Marketing Report
[Interview] Doeke de Steur (Creative Media Network) over overname Retail Republic

[Interview] Doeke de Steur (Creative Media Network) over overname Retail Republic

Creative Media Network heeft Retail Republic overgenomen. We spreken Doeke de Steur, CEO en aandeelhouder van Creative Media Network over onder meer deze overname.

Wat is de achtergrond van de overname van Retail Republic?

Met deze overname versterken we allereerst de creatieve tak van onze organisatie aanzienlijk. Achtergrond hierbij is dat we zien dat onze klanten steeds meer behoefte hebben aan creatieve oplossingen voor hun communicatievraagstukken. Vanaf nu kunnen we die vraag van onze klanten nog beter invullen.

Het is dus heel simpel; De overname van Retail Republic komt voort uit een vraag vanuit de markt. En dit is onze manier om hier snel op te acteren. Met alleen autonome groei ben je te langzaam en mis je de boot. Dus deze overname past perfect bij onze buy-and-build strategie.

Daarnaast heeft Retail Republic een aantal prachtige klanten (zowel b2c als b2b), waardoor ons bedrijfsportfolio ook verder diversifieert. Dit brengt ook weer nieuwe kansen met zich mee. En past als precies bij onze ambitie om onze concurrentiepositie te versterken en toegang tot nieuwe markten te verkrijgen. Diversificatie is dus een extra reden.

Hoe is de overname tot stand gekomen?

Jurrijn Laan (aandeelhouder van CMN sinds 2010) en ik hebben een aantal maanden geleden actief contact gelegd met Retail Republic. Tijdens die kennismaking sloeg de ‘vonk’ direct over. Dat is voor ons een belangrijke voorwaarde vooran een samenwerking. We vonden elkaar in ambities, visies op de markt en gedeelde menselijke waarden.

Na uitgebreide research hebben we ontdekt dat er ook zakelijk een match is. We versterken elkaar letterlijk. Daarbij hebben allebei de directies de drang om klanten nog beter te servicen. Als gevolg daarvan is de structuur van de transactie en de voorwaarden van minder groot belang. We willen gewoon vooruit.

Met die toevoeging dat alle financiële, operationele en juridische aspecten natuurlijk goed zijn onderzocht. Ik kan stellen dat er écht liefde is tussen de twee organisaties. Maar het is natuurlijk ook een verstandshuwelijk.

De overname is een pure overname; de voormalige oprichters/eigenaren van Retail Republic krijgen geen aandelen, maar blijven wel directeur. Bewust?

Dat is inderdaad een keuze van Sandra Willemse en Pieter Brusman. Zij hebben aangegeven om (privéreden) niet te participeren. Dat is voor ons in deze fase (en gezien de persoonlijke relatie die we hebben gekregen) geen probleem. Hiermee zorgen we daarnaast ervoor dat de aandelenstructuur niet verwatert. En dat past goed in onze buy-and-build ambitie voor de toekomst.

Maar ik snap je achterliggende gedachte in je vraag heel goed;: Ik verzeker je dat we goed geborgd hebben dat de continuïteit en expertise behouden blijft. De klanten van Retail Republic hoeven niet bang te zijn dat ze opeens een ander bureau krijgen. Sterker, Sandra en Pieter kunnen zich nu nog beter focussen op klanten. En zij worden daar het aller-, aller-, allergelukkigst van! En nog belangrijker; de klanten ook!

Op welke wijze wordt Retail Republic geïntegreerd bij Creative Media Network?

De roadmap voor integratie hebben we in goed overleg gemaakt. Organisatorisch is Retail Republic BV nu onderdeel van Creative Media Network. Hierbij blijft Retail Republic wel zelfstandig opereren. Het voltallige team blijft verantwoordelijk voor haar eigen business. Waar nodig gaan we elkaar versterken. We zien geen overlap in functies en verantwoordelijkheden.

