Marketing Report
[Interview] Dolf Hoogwerf en Robbert van Loon: Pinchhitters gaat er vol voor en wint de wedstrijd voor je interview

[Interview] Dolf Hoogwerf en Robbert van Loon: Pinchhitters gaat er vol voor en wint de wedstrijd voor je

Pinchhitters is een media-activatiebureau dat door Dolf Hoogwerf en Robbert van Loon in 2022 is opgericht. We spreken beide oprichters over hun bedrijf en waarin ze zich onderscheiden binnen de bureauwereld.

Wat of wie is Pinchhitters?

Pinchhitters is dé teamplayer voor meer scoringsdrift in jouw mediamix. Wij zetten je op de juiste plek met locatiegerichte media-activaties; van in-app advertising tot digital-out-of-home en van social screen tot streamingdienst. En in dat veld spelen we de hele wedstrijd; van contentproductie tot campagne uitlevering.

Jullie zijn zowel een mediabureau als creatief bureau, waarom die keuze?

Het is de bundeling van onze gezamenlijke krachten. Dolf is de mediastrateeg, Robbert meer de creatief (shopper)marketeer. Vanuit die combinatie is ook gekozen voor de propositie van media-activaties en onze creëert, leert, presteert-aanpak die trots onder het logo staat. We zagen dat veel creatieve bureaus wel creëerden, maar vervolgens niet hun handen durfden te branden aan het presteren. Wij wel.

Wat is de meerwaarde voor merken om met jullie in zee te gaan vergeleken met andere bureaus?

We opereren als boutique agency; een compact team dat er vol voor gaat en de wedstrijd voor je wint. Samen met jou, want de synergie met klanten is belangrijk voor het samenspel. Bij ons kunnen klanten ook zelf bepalen hoe ze willen samenwerken; op basis van een all-in budget, via performance afspraken of in ons Pinchhitters-as-a-scoring-service (PAASS-)model. Hierin krijgen klanten voor een vast bedrag per maand een flexibele invulling van media-impressies en marketingondersteuning.

Op wat voor merken richten jullie je?

Het is een combinatie van techbedrijven, mkb- en A-merken. Binnen de tech-branche werken we vooral via de PAASS-constructie. Zij zien ons als de externe marketingafdeling. Binnen mkb mikken we op performance deals; als we scoren verdienen we meer. Qua A-merken praat je bijvoorbeeld over merken die wél in de supermarkt liggen, maar niet bij álle filialen. Zij lopen tegen het plafond bij retailhoofdkantoren, en de grotere media- en reclamebureaus, omdat ze niet genoeg budget of slagkracht hebben. Via een techniek als Smart Location Targeting kunnen wij het mediabudget juist zeer gericht inzetten. Wij maken hiermee doelgroepen op basis van offline-gedrag door de locatiebewegingen van telefoons te volgen. Zo kunnen wij adverteren op enkel de shoppers die ook daadwerkelijk hun boodschappen doen bij specifieke filialen. Die groep verfijnen we dan met telefoons die we ook regelmatig bij een sportschool zien. Zo kom je gericht tot de bewuste shopper van geselecteerde vestigingen.

Hoe kijken jullie aan tegen de ontwikkelingen in mediagebruik?

Er zijn altijd ontwikkelingen en momenteel volgen ze elkaar in hoog tempo op. Wij zitten boven op die bal en zien kansen op het gebied van Digital-Out-Of-Home, Contextual Targeting en Connected TV. Ook zien we veranderingen in het gebruik van social mediakanalen en zijn we klaar voor het cookieloze tijdperk. De essentie van ons werk is dat we daar gaan waar de doelgroep zich beweegt, waardoor we niet per definitie gebonden zijn aan mediatypen. We gebruiken graag ons gezond verstand en kennen de kracht van het interpreteren van beschikbare data.

Welke trends en ontwikkelingen vallen jullie op?

Het valt vooral op dat veel merken nog te weinig zicht hebben op cookieloze media. En dat terwijl het tijdperk van gericht adverteren op basis van cookies toch echt voorbij is. Veel voor adverteerders relevante data verdwijnen, waardoor het vinden van de doelgroep en het in kaart brengen van de customer journey een enorme uitdaging is geworden. In dat speelveld voelen wij ons thuis en staan we sterk. Laat Pinchhitters die effectieve scherpschutter zijn in jouw mediamix!

Wat is jullie laatste nieuws?

Eigenlijk hebben we twee nieuwtjes. Dat we nu ook sub-licenties verkopen op ons Smart Location Targeting-dashboard, waarin mediabureaus en merken met een eigen programmatic-afdeling zélf de data kunnen exporteren naar eigen DSP’s. Dit is losgetrokken van de managed campaigns waarin wij van A tot Z ontzorgen. Hoe groter de klanten, des te vaker ze aan de knoppen van het geluid willen zitten. Dat laatste is nu dus mogelijk, want een échte Pinchhitter zet ook z’n veldgenoten in scoringspositie.

Tweede nieuwtje is dat we nu ook vanuit een consultancymodel werken. Juist nu de jaargesprekken tussen merken en retailers plaatsvinden en veel ondernemers de marketingbudgetten voor 2024 samenstellen kregen we vaker de vraag of we ook vanuit onze ervaring konden meedenken. Vanuit consultancy kunnen we nu al in een vroeg stadium werken aan een effectievere mediamix en maken we hiermee feitelijk de opmaat naar latere campagnes. Win-win dus. En Pinchhitters spelen nou eenmaal altijd voor de winst!

www.pinchhitters.com

 

Lees ook:

[Vacatures] Pinchhitters zoekt een Campagne en Creatief Stagiair

11-07-2023 | 11:50:00
Pinchhitters is per direct op zoek naar een Campagne en Creatief Stagiair

[Marketing Report TV] Dolf Hoogwerf en Robbert van Loon over Pinchhitters

03-07-2023 | 10:00:00
Dolf Hoogwerf, mede-oprichter van Pinchhitters, is te gast bij Marketing Report TV

[Vacatures] Pinchhitters zoekt een Digital Performance Marketeer

08-06-2023 | 08:51:00
Pinchhitters is per direct op zoek naar Digital Performance Marketeer
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.