altijd weten hoe hun team informatie van kandidaten verkrijgt en hun conclusies formuleert. Er kunnen onnauwkeurigheden of inconsistenties zijn binnen/tussen interviews, en managers kunnen dit niet weten zonder tijd te besteden aan het actief valideren van interviews - iets wat onhaalbaar is in termen van tijd en middelen. In2Dialog lost dit probleem op omdat het managers in staat stelt de prestaties van interviewers op afstand te meten en te benchmarken - hun vaardigheden en stijlen te onderzoeken, evenals de matches die ze bereiken - om zo het leren, de ontwikkeling en harmonisatie van de interviewprocessen van de organisatie als geheel te faciliteren.
De metrieken en informatie die door In2Dialog worden gegenereerd, geven beslissers bij de aanwerving beter inzicht in hun kandidaten, terwijl recruitmentmanagers tegelijkertijd diepere inzichten krijgen in de prestaties van hun interviewteam.
Wat geeft In2Dialog het concurrentievoordeel?
Andere bedrijven experimenteren ook met het gebruik van AI om werving te stroomlijnen. In veel gevallen hebben ze het punt gemist, aangezien hun toepassingen hebben geprobeerd om het interviewonderdeel te vervangen in plaats van aan te vullen, wat - zoals hierboven besproken - cruciaal blijft om een echt goede match tussen kandidaat en organisatie te garanderen.
Waar andere bedrijven hebben geprobeerd om AI of LLM in het interviewonderdeel te integreren, lag hun centrale focus grotendeels op het automatiseren van het maken van aantekeningen en het genereren van samenvattingen met behulp van AI om belangrijke gegevenspunten te extraheren.
Dit is een belangrijk onderdeel van de In2Dialog-oplossing - recruiters kunnen inderdaad wel een half uur per interview besparen, wat de noodzaak elimineert om na het interview rapporten te schrijven en ervoor zorgt dat interviewers zich direct op hun kandidaat kunnen concentreren zonder te worden afgeleid door het maken van aantekeningen. Maar dit is slechts het eerste van drie belangrijke voordelen die In2Dialog biedt.
Het tweede voordeel dat door In2Dialog wordt behaald - en uniek in zijn veld - is het niveau van inzicht dat het recruiters geeft in hun potentiële kandidaten. Het creëert niet alleen generieke samenvattingen, maar extraheert motivatoren, competenties en verwachtingen van kandidaten, en kan worden aangepast om specifiekere informatie te extraheren die aansluit bij de behoeften van de recruiter of organisatie. Het gaat ook verder en kwantificeert dimensies van persoonlijkheid - met behulp van gevalideerde psychometrie om de ware aard van de kandidaat beter te begrijpen en te communiceren.
Bovendien kan dit niveau van inzicht als derde voordeel worden gericht op het wervingsteam zelf. Recruitmentmanagers kunnen In2Dialog gebruiken om inzicht te krijgen in hoe hun team interviews afneemt. Het kwantificeert en vergelijkt interviewstijlen, genereert metrieken voor elementen zoals duur van het interview en snelheid van trait-extractie, percentage beurtwisseling en open vraagstelling, onderwerpfocus en energiematch tussen kandidaat en recruiter. Managers kunnen deze gebruiken om de prestaties van het team te beoordelen en te benchmarken, zonder het tijdrovende proces van het individueel toezicht houden op en monitoren van interviews in persoon.
Als laatste aanvullend voordeel is het scala aan integraties dat In2Dialog biedt - met enkele van de grootste ATS-platforms op de markt, waaronder Bullhorn en Byner - naar onze mening ongeëvenaard door enig ander 'HR AI-assistent'.
Wie zijn jouw klanten?
Op dit moment richten we ons op Europese bedrijfs-HR en wervingsbureaus.
Wat heeft jouw bedrijf nodig om te groeien?
Toekomstige groei zal afhangen van het bevorderen van extra integraties met ATS-systemen en het investeren in marketingcommunicatie om uit te breiden naar verdere geografische markten.
Wat is jouw groeistrategie?
De Nederlandse markt heeft onze initiële focus, en dit zal binnenkort worden gecombineerd met een internationale uitbreiding.
Leads genereren door deel te nemen aan branche-evenementen, sprekerskansen aangrijpen en onze USP(s) communiceren naar branchegenoten en beslissers zullen allemaal belangrijke strategische elementen zijn - waarbij we onze kennisachtergrond benutten om onszelf te positioneren als thought leaders en wervingsexperts. We waarderen ook de samenwerking met ATS-providers, HR-adviesbureaus en wederverkopers om hun autoriteit in de markt 'te lenen' en onszelf te positioneren als spelers van vergelijkbaar kaliber.
In welke markten wil je jouw aanwezigheid vestigen?
Ons directe doel is om onze software geïntegreerd te hebben in de meerderheid van bestaande ATS-systemen, terwijl we over het algemeen uitbreiden in Europa. We streven ernaar de standaardapplicatie te worden voor het vastleggen en analyseren van sollicitatiegesprekken, grotendeels gekozen omdat we a) die basisfunctie effectiever uitvoeren dan concurrenten, en b) aanzienlijke meerwaarde bieden met betrekking tot zowel kandidateninzicht als managementoverzicht/teamontwikkeling USP's.
Wat zijn jouw plannen voor de komende 12 maanden?
Binnen het jaar hopen we 3000 gebruikers te hebben aangesloten. We zijn ook bezig met een continu proces van productontwikkeling, waarbij we de kwaliteit en diepgang van onze software-analyse verbeteren om rapporten en matchinggegevens te verbeteren, evenals doorgaan met lopende ATS-integraties. Vanuit een communicatieperspectief streven we ernaar onze zichtbaarheid op internationale markten te vergroten.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:[Onderzoek] ‘Combinatie van AI-toepassingen creëert strategische marketingplannen'
JCDecaux, O2H Creative Solutions & The Projects ontwikkelen Big 5-campagne
BIC Institute introduceert AI-integratie in tools
Primeur CS Digital Media: Fanta laat campagnecreaties op locatie genereren met AI
[Interview] Irma Machielse (Hogeschool Utrecht): AI daagt ons uit om creatiever en verantwoorder te denken
Gepubliceerd door: Daan Dekkers