In de culturele aspecten van de integratie zagen we direct al een match. Beide partijen hebben een hup-ter-zake mentaliteit. En dat past goed bij ons en onze klanten. Hierin hebben we elkaar tijdens de kennismaking gevonden. Zo is de liefde ooit begonnen.

Wat betekent de overname voor klanten van Retail Republic? En wat voor klanten van Creative Media Network?

De klanten van CMN krijgen direct toegang tot meer creatief talent. We gaan onze klanten verrassen met nieuwe perspectieven en goed onderbouwde concepten. Retail Republic heeft immers jarenlange ervaring op het gebied van Retail, Fastmovers en Business to Business communicatie. Van branding tot actiecommunicatie.

Aan de voorkant merken de klanten van Retail Republic niets van deze integratie. Hun klanten krijgen de belofte dat de huidige persoonlijke relaties niet worden aangetast. Het gaat hier immers om een peoples’ business. Daarvan zijn we ons uitermate bewust. En juist hier ligt ook een deel van de kracht van Retail Republic. Zij voeren de slogan: Make Today Ridiculously Amazing. Hierin zit al verankerd dat zij er écht een feestje van maken met hun relaties. En dat is precies wat ze moeten blijven doen. En wat we ook voor onze klanten willen.

Jurrijn Laan (sinds 2010) en jij sinds 2019 zijn de belangrijke personen/aandeelhouders achter CMN. Toch stapte het private equitybedrijf SPA Capital in november 2022 in met een minderheidsbelang. Wat betekende deze investering en partij als aandeelhouder voor jullie?

Het heeft laten zien dat we snel en slagvaardig kunnen opereren wanneer dat nodig is. En dat we de perfecte sparringpartner hebben om dit soort trajecten te realiseren. We zijn heel blij met SPA Capital. Ze en laten ons vrij in het besturen en verder uitbouwen van de business. SPA Capital is voor ons de perfecte partij om aan boord te hebben om te versnellen op het moment dat wij dat willen.

Welke ambities zijn er voor jullie verder met betrekking tot over te nemen bureaus?

Flexibiliteit is cruciaal in deze snel veranderende en competitieve sector. Onder andere door technologische veranderingen zien we de behoeften in de markt snel veranderen. Die flexibiliteit vind je dus terug in onze groeistrategie - waar ik het eerder over had- . Flexibiliteit is een kernwaarde bij CMN. Zo positioneren we ons als een wendbare en responsieve speler in de creatieve markt en dit is cruciaal voor het realiseren van lange termijn succes.

CMN blijft zich de komende jaren dus richten op innovatie, klantgerichtheid, flexibiliteit en financiële gezondheid. Dat is nodig om succesvol te opereren in de markt op lange termijn. Dus als we daar kansen zien met partners - die zorgen voor innovatie en differentiatie - staan we daar zeker voor open. Strategische partnerships is iets waar we dagelijks naar kijken. Uitgangspunt hierbij is dat het waarde moet toevoegen voor onze klanten.

Soms lijkt het dat ook de creatieve markt bestaat uit eten of gegeten worden, oftewel een consolidatieslag. Hoe staan jullie daarin, zal CMN op termijn zelfstandig kunnen blijven?

We laten ons niet leiden door zogenaamde trends uit de bureauwereld. Daar zien we met name dat bureaus elkaar soms gek maken en napraten. Wij luisteren liever naar de wensen van onze klanten. En wij zien momenteel dat de vraag naar multidisciplinaire dienstverlening groeit onder onze klanten.

Daar springen we actief op in. Wij willen een stabiele, creatieve, innovatieve partner zijn voor onze klanten. Een partner die voor onze klanten de weg naar de toekomst opent. Het huidige managementteam is vastbesloten om een leidende rol te blijven spelen in het vervullen van deze behoefte. Om in de termen van je vraag te blijven; Ja, we hebben honger!

www.creativemedianetwork.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:
 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief